Leerlingen komen vroeg of laat in contact met medische situaties, ongevallen en noodsituaties. Onderwijs wapent hen om in die situaties adequaat te handelen.
In België zijn er jaarlijks ongeveer 10.000 slachtoffers van een hartstilstand. Maar 30% van de omstaanders reanimeert of defibrilleert een slachtoffer. Dat is te weinig, zeker in vergelijking met Nederland (61%) en de Scandinavische landen (70%).
Meer levens redden en jezelf en anderen helpen bij medische situaties
Een slachtoffer proberen te helpen is in elke situatie beter dan niets doen. De overlevingskansen stijgen door zo vroeg mogelijk te reanimeren en eventueel te defibrilleren. Want in elke situatie is tijdig ingrijpen noodzakelijk. Dat betekent: hulp toedienen vóór de hulpdiensten eraan komen.
Door vorming op school kunnen we in Vlaanderen de inspanningen opdrijven om mensenlevens te redden. Zoals bij beroertes (meer informatie: Vlaamse overheid – Herken een beroerte).
Leerlingen moeten ook weten welke 4 stappen zij moeten zetten bij het toedienen van eerste hulp en hoe zij zichzelf of anderen kunnen verzorgen bij een verstuiking, bloedneus, brandwonde of andere wonde.
Drempels voor scholen verlagen
Veel scholen zijn al goed bezig rond EHBO-vorming. Anderen ervaren nog drempels bij het organiseren van die vorming, zoals gebrek aan lesgevers, aan materiaal en aan tijd.
Deze pagina’s ondersteunen scholen om die drempels te verlagen. Scholen vinden achtergrondinformatie en informatie over EHBO-partners met:
- Lesmateriaal en oefenmateriaal
- Cursussen en trainingen voor leerlingen en leraren
- Lesgevers voor leerlingen en leraren