Steden en gemeenten kunnen schoolspotters inzetten wanneer het openbaar vervoer en de schoolomgeving te kampen hebben met overlast door schoolgaande jeugd. Schoolspotters proberen bij te dragen aan een groter veiligheidsgevoel.
- Voorwaarden voor deelname
- Takenpakket
- Coaching van de startbaner
- Werkervaringsstage
- Opleiding volgen?
- Aanstelling
- Contract verlengen
- Hulp bij aanwerving en sollicitatie
- Info voor de dossierbeheer
- Extra info
Voorwaarden voor deelname
Jongeren
Voor een startbaan als schoolspotter kom je in aanmerking als je:
- Niet meer leerplichtig en 18+ bent
- Jonger bent dan 26 jaar
- Laaggeschoold bent
- Voldoet aan de vereisten van goed zedelijk gedrag
- Politieke en burgerlijke rechten bezit
- Medisch geschikt bent
Laaggeschoold zijn betekent dat je geen diploma secundair onderwijs hebt, omdat je:
- Niet slaagde voor het 2de jaar van de 3de graad ASO, KSO of TSO
- Niet slaagde voor het 3de jaar van de 3de graad BSO
- Maximaal al een getuigschrift hebt van deeltijds beroepssecundair onderwijs (DBSO)
- Buitengewoon secundair onderwijs (BuSO) volgde
- Buitenlands onderwijs volgde (niet alle categorieën!)
Let op! Als de startbaner onderdaan is van een land buiten de EU, Zwitserland, Noorwegen en Ijsland vragen we eerst advies aan bij de Dienst Vreemdelingenzaken. De werkgever stuurt de naam en het rijksregisternummer door naar de VeVe-coördinatie. Pas na een gunstig advies van de Dienst Vreemdelingenzaken kan je de startbaner in dienst nemen.
Tewerkstellingsplaats
Steden en gemeenten waar het openbaar vervoer en de schoolomgeving te kampen hebben met overlast door schoolgaande jeugd, kunnen schoolspotters toegewezen krijgen. De toekenning gebeurt in samenwerking met De Lijn.
Engagement van de werkgever
De gemeentebesturen of organisaties zijn als werkgever uitermate belangrijk voor het welslagen van het project. Het spreekt dan ook voor zich dat wij van hen een duidelijk engagement vragen. Dat engagement zit in het takenpakket en in de coaching van de startbaner.
Takenpakket
De werkgever beslist zelf welke taken de startbaner uitvoert om een veiligere schoolomgeving te creëren. Je werkt een evenwichtig takenpakket uit, dat aansluit bij de lokale situatie en het profiel van de jongere. Daarbij hou je rekening met de regel dat de startbaner nooit eindverantwoordelijkheid mag dragen. De startbaner werkt nooit met kinderen zonder dat er een pedagogisch verantwoordelijke aanwezig is. Enkel de functie als gemachtigd opzichter vormt daarop een uitzondering.
Het takenpakket van de startbaner is afgestemd op een verkeersveilige schoolomgeving en een veiliger school-woonverkeer. De hoofdtaak van de schoolspotter bestaat uit het bijdragen tot een groter veiligheidsgevoel op het openbaar vervoer waar de schoolgaande jeugd gebruik van maakt. Taken die daar geen verband mee houden, kunnen dus niet tot het takenpakket van de startbaner behoren, zoals meehelpen met de groendienst, logistieke hulp bieden op scholen ... Vanuit dat opzicht is het belangrijk dat de startbaner zo veel mogelijk aan het werk is in de schoolomgeving. Zij hoeven zich, in tegenstelling tot de startbaners verkeersveiligheid, echter niet te beperken tot de onmiddellijke schoolomgeving. Zo kunnen zij actief zijn op verschillende belangrijke knooppunten in het school-woonverkeer. Wanneer het lokale bestuur het wenselijk acht om schoolspotters grensoverschrijdend in te zetten zoals op een bus- of tramlijn die verschillende steden of gemeenten bedient, is daarover een samenwerkingsakkoord nodig met de betrokken steden en gemeenten.
