Vind een aantal mythes over planlast die regelmatig opduiken. We ontkrachten de mythe en geven tips om mee aan de slag te gaan.
- Mythe 1: Ik moet van elke leerling een dossier kunnen voorleggen
- Mythe 2: Ik moet op elke evaluatie aangeven welke eindtermen minimumdoelen getoetst worden
- Mythe 3: Ik moet elke activiteit in een digitaal leerlingvolgsysteem registreren
- Mythe 4: Ik moet een gedetailleerd jaarplan uitwerken
- Mythe 5: Ik moet van elke vergadering een woordelijk verslag maken
- Extra informatie
Een papieren spoor, zoals uitgebreide schriftelijke feedback op elke evaluatie of op elk rapport van elke leerling hoeft niet.
- Andere vormen van feedback, zoals mondelinge feedback of een klassikale verbetering van de overhoring, zijn perfect evenwaardig. Uit onderzoek blijkt dat mondelinge feedback zelfs effectiever is dan schriftelijke.
- Een klassenraad die vertrekt van sterke evaluatiecriteria, die gecommuniceerd zijn aan de leerlingen en hun ouders, staat stevig in haar schoenen.
- De angst dat het minste detail volstaat om een beslissing van de klassenraad ongeldig te laten verklaren is vaak onterecht.
- Besteed meer aandacht aan beslissingen waarvan je verwacht dat ze moeilijk kunnen liggen dan aan eenvoudige beslissingen.
Haal meer uit je feedback (Klasse.be) en lees de interventie uit de EEF-toolkit over feedback.
Het is belangrijk dat je weet welke minimumdoelen je met welk leerstofonderdeel behandelt en later evalueert, maar dit hoeft niet telkens ‘op papier’ (of zelfs digitaal) te staan in je agenda, op je evaluaties of op je lesvoorbereiding.
- Overdreven verantwoordingsdruk zorgt niet voor beter onderwijs, integendeel.
- Ook goed om te weten: de inspectie verwacht niet dat je afdrukt wat je enkel digitaal hebt staan en, andersom, dat je digitaliseert wat je enkel op papier hebt.
Als leerkracht wil je het beste voor je leerlingen. Een goede opvolging hoort daarbij. Veel scholen gebruiken daarvoor een leerlingvolgsysteem. Zo’n systeem is evenwel niet verplicht. Sowieso moet niet elke evaluatie erin verantwoord worden.
- Zaken waar je niets mee doet, hoef je ook niet te registreren.
- Een goede vuistregel: besteed niet meer tijd aan een incident te registreren dan aan het incident zelf.
- Digitale tools zouden een hulpmiddel moeten zijn. Ga het gesprek aan met collega’s en de schoolleiding over het gebruik van het volgsysteem.
- Als ze meer administratieve last met zich meebrengen dan dat ze oplossen, maak dan nieuwe afspraken over het gebruik ervan.
Gebruik de planlastcalculator om met het team het gesprek over planlast op school aan te gaan.
Een jaarplan is voor jezelf een zinvolle planningsoefening en helpt om te weten hoe je de minimumdoelen realiseert tijdens het schooljaar.
- De grote lijnen volstaan: een gedetailleerde planning met minimumdoelen tot op het lesuur is niet nodig.
- Doe het niet ‘omdat het moet van de inspectie’: Een jaarplan met duidelijke grote lijnen laat een transparante samenwerking binnen het schoolteam toe. Collega’s weten van elkaar welke leerstof ze zien zodat parallelcollega’s ongeveer dezelfde stof behandelen en vakcollega’s weten wat leerlingen eerder al gezien hebben en wat niet.
Vraag je pedagogische begeleidingsdienst een voorbeeld van een jaarplan.
Nergens voor nodig, tenzij je dit zelf nuttig vindt.
- Verslagen beperk je best tot de essentie, dat wil zeggen: wat is er besproken (in grote lijnen), wat is er beslist en wie gaat wat doen.
- Tips om efficiënt te vergaderen: vergader enkel wanneer het echt nodig is, vertrek van een duidelijke agenda, bespreek enkel wat voor iedereen rond de tafel relevant is en leg een einduur vast.
Lees de vergadertips voor je 7 grootste ergernissen op Klasse.be.
Document
Verwante pagina’s
- Naar de kern: de leerlingen en hun leer-kracht: rapport Commissie Beter Onderwijs
- Pedagogische begeleiding
- Contacteer je pedagogische begeleidingsdienst
- Kenniscentrum leerpunt