Wat is PIRLS?
Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) is een internationaal vergelijkend onderzoek naar leerlingenprestaties in begrijpend lezen. De coƶrdinatie is in handen van de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
In het kader van PIRLS worden sinds 2001 in vijfjaarlijkse cycli toetsen begrijpend lezen afgenomen bij leerlingen uit het 4de leerjaar lager onderwijs, internationaal aangeduid als grade 4.
Resultaten PIRLS 2021
Vlaanderen nam in 2021 voor de derde keer deel aan PIRLS. Onderzoekers van de KU Leuven en de UGent namen digitale toetsen af bij meer dan 5.000 leerlingen. Het eerste rapport bij deze editie van PIRLS plaatst de bevindingen rond prestaties en kenmerken van het leesonderwijs in Vlaanderen in internationaal perspectief.
Documenten
- Vlaams rapport PIRLS 2021 (pdf, 198 p.) (9950 kB)
- Persmap PIRLS 2021 (pdf, 21 p.) (665 kB)
- Presentatie persconferentie door de onderzoekers (pdf, 44 p.) (740 kB)
Lees het nieuwsbericht over de PIRLS-resultaten.
Resultaten PIRLS Repeat
PIRLS Repeat is een Vlaams initiatief in opvolging van het internationaal vergelijkende onderzoek PIRLS 2016.
Aanleiding
De Vlaamse leerlingen uit het vierde leerjaar lager onderwijs boekten in PIRLS 2016 teleurstellende resultaten voor begrijpend lezen.
Daarom werd beslist de PIRLS-toets twee jaar later opnieuw af te nemen bij dezelfde leerlingengroep die dan (in 2018) in het zesde leerjaar zat.
Er werden ook items uit de peiling Nederlands einde basisonderwijs (eveneens in 2018) toegevoegd.
Onderzoeksdesign
Het onderzoeksdesign laat toe te kijken naar:
- Hoe presteren leerlingen twee jaar later op de PIRLS-toets
- Hoeveel leerwinst boeken de leerlingen?
- Wat is de samenhang tussen PIRLS en de peiling Nederlands?
Rapporten
Het eerste rapport Begrijpend lezen van het vierde naar het zesde leerjaar antwoordt op de vragen:
- Hoe presteren de leerlingen in het zesde leerjaar ten opzichte van het vierde leerjaar?
- Maakten ze voldoende leerwinst?
- Zijn hun attitudes ten opzichte van lezen gewijzigd?
- Hoe verhouden PIRLS en de peiling Nederlands zicht tot elkaar?
Het tweede rapport PIRLS, de peilingen begrijpend lezen en loopbanen doorheen het lager onderwijs gaat in op de vraag:
- Wat zijn de gevolgen van atypische leerloopbanen op het meten van leerwinst en prestatietrends?
Documentatie
- Rapport Begrijpend lezen van het vierde naar het zesde leerjaar (pdf, 184 p.) (14,5 MB)
- Rapport PIRLS, de peilingen begrijpend lezen en loopbanen doorheen het lager onderwijs (pdf, 56 p.) (19 MB)
- Presentatie onderzoekers (pdf, 28 p.) (1,2 MB)
- Factsheet (pdf, 1 p.) (508 kB)
- Onderzoeksfiche
- Nieuwsbericht van het departement Onderwijs en Vorming
Resultaten PIRLS 2016
Vlaanderen
Tweede Vlaams rapport PIRLS 2016
Het onderzoeksteam van KU Leuven werkte na de initiƫle bekendmaking van de resultaten van PIRLS 2016 verder aan meer diepgaande analyses rond begrijpend lezen in het lager onderwijs.
Dit tweede Vlaams rapport op basis van PIRLS 2016 ontkracht een aantal misvattingen die bestaan rond het PIRLS-onderzoek en houdt een aantal hypothesen rond de dalende resultaten voor begrijpend lezen tegen het licht.
Eerste Vlaams rapport PIRLS 2016
Onderzoekers van de KULeuven voerden PIRLS 2016 in Vlaanderen uit.
- Vlaams Rapport PIRLS 2016 (pdf, 108 p.)( 2,51 MB)
- Presentatie persconferentie door de onderzoekers van KULeuven (pdf, 61 p.)(2,6 MB)
- Persmededeling Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, Hilde Crevits
Internationaal
De internationale resultaten van PIRLS staan op de website van IEA.