Hieronder vind je een lijst van taken die een startbaner schoolspotter kan uitvoeren. Andere taken die eveneens bijdragen tot de projectdoelstellingen, mag je ook in het takenpakket opnemen.
Preventie op het terrein: scholen en openbaar vervoer
De schoolspotters hebben een preventieve en sensibiliserende opdracht bij het gebruik van het openbaar vervoer door schoolgaande jeugd op het traject van en naar de school. De taken van een schoolspotter zijn dan ook niet gericht op repressie en controle. Concreet kunnen schoolspotters:
- Aanwezig zijn op scholen en contacten leggen met leerlingen en leerkrachten
- Probleemoplossende gesprekken voeren met jongeren die voor overlast zorgden op het openbaar vervoer
- Waarden en normen hanteren en bijbrengen bij het gebruik van het openbaar vervoer
- Optreden als tussenpersoon voor scholieren en scholen wanneer er zich problemen voordoen bij het gebruik van het openbaar vervoer
- Leerkrachten ondersteunen bij uitstappen met het openbaar vervoer
Linken aan andere (lokale) initiatieven
De taken van schoolspotters hebben een aanvullend karakter ten opzichte van reeds bestaande statuten, functies en opdrachten; zoals lijnspotters, straathoekwerkers, bewakingsdiensten, etc. Samenwerken met jeugd- en buurtwerkingen, directies en leerkrachten, straathoekwerkers en andere relevante actoren is bijgevolg noodzakelijk om jongeren op een integrale manier te kunnen benaderen in hun leefwereld. Links met bestaande educatieve en preventieve projecten rond veiligheid of hoffelijkheid op het openbaar vervoer moedigen we aan.
Enkele voorbeelden:
- Aansluiten bij projecten rond openbaar vervoer, zoals Trammelant
- Een aanspreekpunt vormen voor personeelsleden van De Lijn met de lijnspotters en stadswachten met betrekking tot overlast of andere problemen met scholieren
- Samenwerken met jeugdbewegingen, de jeugddienst, jeugdwelzijnswerk ... om verkeersonveilige situaties rond het openbaar vervoer kenbaar te maken
Overlast en onveilige punten in kaart brengen
Doordat schoolspotters zich dagelijks tussen de jongeren op het openbaar vervoer bewegen, zijn ze goed geplaatst om situaties van overlast te beschrijven en de directe oorzaken ervan te ontdekken en te rapporteren:
- Onderzoeken welke problemen zich voordoen binnen schooltrajecten en aan stations en bushaltes
- Vastgestelde problemen aankaarten bij de gemeente/stad, bij de schooldirecties en bij De Lijn
- Onderzoeken welke de veiligste weg van en naar school is en eventuele alternatieven voorstellen per fiets of met het openbaar vervoer
Daarnaast kunnen schoolspotters ook dienst doen als meldingspunt voor bewoners, ouders en scholieren om het onveiligheidsgevoel in de schoolomgeving in te dijken.
Informeren van leerlingen en ouders over gebruik openbaar vervoer
De aanwezigheid van schoolspotters in en rond scholen en op het openbaar vervoer zorgt ervoor dat ze bekende gezichten worden. Een belangrijke uitdaging die zij vanuit die positie aangaan, is het vertrouwen en respect verdienen van de schoolgaande jongeren. Op die manier verwerven zij immers het mandaat om hen te kunnen aanspreken op hun gedrag en om hen persoonlijk te kunnen informeren over het gebruik van het openbaar vervoer. Concreet kunnen schoolspotters:
- Uitleg geven aan jongeren over boetes, uurregelingen, etc
- Uitleg geven over nieuwe tram- of buslijnen in de stad/gemeente
- Het vervoersaanbod in de regio en de belbus promoten
Om die peer to peer functie zo laagdrempelig mogelijk te houden is het belangrijk dat de schoolspotters geen uniform dragen. Zij moeten zich wel op elk moment als schoolspotter kunnen identificeren aan de hand van een legitimatiekaart. Voor de herkenbaarheid in het straatbeeld kunnen ze een badge dragen. De steden en gemeentes staan zelf in voor het voorzien van zo'n badge en legitimatiekaart.
