Hoe verspreidt het virus zich? Hoe pak je de screening van de binnenluchtkwaliteit aan? Waarom is het CO2-gehalte in een klaslokaal belangrijk? Hoe kan je beter ventileren? Hoe gebruik je een CO2-meter en waarmee hou je rekening bij de aankoop?
5 experten beantwoorden deze vragen en meer in de webinar over verluchten en ventileren.
Bekijk hun toelichting op YouTube Onderwijs Vlaanderen:
-
Hoe verspreidt het virus zich?
- Spreker: Koen Vanden Driessche, pediater en infectioloog in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen.
- Transmissie en bescherming (ppt, 39 p.) (12.41 MB) (12.41 Mo) "powerpoint"
- Binnenluchtkwaliteit op school
- Spreker: Marianne Stranger, senior researcher, Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO)
- Inhoud: Zij geeft meer informatie over de binnenluchtkwaliteit op school, CO2 als indicator, het belang van ventilatie en ze deelt ervaringen over natuurlijke en mechanische ventilatie op school.
- Binnenluchtkwaliteit op school (pdf, 27 p.) (2.66 MB) (2.66 Mo) "pdf"
- Hoe begin je aan een eerste screening en welke bestaande instrumenten kunnen je hierbij helpen?
- Spreker: Mart Verlaek, onderzoeker, Vlaamse Overheid, Departement Omgeving, Vlaams Planbureau voor Omgeving - team Omgeving en Gezondheid
- Inhoud: Hij overloopt de bestaande instrumenten en geeft informatie over hoe je kunt controleren of de ventilatiesystemen goed werken.
- Hoe begin je aan een eerste screening (pdf, 17 p.) (1.39 MB) (1.39 Mo) "pdf"
- Eenvoudige tips om het ventilatievoud te verhogen
- Spreker: Jelle Laverge, docent, Universiteit Gent, Vakgroep Architectuur en Stedenbouw, Onderzoeksgroep Bouwfysica, Constructie en Klimaatbeheersing
- Inhoud: Hij geeft praktisch haalbare tips om het ventilatievoud te verhogen, zowel bij natuurlijke als mechanische ventilatie.
- Tips om het ventilatievoud te verhogen (ppt, 32 p.) (9.78 MB) (9.78 Mo) "powerpoint"
- Gezonde binnenlucht op school: het gebruik van de CO2-meter in de klas en het belang van een binnenmilieubeleid op school
- Spreker: Sofie Vandenbroeck, medisch milieudeskundige, Vlaamse Overheid, Agentschap Zorg en Gezondheid
- Inhoud: Zij geeft praktische tips bij het gebruik van een CO2-meter en reikt handvatten aan om te werken aan een gezonde school.
- Gezonde binnenlucht op school (pdf, 17 p.) (429 kB) (429.47 Ko) "pdf"
Nog onduidelijkheden?
Tijdens een vragenuurtje gingen de experten dieper in op een vragen zoals:
- Moeten klapramen permanent openstaan in klassen?
- Laat je ramen open na schooltijd?
- Bestaan er alternatieven voor CO2-meters?
- Hoe weet je dat een klas goed geventileerd is?
- Wat met verluchten en ventileren in de winter?
- Wat met een lokaal met lage bezetting, moet hier even grondig verlucht worden?
Bekijk de antwoorden op YouTube Onderwijs Vlaanderen