Doel
Kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding wil in de eerste plaats de praktijkshock voor jou als starter verminderen.
De aanvangsbegeleiding:
- Sluit aan bij de lerarenopleiding en draagt bij tot het proces van professionalisering. Een proces waar je tijdens je loopbaan continu aan zal werken op verschillende manieren.
- Geeft je de kans om geleidelijk te groeien in je job. Zo kan je stap voor stap je competenties (verder) ontwikkelen in de dagelijkse klas- of schoolpraktijk.
- Wil ervoor zorgen dat starters aan boord blijven. Dit is essentieel in tijden van een lerarentekort.
Voor wie?
Als starter met een tijdelijke aanstelling van bepaalde duur is aanvangsbegeleiding een recht en een plicht. Voor je school als werkgever is het een plicht starters te ondersteunen.
De aanvangsbegeleiding geldt voor alle tijdelijke personeelsleden die een loopbaan in het onderwijs starten in een wervingsambt (zoals (kleuter)onderwijzer, leraar, administratief medewerker, orthopedagoog, logopedist, psychopedagogisch consulent, internaatsmedewerker…).
Begeleiding op maat
De aanvangsbegeleiding:
- Is op maat wat betreft inhoud, duur en intensiteit
- Zet in op je talenten en expertise
- Geeft je een actieve rol
Je eerste evaluator maakt hierover met jou als starter afspraken en legt die vast in een schriftelijke overeenkomst.
Door wie?
Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de manier waarop de school of scholengemeenschap haar aanvangsbegeleiding invult.
- Een of meer personeelsleden van jouw school zijn verantwoordelijk om jou als starter te coachen en te begeleiden. Het schoolbestuur zet dan middelen in om die begeleiding te organiseren.
- Scholen en schoolbesturen mogen onderling afspraken maken over hoe ze binnen een scholengemeenschap de aanvangsbegeleiding organiseren.
Daarnaast speelt elke ervaren leerkracht een rol om jou als starter te ondersteunen.
Doordacht beleid, aanpak en middelen
Kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding hangt in jouw school samen met:
- Het personeels- en professionaliseringsbeleid
- De ruimere visie en het pedagogische project
De aanpak rond aanvangsbegeleiding kan je terugvinden in het professionaliseringsplan van je school.
Elke instelling ontvangt aanvullende lestijden voor aanvangsbegeleiding. Ze kan die lestijden aanvangsbegeleiding opnemen in:
- De opdracht van de aanvangsbegeleider die starters moet ondersteunen
- Jouw opdracht als startende leraar/personeelslid om je verder te bekwamen
Ben je op zoek naar inspiratie voor de versterking van je aanvangsbegeleiding. Raadpleeg dan het inspirerend kader en de leidraden voor de starters, aanvangsbegeleiders, schoolteamleden en schoolleiders.
Extra informatie
Verwante pagina's
Voor directies en administraties
Voor onderwijspersoneel
Websites
Regelgeving
- Kwaliteitsdecreet (8 mei 2009)
- Omzendbrief aanvangsbegeleiding secundair onderwijs (SO/2019/02)
- Omzendbrief tijdelijke aanstelling bepaalde en doorlopende duur (PERS/2019/03)
- Omzendbrief aanvangsbegeleiding centra voor leerlingenbegeleiding (CLB/2019/01)
- Omzendbrief functiebeschrijving en evaluatie (PERS/2007/09)