Educatie
Schoolspotters geven niet alleen het goede voorbeeld als reiziger met het openbaar vervoer, ze kunnen ook systematisch meewerken aan sensibiliseringscampagnes. Enkele voorbeelden:
- Lesgeven in scholen over de gebruiksmogelijkheden van het openbaar vervoer
- Informatie verstrekken aan leerlingen en ouders over het gebruik van het openbaar vervoer op infodagen, opendeurdagen, etc
- Educatieve projecten rond het openbaar vervoer uitwerken en/of onder de aandacht van leerkrachten brengen (zoals de educatieve pakketten van VSV)
- Aansluiten bij en/of mee voorbereiden van schoolse vakoverschrijdende projecten rond verkeer in het algemeen en openbaar vervoer in het bijzonder
- Organiseren van of aansluiten bij verkeersevenementen die verband houden met het openbaar vervoer (zoals Treintrambusdag)
- Educatieve projecten uitwerken rond onveiligheid & hoffelijkheid op het openbaar vervoer
- Educatieve projecten uitwerken rond graffiti, zwerfvuil, wildplakken en andere schendingen van het publiek domein
- Het milieubewustzijn van gebruikers van het openbaar vervoer vergroten
Coaching van de startbaner
Het is belangrijk dat iedere startbaner voldoende begeleiding en ondersteuning krijgt. Elke tewerkstellingsplaats duidt daarvoor een coach aan. Een goede coach neemt verschillende taken op zich:
- De coach staat in voor een goede verwelkoming van de startbaner op zijn nieuwe werkplek. Daar hoort bij alle collega’s op de hoogte brengen van de functie en taken van de startbaner.
- De taakverdeling verloopt altijd via de coach. De coach bewaakt dat de startbaner de juiste taken uitvoert.
- De coach begeleidt en stuurt de jongere tijdens de uitvoering van het takenpakket. De coach motiveert en waardeert de jongere. Het is een vertrouwenspersoon bij wie de startbaner steeds terecht kan met vragen.
- Opdat de startbaner zijn taken goed kan uitvoeren, zal de coach de nodige opleiding en vorming op de werkvloer voorzien. Die taak impliceert dat de coach bij voorkeur ervaring heeft met verkeersveiligheid en overlast, zodat de jongere ook inhoudelijk de juiste ondersteuning krijgt. De coach zoekt samen met de startbaner naar een geschikte opleiding, stimuleert de startbaner om die opleiding te volgen en volgt het opleidingstraject op. De coach denkt mee na over een manier waarop de combinatie tussen werk en opleiding mogelijk is. Ook stimuleert de coach de startbaner om deel te nemen aan vormingen die de coördinatie organiseert.
- De coach last op regelmatige tijdstippen een evaluatiemoment en functioneringsgesprekken in, waarbij het functioneren en de vooruitgang van de startbaner uitgebreid aan bod komen. Zo kunnen de coach en de startbaner op elkaar afgestemd blijven en krijgt de startbaner de kans om te groeien. Hiervan stelt de coach bij voorkeur een verslag op.
De aanstelling van een geschikte coach die zijn ondersteunende rol voor de startbaner ernstig neemt, is van groot belang om het project te laten slagen. Het vraagt een uitdrukkelijk engagement om een laaggeschoolde jongere te ondersteunen in de werksituatie.
Werkervaringsstage
Je kunt als werkgever een jongere een werkervaringsstage (WES) aanbieden, dat is een nieuwe vorm van werkplekleren. Algemene competenties versterken en relevante werkervaring opdoen, vormen de focus van deze stage. Daarbij kan je tijdens de WES ruim aandacht besteden aan studieoriëntatie en een toekomstplan van de jongere. De WES kan voorafgaan aan een startbaan in het JoJo- of VeVe-project. Vind meer gedetailleerde informatie over de WES.
Wanneer je een nieuwe jongere aanneemt, zijn er dus 2 mogelijkheden:
- Stroomschema startbaan (zonder WES) (pdf, 1 p.) (168 kB)
- Stroomschema startbaan voorafgegaan door WES (pdf, 2 p.) (248 kB)
Let op! Beide opties zijn enkel mogelijk als je al over een plaats in de startbanenprojecten beschikt.
