- Wanneer starten de inschrijvingen?
- Wat is aanmelden?
- Wat zijn de stappen in de aanmeldingsprocedure?
- Meld je alleen of samen aan met andere scholen?
- Wat zijn de voordelen van samen aanmelden?
- Volgt je procedure een standaarddossier of wijk je af van een standaarddossier?
- Op welke manier organiseer je de aanmeldingsprocedure?
- Meld het gebruik van een aanmeldingsprocedure tegen 15 november 2023
- Meld het gebruik van het aanmeldingssysteem tegen 15 december 2023
- Uitzonderlijke omstandigheden (ventielprocedure)
- Mag ik digitaal inschrijven?
Wil je als school kunnen weigeren op basis van capaciteit? Dan moet je de inschrijvingen organiseren met een aanmeldingsprocedure. Dat geldt zowel voor inschrijvingen in het gewoon basisonderwijs als in 1A en 1B van het gewoon secundair onderwijs.
De beslissing om te weigeren op basis van capaciteit neem je ten laatste op 15 november. Die datum is de laatste dag waarop een schoolbestuur een standaarddossier of een afwijking op een standaarddossier kan indienen.
Wanneer starten de inschrijvingen?
In het basisonderwijs starten de inschrijvingen op 1 september van het voorafgaande schooljaar.
De inschrijvingen in het secundair onderwijs voor 1A en 1B zonder aanmeldingsprocedure starten op eenzelfde datum. Deze datum valt samen met de start van de vrije inschrijvingen voor scholen die werken met een aanmeldingsprocedure.
De inschrijvingen voor schooljaar 2024-2025 zonder aanmeldingsprocedure starten op 14 mei 2024.
Wat is aanmelden?
Door aan te melden willen ouders hun kind inschrijven voor een bepaald schooljaar in één of meerdere scholen of vestigingsplaatsen.
Hierbij geven ouders de volgorde van hun schoolkeuze aan. Aanmelden gebeurt digitaal.
Wat zijn de stappen in de aanmeldingsprocedure?
Een initiatiefnemer - een school of een aantal scholen - organiseert een aanmeldingsprocedure in verschillende stappen, te nemen door een schoolbestuur.
Een overzicht van de stappen vind je in de omzendbrieven:
- Omzendbrief inschrijvingsrecht in het basisonderwijs
- Omzendbrief inschrijvingsrecht in het secundair onderwijs
De inschrijvingen verlopen via een centrale tijdslijn. Zo starten de aanmeldingen en inschrijvingen van alle scholen op dezelfde dag. Dit helpt dubbele inschrijvingen te vermijden en vereenvoudigt de communicatie naar ouders.
Tijdslijn basisonderwijs
De inschrijvingen voor het schooljaar 2024-2025 verlopen als volgt:
- De aanmeldingsperiode voor de inschrijvingen loopt van 27 februari 2024 tot en met 19 maart 2024.
- De resultaten van de aanmeldingen maak je ten laatste op 19 april 2024 bekend.
- Gunstig gerangschikte leerlingen kunnen zich inschrijven van 22 april 2024 tot en met 13 mei 2024.
- Vanaf 23 mei 2024 starten de vrije inschrijvingen.
Tijdslijn secundair onderwijs
De inschrijvingen voor het schooljaar 2024-2025 verlopen als volgt:
- De aanmeldingsperiode voor de inschrijvingen loopt van 25 maart 2024 tot en met 19 april 2024.
- De resultaten van de aanmeldingen maak je ten laatste op 13 mei 2024 bekend.
- Gunstig gerangschikte leerlingen kunnen zich inschrijven van 14 mei 2024 tot en met 10 juni 2024.
- Vanaf 14 mei 2024 starten ook de vrije inschrijvingen en de inschrijvingen van scholen die niet aanmelden.
Meld je alleen of samen aan met andere scholen?
Basisonderwijs
In een LOP
In het gewoon basisonderwijs organiseren scholen die willen aanmelden en die in het werkingsgebied van een lokaal overlegplatform (LOP) liggen, de aanmeldingsprocedure gezamenlijk.
Buiten een LOP
Een schoolbestuur of meerdere schoolbesturen samen kunnen voor scholen in gemeenten gelegen buiten een LOP samen een aanmeldingsprocedure organiseren, nadat ze de schoolbesturen van de andere scholen in de gemeente hiervan op de hoogte brachten. En op voorwaarde dat alle aanmeldende scholen in die gemeente deelnemen aan de aanmeldingsprocedure.
Schoolbesturen kunnen over scholen, gemeenten en werkingsgebieden van een LOP heen samen een aanmeldingsprocedure organiseren.
LOP Gent, Antwerpen en Brussel
Alle scholen en vestigingsplaatsen gelegen in het werkingsgebied van het LOP Gent, LOP Antwerpen en LOP Brussel melden verplicht samen aan, onafhankelijk van de vraag of ze wensen te weigeren op basis van capaciteit of niet.
