Wat is IELS?
IELS staat voor International Early Learning and Child Well-being Study en is een internationaal vergelijkend onderzoek gecoördineerd door de OESO.
IELS meet vroege geletterdheid en gecijferdheid, zelfregulatie en een set van sociaal-emotionele vaardigheden zoals empathie, vertrouwen en sociaal gedrag bij een representatieve steekproef van 5-jarigen.
De afname gebeurt:
- Via tablets
- Bij ieder kind apart
- Door een daarvoor speciaal opgeleide toetsassistent
- In twee delen op twee opeenvolgende dagen
Naast het toetsinstrument voor de kinderen is er ook een vragenlijst voor de leraar en de ouders van elk kind. Dit breed spectrum aan informatie laat toe om de zuivere weergave van de toetsresultaten van de kinderen in perspectief te plaatsen en bijkomende analyses mogelijk te maken.
De pilootstudie van IELS vond plaats in 2018 in de Verenigde Staten, Engeland en Estland. Vlaanderen neemt in 2024 voor het eerst deel aan IELS. Ook Engeland, Nederland en Zwitserland doen mee.
Lees meer over:
- De nationale projectwebsite
- De International Early Learning and Child Well-being Study - OECD
- De pilootstudie van 2018 en IELS - National Center for Education Statistics (NCES)
IELS 2025
- Het vooronderzoek wordt afgenomen in de periode januari-maart 2024 bij ongeveer 400 kinderen in ongeveer 35 kleuterscholen.
- De datacollectie voor het hoofdonderzoek vindt plaats in de periode januari-maart 2025 bij ongeveer 2000 kinderen uit ongeveer 200 scholen.
- Het Vlaamse rapport wordt gelijktijdig gepubliceerd met het door de OESO opgestelde internationale rapport in maart 2026.
- Later in 2026 volgt nog een verdiepend Vlaams rapport.