Wat is je taak als werkgever?
De werkgever voorziet een coach die, net zoals tijdens de startbaan, instaat voor een goede begeleiding en opvolging van de jongere. Bij aanvang van de WES maken de coach en de jongere samen een opleidingsplan. Het plan bakent de competenties af waarrond de jongere tijdens de WES zal werken en het bepaalt de duur van de WES.
Het sjabloon voor dat opleidingsplan vind je hier: Algemeen opleidingsplan WES (pdf, 5 p.) (55 kB)
Als je een jongere wil laten starten met een WES, neem je contact op met de lokale Werkwinkel van VDAB of het OCMW, als je kandidaat een leefloon ontvangt.
Opleiding volgen?
Jongeren die werken in het VeVe-project krijgen de kans om aanvullende opleidingen te volgen. Zo hebben zij nadien extra troeven in handen voor duurzaam werk.
Opleidingsmogelijkheden
Individuele opleiding
De school en de startbaner gaan samen op zoek naar een geschikte, zinvolle opleiding om een loopbaan op te zetten. Die opleiding kan van korte of lange duur zijn en sluit aan bij de eigen interesses, vaardigheden en motivatie van de startbaner.
Om de drempel voor opleidingen zo laag mogelijk te houden, kunnen werkgevers tot 2 dagen per week (15 uur) educatief verlof toestaan. Tijdens het educatief verlof krijgt de startbaner een voltijds loon. Gezien de aard van het project verwachten we van de werkgever dat ze de jongere voldoende tijd biedt om extra kwalificaties te behalen en dat ze de jongere hierin aanmoedigen. Jongeren die ervoor kiezen om zelfstandig te studeren, bijvoorbeeld via de Examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap, kunnen met hun werkgever de mogelijkheid bespreken om tijdens de zittijden extra tijd voor studie te krijgen. Bovendien kunnen startbaners de inschrijvingskosten van beroeps- of diplomagerichte opleidingen volledig of gedeeltelijk terugvorderen bij de VeVe-coördinatie (zie hieronder).
Let op: Enkel opleidingen aangeboden via door de Vlaamse Overheid erkende opleidingsinstellingen komen in aanmerking voor verlenging en terugbetaling.
Let op: Niet elke opleiding die terugbetaald wordt, komt in aanmerking voor een verlenging. Voor meer info hierover, kan je terecht bij de VeVe-coördinatie.
Vormingen aangeboden door de VeVe-coördinatie
De schoolspotter krijgt op regelmatige tijdstippen een uitnodiging om deel te nemen aan relevante vormingen en workshops. De introductiecursus waarin de startbaners kennismaken met hun rechten en plichten op de werkvloer, is verplicht tijdens het 1ste tewerkstellingsjaar. De rest van de vormingen/workshops zijn optioneel, al raden we ze sterk aan. We verwachten van de werkgever dat deze de startbaner stimuleert om zich in te schrijven voor die vormingen en workshops.
Daarnaast organiseert de coördinatie op geregelde tijdstippen vormingssessies voor de coaches van VeVe-medewerkers. Daardoor krijgen zij een beter beeld van hun specifieke taak als begeleider. Deze vormingen regelmatig bijwonen, behoort tot het engagement van de coaches.
Vorming betaald door de werkgever
De werkgever voorziet de nodige vorming zodat de startbaner zich goed kan inwerken en het takenpakket correct kan uitvoeren. Ze doet dat op dezelfde manier als voor alle andere personeelsleden.
Terugbetaling
De coördinatie trekt elk kalenderjaar een budget van maximum € 900 uit per startbaner voor individuele opleiding(en). We betalen enkel de inschrijvingskosten van het lopende school- of kalenderjaar terug.
Welke opleidingen betalen we terug?
Hier vind je de lijst met terugbetaalde opleidingen: Opleidingen - terugbetaling en goedkeuring -2020 (pdf, 9 p.) (177 kB). Opgelet: deze lijst is niet exhaustief.
