Via lessen en/of educatieve projecten streven scholen eindtermen en ontwikkelingsdoelen na. Zo wil onderwijs in eerste instantie kennis, attitudes en vaardigheden van de individuele leerling verhogen.
Een school kan EHBO echter ook in een breder geheel plaatsen, in het kader van het gezondheidsbeleid. Ze vertrekt daarbij vanuit een visie en werkt planmatig. Wat houdt dat in?
- Het hele schoolteam draagt acties en maatregelen.
- De school betrekt ouders en leerlingen.
- De school detecteert en begeleidt op tijd problemen van individuele leerlingen.
- Waar nodig schakelt de school externe partners in.
Op die manier wordt je school een ‘gezonde school’: een omgeving waar gezonde keuzes voor de hand liggen. Dat verhoogt de kansen op blijvende gedragsveranderingen bij de leerlingen.
Hoe EHBO breder inzetten?
Wil je EHBO op school breder inzetten, denk dan na over:
- De mogelijkheden om EHBO aan bod te laten komen in diverse andere activiteiten op school, zoals tijdens de lessen verkeersveiligheid, tijdens extra-muros- of sportactiviteiten tijdens en na de lesuren, tijdens praktijklessen, tijdens de organisatie van schoolfeesten en opendeurdagen
- Het nodige draagvlak in het schoolteam voor de organisatie van cursussen levensreddende handelingen/EHBO
- De competenties die leraren nodig hebben om levensreddende handelingen te stellen
- De competenties die leraren nodig hebben om leerlingen te trainen
- De afspraken met ouders en leerlingen over eerste hulp
- De betrokkenheid van de leerlingen bij het opzetten van activiteiten rond EHBO. Leren ze bijvoorbeeld ook om buiten de lessen voor elkaar zorg te dragen?
- Een aanspreekpunt voor EHBO op school
- Welke lessen de school kan trekken uit een ongeval op school om het beleid bij te sturen
- De evaluatie en bijsturing van georganiseerde cursussen
- De lokale partners waarop de school een beroep kan doen voor lesgevers en materiaal over EHBO
Inspiratie en instrumenten voor een bredere aanpak
Presentaties symposium EHBO
Op 11 oktober 2016 vond in Gent het symposium EHBO plaats. Tijdens het symposium kwamen talrijke mogelijkheden aan bod om levensreddende handelingen een plaats te geven in het beleid van je school, met aandacht voor zowel theorie als praktijk.
Laat je inspireren door de presentaties van de ochtendsessies:
- Tineke Vansteenkiste: Een plaats voor EHBO in het gezondheidsbeleid (pdf, 29 p.) (1,11 MB)
- Dr. Nicolas Mpotos: Scholen engageren zich in reanimatie (pdf, 27 p.) (9 MB)
- Veerle Van Raemdonck: Leerstrategieën voor EHBO in de klas (pdf, 13 p.) (2 MB)
- Prof. dr. Peter Iserbyt: Cruciale kenmerken voor lesgevers (pdf, 32 p.) (588 kB)
- Bart Foets: Een goed praktijkvoorbeeld: Thomas More en hun samenwerking met secundaire scholen (pdf, 21 p.) (2 MB)
KlasCement: leermiddelen en tips
KlasCement geeft leermiddelen en tips om in de klas te werken rond EHBO.
Ondersteuning door pedagogische begeleidingsdiensten, CLB's en Vlaams Instituut voor Gezond Leven
Wil je verder nadenken over hoe je school EHBO in een breder geheel kan plaatsen, dan kan je terecht bij de pedagogische begeleidingsdiensten, bij de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) en bij het Vlaams Instituut voor Gezond Leven.
Met specifieke vragen over de methodiek Gezonde school kan je terecht bij Tineke Vansteenkiste:
- Via e-mail: tineke.vansteenkiste@vigez.be
- Via telefoon: 02 422 49 39
Verwante pagina’s
EHBO
- Waarom EHBO op school?
- De basis: eindtermen en ontwikkelingsdoelen
- Wat moeten je leerlingen (minimaal) kunnen?
- Inventaris partners EHBO
- Aan de slag met EHBO
- Goede praktijkvoorbeelden voor EHBO op school
- Een hartstarter of AED in je onderwijsinstelling
Pedagogische begeleiding
Websites
- Vlaams instituut voor Gezond Leven
- Gezonde school: informatie over de methodiek Gezonde school
- Centra voor leerlingenbegeleiding
- KlasCement: leermiddelen en tips rond EHBO