- Situering
- Oproep ondersteuningsbeleid
- Hoe verloopt de aanvraag- en beslissingsprocedure?
- Contactgegevens
1. Situering
Het Regeerakkoord 2019-2024 van de Vlaamse Regering besteedt expliciet aandacht aan hoogbegaafdheid:
“We hebben oog voor zeer makkelijk lerenden, hoogbegaafden en uitzonderlijk hoogbegaafden door voor hen het onderwijs voldoende uitdagend te maken. Leerkrachten leren deze kinderen zo vroeg mogelijk herkennen en signaleren. Ook voor deze leerlingen moeten leraren een beroep kunnen doen op ondersteuning en moeten deze leerlingen gebruik kunnen maken van hulpmiddelen om het lesaanbod op hun specifieke behoeften te kunnen afstemmen. Hiertoe passen we de regelgeving aan.”
2. Oproep ondersteuningsbeleid
Vlaams minister van Onderwijs en Vorming lanceert een oproep voor scholen gewoon basis- en secundair onderwijs en een interuniversitair expertisecentrum om een voorstel in te dienen voor het ontwikkelen en verspreiden van beleid en onderwijspraktijk voor cognitief sterk functionerende leerlingen.
De looptijd bedraagt maximaal 5 schooljaren, waarbij jaarlijks een planning en begroting ingediend worden.
2.1. Doelstellingen van het project
Het doel van het ondersteuningsbeleid is om 20 ‘ankerscholen’ te selecteren, waarvan maximaal 14 uit het gewoon basisonderwijs en maximaal 6 uit het secundair onderwijs.
De geselecteerde ankerscholen hebben een passend beleid en een passende onderwijspraktijk uitgebouwd voor cognitief sterk functionerende leerlingen. Ook willen ze per school die expertise verder ontwikkelen en delen in een lerend netwerk met andere scholen.
Naast de ankerscholen zoeken we een interuniversitair expertisecentrum met wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen, om de ankerscholen onderbouwd te begeleiden en monitoren.
Een gedetailleerde lijst van de voorwaarden en van de verwachtingen voor deze scholen en het interuniversitair expertisecentrum om een voorstel in te dienen, staan vermeld in de oproep.
2.2. Budget voor de financiële ondersteuning
Het gaat om een jaarlijks budget van 1.060.000 euro, waarvan:
- 760.000 euro wordt voorzien voor de financiële ondersteuning van de ankerscholen:
- 35.000 euro per ankerschool in het basisonderwijs,
- 45.000 euro per ankerschool in het secundair onderwijs;
- 300.000 euro wordt voorzien voor de financiële ondersteuning van een interuniversitair expertisecentrum.
De selectiecommissie selecteert:
- Maximaal 14 ankerscholen voor gewoon basisonderwijs.
- Maximaal 6 ankerscholen voor gewoon secundair onderwijs.
- 1 Interuniversitair expertisecentrum.
De selectie gebeurt op basis van de kwaliteit van de aanvragen.
In het begrotingsvoorstel kunnen enkel loon- en werkingskosten worden voorzien met een overhead van 10%. Het deelbudget voor de werkingskosten bedraagt maximaal 10% van het deelbudget loonkosten.
2.3. Aanstelling personeelsleden met het budget
Met het budget kunnen de ankerscholen personeel aanstellen via het systeem 'Personeel betaald ten laste van het werkingsbudget'.
Dit houdt concreet in dat AGODI het salaris van de betrokken leerkracht uitbetaalt en de totale loonkost 2 keer per jaar terugvordert van het schoolbestuur. Meer informatie over de praktische uitvoering vind je in rubriek 3 van de omzendbrief.
3. Hoe verloopt de aanvraag- en beslissingsprocedure?
3.1. Ontvankelijkheid
Een aanvraag komt in aanmerking als:
- De school een door het ministerie van onderwijs erkende en gesubsidieerde of gefinancierde school voor gewoon basisonderwijs of gewoon secundair onderwijs is die:
- Een voortraject doorlopen heeft als ankerschool of als deelnemende school aan een lerend netwerk in het kader van het project “Voorbeeldscholen ter ondersteuning van cognitief sterk functionerende leerlingen” in de periode van 1 november 2020 tot en met 31 oktober 2023.
- Cognitief sterk functionerende leerlingen ondersteunt, als deel van een breder leerlingenbestand en zorgbeleid op school.
- Inclusief is in het aantrekken van leerlingen.
- Al enkele jaren ervaring heeft met de visie op en ondersteuning van cognitief sterk functionerende leerlingen.
- Het expertisecentrum een interuniversitaire onderzoeksgroep is met aantoonbare ervaring en expertise in onderzoek naar onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen, als deel van een breder leerlingenbestand en de context van een schoolbeleid in functie van die brede leerlingenpopulatie.
- De aanvraag vóór de deadline van 23 juni 2023 is ingediend.
3.2. Een voorstel indienen
Op basis van de doelstellingen die voor het ondersteuningsbeleid vermeld staan in punt 2.1. van de oproep (pdf, 6 p.) (169.75 KB) "pdf", stelt elke geïnteresseerde school of interuniversitair expertisecentrum een voorstel op.