Staat je opleiding niet in de lijst? Neem dan contact op met de coördinatie via veve@vlaanderen.be of bel 02 553 22 92 of 02 553 26 91.
Opleidingscheques Departement Werk en Sociale Economie
Als startbaner heb je per schooljaar recht op opleidingscheques. Afhankelijk van wat je studeert is dit € 250 of € 500. Met die opleidingscheques kan je een deel van het inschrijvingsgeld bekostigen. De coördinatie betaalt de extra kosten terug.
Zo doe je het
Ga voor de betaling van het inschrijvingsgeld na of de opleiding in aanmerking komt voor opleidingscheques. Meer info daarover vind je hier. Ga na hoeveel je opleiding kost en vraag dit bedrag aan in opleidingscheques. Kost je opleiding meer dan het maximum aantal opleidingscheques dat jij kan aanvragen, vraag dan het maximum aan.
Na ontvangst van de opleidingscheques, gebruik je ze om je opleiding (gedeeltelijk) mee te betalen. Kost jouw opleiding meer dan het bedrag van de cheques, betaal deze extra kosten dan eerst zelf. De extra kosten kan je bij de coördinatie terugvragen.
Stappenplan Aanvragen Opleidingscheques (pdf, 7 p.) (506 kB)
Aanvraag tot terugbetaling
Heb je bovenstaande stappen doorlopen en heb je al de opleidingscheques gebruikt? Dan kan je nu de extra kosten bij de coördinatie terugvragen.
Stuur deze 4 documenten naar veve@vlaanderen.be:
- Het formulier Aanvraag terugbetaling opleidingskosten ikv VeVe-project (docx, 3 p.) (889 kB) met een stempel van jouw opleidingsinstelling.
- Het inschrijvings- en betalingsbewijs van je opleiding.
- De bevestigingsmail van het departement WSE, waarin staat dat je opleidingscheques hebt aangevraagd.
- De goedkeuringsmail van het departement WSE, waarin staat dat je opleidingscheques zijn goedgekeurd.
Zie ook het Stappenplan Aanvragen Opleidingscheques (pdf, 7 p.) (506 kB)
Aanstelling
Nieuw in het project
Gemeentebesturen die aan de nodige criteria voldoen en in het startbanenproject willen stappen, mailen daarvoor het formulier Aanvraag aanstelling schoolspotter (docx, 3 p.) (56 kB) naar veve@vlaanderen.be. Ingediende aanvragen behandelen we binnen de 10 werkdagen. Zodra de aanvraag is goedgekeurd, kan de werkgever in het project stappen. Als er op dat moment geen beschikbare plaatsen zijn binnen het project, komt de werkgever op een wachtlijst te staan.
Een nieuwe schoolspotter aannemen
Werkgevers die een nieuwe startbaner wensen aan te werven ter vervanging van de vorige, mailen daarvoor altijd het formulier Aanvraag aanstelling schoolspotter (docx, 3 p.) (56 kB) naar veve@vlaanderen.be. De aanvraag voor de aanwerving van een nieuwe startbaner dien je best in 2 maanden voor het einde van de huidige tewerkstelling. Zo kan de werkgever tijdig starten met de sollicitatieprocedure voor een nieuwe startbaner en kunnen de tewerkstellingen op elkaar aansluiten. Ingediende aanvragen behandelen we binnen de 10 dagen. Pas wanneer de aanvraag wordt goedgekeurd, mag de werkgever een vacature openen!
Dienst voor Toezicht op Sociale Wetten
Voordat de startbaner in dienst treedt, vraagt de werkgever toestemming voor een eventuele, uitzonderlijke verlenging voor een 3e jaar bij de Dienst Toezicht op Sociale Wetten via het formulier Aanvraag 3e tewerkstellingsjaar (DTOSW) (pdf, 2 p.) (7835 bytes). Dat formulier vraagt de Dienst Toezicht op de Sociale Wetten om - àls de coördinatie van het VeVe-project een uitzonderlijke verlenging toestaat - een 3e tewerkstellingsjaar niet te beschouwen als een automatische overgang naar een contract van onbepaalde duur. Het invullen van dat aanvraagformulier betekent dus niet dat de schoolspotter per definitie 3 jaar zal kunnen werken als startbaner in het project. Elke verlenging hangt af van de goedkeuring van de de VeVe-coördinatie.
