Opdracht
De Commissie Hoger Onderwijs:
- Oordeelt over de macrodoelmatigheid van nieuwe opleidingen:
- Opleidingen van het hoger onderwijs in Vlaanderen (graduaat, bachelor, master), overeenkomstig artikel II.152 en II.153 van de Codex Hoger Onderwijs.
- Aanvragen tot vrijstelling van de afbouw van een initiële bachelor- of masteropleiding, overeenkomstig artikel II.153 van de Codex Hoger Onderwijs.
- Oordeelt over het aanbieden van een nieuwe anderstalige initiële bachelor- of masteropleiding, overeenkomstig artikel II.263 van de Codex Hoger Onderwijs
- Een vrijstelling van de equivalentievoorwaarde voor een anderstalige initiële bachelor- of masteropleiding, overeenkomstig artikel II.264 van de Codex Hoger Onderwijs.
- Een afwijking op de voorwaarde tot het aanbieden van een equivalente opleiding, overeenkomstig artikel II.268 van de Codex Hoger Onderwijs (paragraaf 3, lid 2).
- Oordeelt over aanvragen tot verandering van vestigingsplaats, overeenkomstig artikel II.154 van de Codex Hoger Onderwijs.
- Beoordeelt de aanvragen voor een relevantietoets, vermeld in artikel II.153/1, § 4 van de Codex Hoger Onderwijs, van nieuwe opleidingen die uitgaan van geregistreerde instellingen zoals vermeld in artikel II.6 van de Codex Hoger Onderwijs, en van de instellingen die de registratie aanvragen overeenkomstig artikel II.6 van de Codex Hoger Onderwijs.
- Verleent advies aan de Vlaamse Regering over het al dan niet bijdragen van een opleiding en instelling buiten de Europese Hogeronderwijsruimte aan de uitbouw van een wetenschappelijke discipline, vermeld in artikel 30 van het decreet van 8 juni 2007 betreffende de studiefinanciering van de Vlaamse Gemeenschap.
Samenstelling en werking
De Commissie Hoger Onderwijs (CHO) wordt samengesteld door de Vlaamse minister bevoegd voor onderwijs. De CHO bestaat uit onafhankelijke deskundigen met expertise op het vlak van hoger onderwijs, macrodoelmatigheid en taal. Een vaste kern van 3 tot 5 leden, waaronder de voorzitter, wordt afhankelijk van het onderwerp bijgestaan door 2 cellen van experten:
- Cel macrodoelmatigheid:
- De cel macrodoelmatigheid bestaat uit ten minste 4 en ten hoogste 8 experten.
- Leden van deze cel hebben een grondige kennis van het hogeronderwijsaanbod in Vlaanderen en van de verhoudingen tussen dit aanbod en de arbeidsmarkt.
- Cel taalregeling:
- De cel taalregeling bestaat uit 4 experten.
- Leden van deze cel beschikken over expertise in verband met de (onderwijs)taal in het hoger onderwijs en de positie van het Vlaamse hoger onderwijs in een internationale (arbeids)context.
Leden worden benoemd voor een periode van drie jaar. Na afloop van deze periode kunnen ze eenmaal herbenoemd worden voor een nieuwe periode van drie jaar.
Er loopt een oproep voor de volgende Commissie Hoger Onderwijs (2024-2027).
Richtlijnen
Richtlijnen voor hogeronderwijsinstellingen voor taalaanvragen, macrodoelmatigheid en wijziging van vestigingsplaats:
Taalaanvragen
- Richtlijnen aanvraag anderstalige opleiding (pdf, 6 p.) (203 kB)
- Richtlijnen aanvraag vrijstelling equivalentie anderstalige opleiding (pdf, 6 p.) (181 kB)
Macrodoelmatigheid
- Richtlijnen aanvraag macrodoelmatigheid (pdf, 7 p.) (218 kB)
- Richtlijnen verplichte afbouw (pdf, 6 p.) (189 kB)
Wijziging vestigingsplaats hogeschoolopleidingen
Rapportering
De CHO rapporteert jaarlijks voor 1 mei aan het Vlaams Parlement over de werkzaamheden van het voorgaande kalenderjaar.
Secretariaat
Commissie.hogeronderwijs@vlaanderen.be
Postadres
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Departement Onderwijs en Vorming
Afdeling Levenslang Leren
Commissie Hoger Onderwijs
t.a.v. het secretariaat
Koning Albert II-laan 15, postbus 134
1210 Brussel