Maak gebruik van instrumenten die je helpen bij het ontwikkelen van een beleid dat het welzijn en welbevinden van iedereen in je school bevordert.
- OiRA: breng risico’s rond veiligheid en gezondheid in kaart
- Versterking van het welzijnsbeleid in scholen: wetenschappelijk onderbouwde beleidsinterventies
- Wellfie
- Knipperlichtentool
- Sobane-strategie
- Copenhagen Psychosocial Questionnaire (COPSOQ)
- Podcast teamzorg
- Vragenlijstmethode (FOD WASO)
OiRA: breng risico’s rond veiligheid en gezondheid in kaart
Als school zorg je voor het welzijn van je leerlingen en onderwijspersoneelsleden. Werken en leren op school houdt ook een aantal risico’s in.
OiRA Onderwijs maakt het mogelijk om de risico’s rond veiligheid en gezondheid op school in kaart te brengen en daaraan een actieplan te koppelen.
Versterking van het welzijnsbeleid in scholen: wetenschappelijk onderbouwde beleidsinterventies
Er werd onderzoek gedaan naar een onderbouwd kader voor kwaliteitsvol welzijnsbeleid, dit gelinkt aan het strategische personeelsbeleid in Vlaamse scholen.
Het onderzoek leidde tot volgende output:
- Een wetenschappelijk rapport (pdf, 127 p.). Het rapport biedt inzicht in de factoren uit de werkomgeving en werksituatie die bijdragen aan stress en welbevinden bij onderwijspersoneel.
- Een inspiratiegids (pdf, 110 p.).
Wellfie
Wellfie meet het werkvermogen en de factoren die invloed hebben op:
- Gezondheid
- Competenties
- Waarden
- Werk
Van zowel werkgevers als personeelsleden.
- Invullen duurt ongeveer 20 minuten. Meteen na het invullen van de vragenlijst krijg je gerichte en persoonlijke tips en adviezen.
- Het instrument is gratis, eenvoudig te gebruiken zonder externe hulp. Bij vragen of problemen kan je een helpdesk contacteren.
Knipperlichtentool
De knipperlichtentool is een gratis prediagnosetool. Het instrument waarschuwt de werkgever als er psychosociale risico’s in zijn onderneming opduiken.
- Module 1: je krijgt een eerste snelle beoordeling op basis van objectieve en cijfermatige indicatoren.
- Module 2: je leert de ruwe gegevens uit module één analyseren en interpreteren. Je houdt daarbij rekening met de kenmerken van de onderneming, de sector, de bedrijfsgrootte en de evolutie van de indicatoren in de tijd.
Meer over de knipperlichtentool.
Sobane-strategie
- Je leert de beroepsgebonden risico's beheersen op een dynamische en doeltreffende manier.
- Er zijn 4 niveaus:
- Screening (opsporing)
- Observatie
- Analyse
- Expertise
- Raadpleeg de specifieke brochure voor psychosociale risico’s.
Meer over de Sobane-strategie.
Copenhagen Psychosocial Questionnaire (COPSOQ)
De COPSOQ-vragenlijst is ontwikkeld op basis van bestaande modellen uit de arbeid- en organisatiepsychologie.
Met de vragenlijst kan je psychosociale risico's:
- Identificeren
- Lokaliseren
- Meten
Je kan gemakkelijker:
- Preventieve maatregelen uitwerken én implementeren
- De werkcondities verbeteren
Podcast teamzorg
Het welzijn van de leraren heeft een belangrijke impact op de onderwijskwaliteit. Aandacht voor het welbevinden en de veerkracht van de leraren is daarom essentieel.
In zes afleveringen leren scholen hoe ze kunnen zorgen voor het schoolteam. De focus ligt niet op zelfzorg, maar wel op teamzorg.
De thema's die aan bod komen zijn:
- Probleemstelling
- Energie
- Samenwerken
- Leiderschap
- Veerkracht
- In de praktijk
Luister naar de podcast - Veranderwijs.nu.
Analyse van werkgerelateerde psychosociale risico's - Vragenlijstmethode (FOD WASO)
De vragenlijst psychosociale risico’s is een instrument om psychosociale risico’s op het werk in kaart te brengen en te evalueren. De vragenlijst begeleidt de eerste twee stappen van de risicoanalyse (inventarisatie en analyse van risico’s) en vormt het vertrekpunt voor de derde stap (actie ondernemen). Op basis van het Job Demands – Resources model wordt er uitgebreid gepolst naar hinderpalen en hulpbronnen op het vlak van de arbeidsorganisatie, de arbeidsinhoud, de arbeidsvoorwaarden, de arbeidsomstandigheden en de arbeidsverhoudingen.