Ontdek de projectvoorstellen van de 7 geselecteerde scholen uit de 4de InnoVET-cyclus (schooljaar 2022-2023):
• Veiligheid en instructie aan de machines via Augmented Reality (Hamme)
• Didactische meet- en testpanelen voor elektrische fietsen (Hoboken)
• DOOZ – Didactisch Opleidingsmateriaal ter Ondersteuning van toekomstige Zorgverleners (Lier)
• Transport en logistiek (Gent)
• Proceslab – een didactisch labo met meet- en regeltechnieken (Wetteren)
• VR D-Montage (Oudenaarde)
• Digitale leerpaden in de zachte sector in het technisch en beroepsgericht onderwijs (Geraardsbergen)
• Extra informatie
Veiligheid en instructie aan de machines via AR (Hamme)
Wat is het?
In dit project leren leerlingen door filmpjes met instructies in een AR-omgeving veilig werken met alle machines in het machinepark, waaronder houtbewerkingsmachines, metaalbewerkingsmachines, boormachines, plooibanken en lasapparaten.
De bedoeling is dat er een lessenpakket van filmpjes met handleiding en een Train The Trainer-opleiding ontwikkeld wordt.
Partners
- Een samenwerking tussen verschillende scholen en arbeidsmarktpartners, met als trekker Richtpunt campus Hamme. De andere scholen zijn RTC Oost-Vlaanderen, POV en Thomas More.
- Via het het Erasmus+ project is er ook internationale ondersteuning door SAVLAR en het Vechtdal College in Nederland.
Didactische meet- en testpanelen voor elektrische fietsen (Hoboken)
Wat is het?
Dit project past binnen de specifieke opleiding fietsinstallatie in het beroepsonderwijs. Deze opleiding sluit aan bij de beroepskwalificatie fietstechnicus. Dit is een nieuwe basisvorming waar nog geen digitaal didactisch materiaal voor bestaat.
Er zullen drie panelen ontwikkeld worden waarop alle onderdelen van de aandrijving van de elektrische fiets bevestigd zijn. Hierbij wordt ook rekening gehouden met verschillende types en leveranciers. Deze panelen worden door DiagnoseCar verspreid. Er wordt ook een Train The Trainer voor leerkrachten voorzien. Het didactische materiaal (meetopdrachten, bouwplannen, schetsen, 3Dmateriaal) zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Partners
- Samenwerking tussen Don Bosco Hoboken en TSM Mechelen met Diagnose Car en pedagogische begeleidingsdiensten.
- Verschillende arbeidsmarktpartners zoals Shimano en Voltabike.
- Electude als softwareleverancier.
DOOZ – Didactisch Opleidingsmateriaal ter Ondersteuning van toekomstige Zorgverleners (Lier)
Wat is het?
Dit is een project voor de zorgopleidingen en wil beschikbare innovatieve technologie (bv. glijzeilen), toepassingen (bv. ZORABOTS) en thema’s (bv. bariatrische zorg) in de opleiding van de toekomstige zorgverlener integreren. Alle zorgopleidingen in de 2e en 3e graad en zorgverleners zullen hiervan gebruik kunnen maken.
In het schooljaar 2022-2023 wordt digitaal lesmateriaal rond minimum vier thema’s ontwikkeld. Het gaat onder meer over didactische fiches, stappenplannen en filmpjes. Dat lesmateriaal kan daarna getest en aangeboden worden via een Train The Trainer.
Partners
- Samenwerking tussen HIVSET, SAL en RTC Antwerpen.
- Ondersteund door VIVO, Universiteit Antwerpen (CNO), Health & Care Network Kempen, BEMEDTECH en leveranciers van zorgmaterialen
Transport en logistiek (Gent)
Wat is het?