Secundair onderwijs
In gemeenten waar een LOP aanwezig is, wordt de aanmeldingsprocedure goedgekeurd door een meerderheid van de onderwijspartners van het LOP.
Alle scholen en vestigingsplaatsen gelegen in het werkingsgebied van het LOP Gent, LOP Antwerpen en LOP Brussel melden verplicht samen aan, onafhankelijk van de vraag of ze wensen te weigeren op basis van capaciteit of niet.
Wat zijn de voordelen van samen aanmelden?
Samen aanmelden heeft enkel voordelen, zoals het vermijden van dubbele aanmeldingen en eenduidige communicatie naar ouders. Ontdek de voordelen.
Volgt je procedure een standaarddossier of wijk je af van een standaarddossier?
Een schoolbestuur, meerdere schoolbesturen samen of een LOP kunnen voor de organisatie van een aanmeldingsprocedure gebruik maken van een standaarddossier of afwijken van een standaarddossier.
Standaarddossier
Scholen gewoon basisonderwijs
Scholen gewoon basisonderwijs kunnen een keuze maken uit 3 standaarddossiers:
- Standaarddossier A voor een aanmeldingsprocedure voor één vestigingsplaats
- Standaarddossier B voor een aanmeldingsprocedure voor meerdere vestigingsplaatsen, volgens de ordeningscriteria:
- Afstand
- Toeval
- Rangorde van keuze
- Standaarddossier C voor een aanmeldingsprocedure voor meerdere vestigingsplaatsen, volgens de ordeningscriteria:
- Rangorde van keuze
- Afstand
- Toeval
Scholen gewoon secundair onderwijs
Scholen gewoon secundair onderwijs kunnen een keuze maken uit 4 standaarddossiers:
- Standaarddossier A voor een aanmeldingsprocedure voor één vestigingsplaats, volgens het ordeningscriterium:
- Toeval
- Standaarddossier B voor een aanmeldingsprocedure voor meerdere vestigingsplaatsen, volgens de ordeningscriteria:
- Toeval
- Rangorde van keuze
- Standaarddossier C voor een aanmeldingsprocedure voor meerdere vestigingsplaatsen, volgens de ordeningscriteria
- Rangorde van keuze
- Toeval
- Standaarddossier D voor een aanmeldingsprocedure voor meerdere vestigingsplaatsen, volgens de ordeningscriteria:
- Toeval
- Rangorde van keuze
- Optimalisaties waarbij er geen leerlingen meer zijn die elkaars hogere voorkeursschool kregen toegewezen
Een standaarddossier is een concretisering van de decretale bepalingen over aanmelden. Een standaarddossier moet dus steeds samen met deze bepalingen gelezen worden. Kies je ervoor geen afwijkingen voor te leggen aan de Commissie inzake Leerlingenrechten? Dan volg je alle bepalingen van het gekozen standaarddossier.
Afwijken van het standaarddossier
Het inschrijvingsrecht laat ook toe een aanmeldingsprocedure op een andere manier te concretiseren. Dan wijk je af van een standaarddossier. De Commissie inzake leerlingenrechten is bevoegd om de voorgestelde afwijkingen te toetsen aan het inschrijvingsrecht.
Op welke manier organiseer je de aanmeldingsprocedure?
Je kan als schoolbestuur en/of initiatiefnemer van een samenwerkingsverband voor de organisatie van de aanmeldingsprocedure in het gewoon onderwijs gebruik maken van:
- Een gratis aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid.
- Een ander of eigen aanmeldingssysteem met financiering.
Het buitengewoon onderwijs kan enkel financiële ondersteuning aanvragen voor het gebruik van een ander of eigen aanmeldingssysteem.
Meld het gebruik van een aanmeldingsprocedure tegen 15 november 2023
Schoolbesturen melden uiterlijk op 15 november 2023 aan AGODI voor welke scholen, vestigingsplaatsen, capaciteitsniveaus en volgens welk standaarddossier ze de aanmeldingsprocedure wensen te organiseren.
Initiatiefnemers die willen afwijken van een standaarddossier, leggen ook uiterlijk op 15 november 2023 afwijkingen voor aan de Commissie inzake Leerlingenrechten.
De melding aan AGODI en het voorleggen van de afwijkingen aan de Commissie inzake Leerlingenrechten gebeuren via hetzelfde formulier.
Meld via het e-formulier het gebruik van een aanmeldingsprocedure. Kies het juiste onderwijsniveau:
Volg daarbij de verschillende stappen:
- Registreer je met een e-mailadres naar keuze.
- Bevestig je e-mailadres en maak een wachtwoord aan.
- Met deze gegevens kan je nadien de ingevoerde informatie opnieuw raadplegen.
Na ontvangst van de melding van het gebruik van de aanmeldingsprocedure verwerkt AGODI de bezorgde informatie. Alle deelnemende scholen ontvangen daarna een dienstbrief met bevestiging van de ingediende melding.