Het voorstel bevat ten minste de volgende elementen:
- De gegevens van de aanvrager:
- Naam van de instelling
- Instellingsnummer (indien van toepassing)
- Adres
- E-mailadres
- Rekeningnummer (IBAN, BIC)
- Btw-nummer
- De gegevens van de contactpersoon:
- Naam van de contactpersoon
- Functie in de instelling
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Een beschrijving van het voorstel:
- De titel van het voorstel
- Een inhoudelijk plan van aanpak volgens de doelstellingen vermeld in punt 2.1 van de oproep (pdf, 6 p.) (169.75 KB) "pdf", voor het schooljaar 2023-2024 maar breder gekaderd binnen een engagement voor een periode van 5 schooljaren
- De expertise die de instelling heeft over onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen. Hoe is de expertise opgebouwd? Wat was de meerwaarde voor de school, de leerkracht, de leerling en de ouders (output)?
- De beleidsvisie over cognitief sterk functionerende leerlingen.
- De manier waarop de beleidsvisie in de praktijk wordt omgezet: impact op organisatie, leerlingengroepering, pedagogische en didactische aanpak (voor scholen).
- Het aantal cognitief sterk functionerende leerlingen in verhouding tot het totaal aantal leerlingen (voor scholen).
- De onderzoekservaring en ondersteuning met verwijzing naar relevante bronnen (voor expertisecentrum).
- Een beschrijving van de verwachte output.
- Een formele samenwerkingsverbintenis met de andere ankerscholen.
- De begroting van het voorstel voor het eerste schooljaar: loon- en werkingskosten met een overhead van max. 10%. Het deelbudget voor de werkingskosten kan maximaal 10% bedragen van het deelbudget loonkosten.
3.3. Dien het dossier ten laatste op 23 juni 2023 in
- Het voorstel kan enkel digitaal worden ingediend, te sturen naar de contactpersonen.
- Het projectvoorstel moet alle vereiste elementen van punt 3.2. bevatten.
3.4. Beoordeling van de voorstellen
De beoordeling van de voorstellen en de selectie van de scholen en het expertisecentrum gebeurt door een selectiecommissie. De selectiecommissie bestaat uit vertegenwoordigers van het Departement Onderwijs en Vorming en de Onderwijsinspectie. De commissie houdt bij haar beoordeling onder andere rekening met de volgende beoordelingscriteria:
- Het voorstel is duidelijk omschreven en voldoende uitgewerkt.
- Het voorstel is relevant en focust op de doelstellingen (zie punt 2.1. van de oproep (pdf, 6 p.)).
- Het voorstel bevat de vereiste elementen (zie punt 3.2.).
- Het voorstel is concreet, haalbaar en realistisch.
- Het voorstel voorziet een actieplan om de vooropgestelde output te realiseren (beschreven praktijkvoorbeelden, voorstellen voor verspreiding en professionalisering).
- Het voorstel bevat een formele samenwerkingsverbintenis met de andere geselecteerde ankerscholen en/of het expertisecentrum.
- Een financieel plan van het voorstel.
3.5. Toekenning en opvolging
De Vlaamse Regering beslist over de toekenning van de financiële steun. De betrokken scholen en het expertisecentrum krijgen een afschrift van dit besluit.
De Vlaamse Regering sluit een beheersovereenkomst af met het geselecteerde expertisecentrum. De beheersovereenkomst heeft maximaal een duurtijd van 5 schooljaren en bevat minstens de doelstellingen, die het expertisecentrum in de genoemde termijn moet realiseren. De doelstellingen worden doorvertaald naar een plan van aanpak, en de rapporteringsverplichtingen die daarmee samengaan.
De financiële steun kan door de scholen en het expertisecentrum gebruikt worden voor loonkosten en werkingskosten voor de uitvoering van het ondersteuningsbeleid, zoals beschreven in het goedgekeurde voorstel. De steun wordt jaarlijks uitbetaald in 2 schijven: 80% bij de start van het schooljaar, en het saldo van 20% na goedkeuring van de jaarlijkse inhoudelijke en financiële eindrapporten door het Departement Onderwijs en Vorming.
Na afloop van ieder schooljaar maakt elke ankerschool en het expertisecentrum een inhoudelijk en een financieel verslag op dat elektronisch wordt ingediend bij de contactpersonen, onderaan op deze pagina vermeld. Het inhoudelijk verslag bevat een rapport over de manier van werken naar, en de vooruitgang van de doelstellingen. Het financiële luik verantwoordt de gemaakte kosten met bewijsstukken.
- Inge Wagemakers: inge.wagemakers@ond.vlaanderen.be
- Theo Mardulier: theo.mardulier@ond.vlaanderen.be
Het project Voorbeeldscholen ter ondersteuning van cognitief sterk functionerende leerlingen
Een stand van zaken van het project Voorbeeldscholen ter ondersteuning van cognitief sterk functionerende leerlingen: lees hoe ver het project nu staat en wat de volgende stappen zijn.