Dit project situeert zich binnen de logistieke richtingen. In plaats van dure fysieke mogelijkheden zet dit project in op digitaal lesmateriaal afgestemd op de nieuwe eindtermen in de logistieke studierichtingen van de arbeidsmarkt en de dubbele finaliteit. Om dit te realiseren wordt samengewerkt met Fabriek Logistiek, een logistieke testruimte in Oost-Vlaanderen waar leerlingen terecht kunnen.
Daarnaast wordt een Train The Trainer ontwikkeld voor enkele pilootscholen om kennis te maken met de didactische mogelijkheden van het uitgewerkte digitaal lesmateriaal en hoe ze dit kunnen koppelen aan een bezoek aan en/of een lessenreeks binnen een logistiek bedrijf.
Partners
- Samenwerking tussen Richtpunt campus Gent, GO! Tectura Gent, GO! Atheneum Geraardsbergen, gecoördineerd door RTC Oost-Vlaanderen.
- Verschillende arbeidsmarktpartners zoals Fabriek Logistiek, Logos, SFTL en VDAB.
Proceslab – een didactisch labo met meet- en regeltechnieken (Wetteren)
Wat is het?
Binnen de richting chemie in de 3de graad TSO verfijnen leerlingen hun vaardigheden als laborant of komen ze terecht in een chemisch-, voedings- of farmaceutisch bedrijf.
Specifiek in het kader van procestechnieken wil dit project een labo-opstelling bouwen waarbij een aantal meet- en regeltechnieken aanwezig zijn zodat de leerlingen hier zelf mee aan de slag kunnen. Dit zal gecombineerd worden met didactische video’s met handleiding in een digitaal leerpad dat de context van de chemische, farmaceutische en voedingsindustrie weergeeft.
Partners
- Samenwerking tussen scholen, getrokken door Mariagaard Wetteren met RTC Oost-Vlaanderen en Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
- Verschillende arbeidsmarktpartners zoals Alimento, Acta, Covalent en ViTalent.
VR D-Montage (Oudenaarde)
Wat is het?
Deze aanvraag draait om het verder aanleren van onderhoudstechnieken in het kader van mechanische aandrijvingen. Gezien de hoge materiaalkost van het leren monteren en demonteren, is een VR-toepassing een ideaal alternatief.
Het doel van de projectindieners is de ontwikkeling van een VR-applicatie met digitaal innovatief softwarepakket gericht op een module monteren en demonteren voor leerlingen in de tweede graad mechanica-elektriciteit.
Partners
- Samenwerking via een uitgebreid partnerschap tussen het Bernardustechnicum, diverse partnerscholen, RTC Oost-Vlaanderen en pedagogische begeleidingsdiensten.
- Verschillende arbeidsmarktpartners zoals mtech+, Soulmade en VDAB.
Digitale leerpaden in de zachte sector in het technisch en beroepsgericht onderwijs (Geraardsbergen)
Wat is het?
Dit project focust op digitale leerpaden en praktijkgerichte vormingen in de zachte sector, meer bepaald in de studierichtingen Toerisme, Organisatie en Logistiek, Zorg en Welzijn en Maatschappij en Welzijn.
De digitale leerpaden zijn logische opvolgingen van leeractiviteiten (film, tekst, opdracht, oefening, evaluatie, feedback, ...) die aangeboden worden op een digitaal leerplatform. Er zal ook aandacht zijn voor de verdere verspreiding via een Train The Trainer.
In InnoVET 2021-2022 was er een project gericht op digitale leerpaden in harde sectoren.
Partners
- Het geheel wordt getrokken door GO! KA Geraardsbergen in samenwerking met andere onderwijspartners.
- Arbeidsmarktpartners zijn SFTL, Alimento, RTC Oost-Vlaanderen, Woonzorgcentrum Stil Geluk, stadsgidsen, en de Stad Geraardsbergen.
- Webstrive is aangetrokken als softwarepartner.
Extra informatie
Verwante pagina’s
• InnoVET: wat, hoe en waarom?
• InnoVET-projecten van de voorgaande schooljaren
• InnoVET als lerend netwerk
• Innovatieve VET-projecten in het buitenland