Het deeltijds kunstonderwijs vandaag
Vlaanderen kent een rijk aanbod van opleidings- en vormingsinitiatieven voor kunstbeoefenaars. Met meer dan 200.000 leerlingen verspreid over 167 academies is het deeltijds kunstonderwijs (dko) een belangrijke speler.
Opdracht van het deeltijds kunstonderwijs
Wat heeft het deeltijds kunstonderwijs leerlingen te bieden?
Onderwijsdoelen deeltijds kunstonderwijs
Onderwijsdoelen beschrijven wat je moet kunnen om te slagen in je opleiding aan de academie. Je leert door te oefenen, te ervaren, na te denken, en vooral door zelf kunst te maken.
Opleidingenstructuur deeltijds kunstonderwijs
Vind meer informatie over de domeinen, studierichtingen en studieomvang in het deeltijds kunstonderwijs.
Opties en instrumenten in het vernieuwde deeltijds kunstonderwijs
Het deeltijds kunstonderwijs heeft veel nieuwe opties te bieden, maar heeft ook aandacht voor traditie.
Rechten en plichten in het vernieuwde deeltijds kunstonderwijs
Meer rechtszekerheid voor leerlingen, ouders en academies. Leren met een beperking, leren buiten de academie en evaluatie van je leerlingen.
Personeels- en werkingsmiddelen in het vernieuwde deeltijds kunstonderwijs
Omkadering, omkaderingscoëfficiënten en besteding lestijdenpakket in het nieuwe deeltijds kunstonderwijs.
Inschrijvingsgeld in het vernieuwde deeltijds kunstonderwijs
Eenvoudiger geldstromen tussen de academie en de overheid. Nieuwe groepen die minder inschrijvingsgeld betalen.
Programmatie en rationalisatie in het vernieuwde deeltijds kunstonderwijs
Je academie kan groeien door het einde van de programmatiestop en door eenvoudiger aanvraagprocedures.
Onderwijsbevoegdheid in het vernieuwde deeltijds kunstonderwijs
Je vraagt bevoegdheid aan voor een cluster van opties. De bevoegdheid geldt voor alle vestigingsplaatsen.
Lokale samenwerkingsinitiatieven tussen academies en andere onderwijsinstellingen
Samenwerking loont tussen deeltijds kunstonderwijs, basis-, secundair en hoger onderwijs, voor alle betrokkenen.