Vlaanderen kent een rijk aanbod van opleidings- en vormingsinitiatieven voor kunstbeoefenaars. Met meer dan 200.000 leerlingen verspreid over 167 academies is het deeltijds kunstonderwijs (dko) een belangrijke speler.
De onderwijsdoelen en de opleidingsstructuur werden in 2018 grondig vernieuwd. Sinds is het dko niet alleen sterker verankerd in het onderwijs en spoort het met hedendaagse tendensen in de kunsten, in de eerste plaats de amateurkunsten. De regelgeving, vastgelegd in een niveaudecreet en uitvoeringsbesluiten, laat veel vrijheid voor de artistieke en pedagogische visie van leerkrachten en directeurs. Flexibiliteit in de opbouw van de leertrajecten, de vakken die leerlingen moeten volgen en een waaier aan opties en muziekinstrumenten spelen in de verschillende leerverwachtingen van leerlingen, hun tijdsbesteding en hun artistieke smaak.
Kinderen kunnen vanaf 6 jaar starten in 1 van de 4 domeinen: beeldende en audiovisuele kunsten, dans, muziek of woordkunst-drama. In die eerste graad kan een academie bovendien kiezen om domeinoverschrijdend te werk te gaan of domeingericht. Met andere woorden, ofwel kunnen de kinderen onmiddellijk de opleiding dans kiezen, ofwel kunnen ze eerst van een breder aanbod proeven en pas na 2 jaar een keuze maken.
Om de toegankelijkheid van het onderwijsaanbod te bevorderen hebben academies in heel wat gemeenten nieuwe domeinen en nieuwe vestigingsplaatsen opgericht
Academies zetten sterk in op samenwerking: amateurkunsten, cultuurcentra, musea en scholen. Door samen te werken met scholen basis, secundair of hoger onderwijs kunnen academies leerlingen warm maken voor het kunstonderwijs. Vooral voor kinderen voor wie de stap naar dko minder vanzelfsprekend is, werken zulke initiatieven drempelverlagend. Via een lokaal samenwerkingsinitiatief komen dko-leerkrachten als kunstenaar in de klas en vormen een tandem met de leerkrachten en docenten in basis-, secundair, en hoger onderwijs. Zo versterkt het dko het cultureel bewustzijn en de expressie van alle kinderen en jongeren, en toont het geïnteresseerden de weg naar de academie