Meld het gebruik van het aanmeldingssysteem van de overheid tegen 15 december 2023
Initiatiefnemers van een aanmeldingsprocedure laten uiterlijk op 15 december 2023 aan AGODI weten of ze gebruik maken van het aanmeldingssysteem dat de overheid ter beschikking stelt voor het gewoon onderwijs.
Gebruik daarvoor het e-formulier:
Uitzonderlijke omstandigheden (ventielprocedure)
Door uitzonderlijke omstandigheden moet je als school bijkomende inschrijvingen organiseren. Het schoolbestuur moet dan een aanvraag indienen bij de Commissie inzake Leerlingenrechten (CLR) om alsnog leerlingen te kunnen weigeren, ook al organiseerde de school die inschrijvingen zonder aanmeldingsprocedure.
Mag ik digitaal inschrijven?
Digitaal inschrijven is in contexten met capaciteitsdruk technisch moeilijk te realiseren en bovendien niet aangewezen in combinatie met chronologie. Er wordt aangeraden om inschrijvingen fysiek te organiseren.
Decretaal gebeurt de inschrijving met een ondertekening van het schoolreglement en het pedagogisch project. Een elektronische ondertekening is mogelijk maar moet aan een reeks vereisten voldoen. Voor het inschrijven is een authentieke digitale handtekening (een gekwalificeerde elektronische handtekening) nodig. De meest bekende vormen gebruiken een e-ID of ItsMe. Een elektronische akkoordverklaring, bijvoorbeeld met een GoogleForms, is onvoldoende voor een eerste inschrijving.
Niet iedereen heeft toegang tot zo’n authentieke digitale handtekening:
- Soms zijn de digitale middelen er niet
- Soms hebben mensen niet de nodige identiteitspapieren om een elektronische handtekening te realiseren
Met het oog op gelijke kansen is een digitale procedure daarom slechts beperkt inzetbaar voor inschrijvingen. De mogelijkheid om fysiek in te schrijven moet dus blijven bestaan: elke leerling heeft recht op inschrijving.
De chronologie van de inschrijvingen kan moeilijk tot niet gerespecteerd worden. Bijvoorbeeld: wie was er eerst? De ouder die ’s morgens vroeg aan de schoolpoort aanschuift en zijn handtekening op een papier zet om 00:01 of de ouder die elektronisch één seconde na de start van de inschrijvingen op de knop duwde achter zijn pc om 00:01?
Zo’n situatie brengt rechtsonzekerheid met zich mee voor scholen en ouders, zeker in een context van (toenemend) capaciteitstekort.
Daarnaast bestaan ook andere moeilijkheden bij het digitaal inschrijven op basis van chronologie: overbelasting doordat ouders een netwerk inschakelen, crashes, het technische aspect van chronologie bepalen met een digitale authentieke handtekening, frustratie, betwistingen over het moment dat geregistreerd staat bij de ‘zendende partij’ versus de ontvangende etc. De combinatie van fysiek én digitaal inschrijven, maakt communicatie zeer ingewikkeld.
Wanneer chronologie niet speelt, kan digitaal inschrijven wel veilig gecombineerd worden met fysieke inschrijvingen, dat is het geval bij:
- de inschrijvingen van gunstig geordende leerlingen na een aanmeldingsprocedure;
- wanneer je niemand weigert (bijvoorbeeld basisscholen die niet aanmelden of 1A/1B waarvoor niet aangemeld wordt)
Extra informatie
Verwante pagina’s
- Leerlingen inschrijven in het gewoon onderwijs
- Voordelen van samen aanmelden
- Aanmeldingssysteem in het gewoon onderwijs
- Voorrang aan ondervertegenwoordigde groepen bij inschrijvingen
- Commissie inzake leerlingenrechten: voorstel aanmeldingsprocedure buitengewoon secundair onderwijs
- Commissie inzake leerlingenrechten: voorstel aanmeldingsprocedure buitengewoon basisonderwijs
Regelgeving
- Omzendbrief inschrijvingsrecht in het basisonderwijs (BaO/2022/02)
- Omzendbrief inschrijvingsrecht in het secundair onderwijs (SO/2022/02)
Documenten
Basisonderwijs
- Standaarddossier bao A 2024-2025 (pdf, 12 p.) (652 KB)
- Standaarddossier bao B 2024-2025 (pdf, 12 p.) 656 KB)
- Standaarddossier bao C 2024-2025 (pdf, 13 p.) (660 KB)
Secundair onderwijs
- Standaarddossier so A 2024-2025 (pdf, 10 p.) (221 KB)
- Standaarddossier so B 2024-2025 (pdf, 10 p.) (221 KB)
- Standaarddossier so C 2024-2025 (pdf, 10 p.) (220 KB)
- Standaarddossier so D 2024-2025 (pdf, 10 p.) (223 KB)
Kaarten: gemeenten met vestigingsplaatsen die gebruik maken van een aanmeldingsprocedure
Inschrijvingen schooljaar 2023-2024
Info over inschrijven met een aanmeldingssysteem, ondersteuning, praktijkvoorbeelden en helpdesk.