Meer informatie op www.werk.belgie.be.
Een contract verlengen
Verlengen met een 2e jaar
Wanneer een jongere tijdens het 1ste tewerkstellingsjaar startte met een opleiding, kan hij een verlenging krijgen. Als de werkgever en de startbaner een verlenging van de arbeidsovereenkomst wensen, mail je het formulier Aanvraag verlenging schoolspotter (docx, 4 p.) (59 kB) samen met het inschrijvingsbewijs van de opleiding naar veve@vlaanderen.be.
Je doet er goed aan om minstens een maand voor het einde van het 1ste tewerkstellingsjaar met die procedure te starten, zodat het loon van de startbaner zonder onderbreking doorbetaald wordt. Ingediende aanvragen behandelen we binnen de 10 dagen. Pas wanneer je als werkgever een goedkeuring ontvangen hebt, mag je een nieuwe arbeidsovereenkomst afsluiten. De werkgever stuurt nadien 1 exemplaar van de arbeidsovereenkomst naar de coördinatie van het project.
Uitzonderlijk verlengen met een 3e jaar
Wanneer een jongere tijdens het 1ste tewerkstellingsjaar met een opleiding startte en een 3e jaar nodig heeft om diezelfde opleiding te kunnen afmaken, kan hij eventueel een uitzonderlijke verlenging krijgen. Daarbij kijken we naar de voor(ui)tgang van het opleidingstraject. Een verlenging met een 3e jaar is echter eerder uitzonderlijk. Een uitzonderlijke verlenging vraagt de goedkeuring van twee instanties: de Dienst Toezicht op Sociale Wetten (zie boven) én de coördinatie.
Aanvraag verlenging schoolspotter (docx, 4 p.) (59 kB)
Coördinatie
Als de werkgever en de startbaner een uitzonderlijke verlenging van de arbeidsovereenkomst wensen, mail je het formulier Aanvraag verlenging schoolspotter (docx, 4 p.) (59 kB) naar veve@vlaanderen.be. Het is noodzakelijk dat je de aanvraag zo goed mogelijk documenteert met inschrijvingsbewijzen, rapporten en eventueel behaalde certificaten van de opleiding.
Pas nadat je de goedkeuring van de coördinatie verkregen hebt, kan je als werkgever overgaan tot de verlenging van het contract. Je doet er goed aan om minstens 3 maanden voor het einde van het 2e tewerkstellingsjaar de aanvraag in te dienen, zodat het loon van de startbaner zonder onderbreking doorbetaald wordt of zodat de startbaner voldoende tijd heeft om elders te solliciteren. Ingediende aanvragen behandelen we zo snel mogelijk. Alleen wanneer de werkgever een goedkeuring ontvangen heeft, mag je een nieuwe arbeidsovereenkomst afsluiten. De werkgever stuurt nadien één exemplaar van de arbeidsovereenkomst naar de coördinatie van het project én doet een zending naar het werkstation.
Hulp bij aanwerving en sollicitatie
Voor de werkgever
Zodra de coördinatie het licht op groen zet om een startbaner aan te stellen, is de werkgever verantwoordelijk voor de selectie en aanwerving van een nieuwe medewerker verkeersveiligheid. Dan mag je een vacature voor een medewerker verkeersveiligheid openen.
Enkele nuttige tips:
- Vermeld alle voorwaarden waaraan de startbaner moet voldoen, zodat je geen tijd verliest met niet-geschikte kandidaten.
- Vermeld in de vacature dat vorming een essentieel onderdeel vormt van de tewerkstelling, zodat de kandidaten gemotiveerd zijn om een aanvullende kwalificatie te behalen.
- Stel een duidelijk en realistisch takenpakket op, dat de juiste verwachtingen creëert bij kandidaat-startbaners.
Selectie
Werkgevers kunnen via diverse kanalen op zoek gaan naar geschikte kandidaten:
VeVe-coördinatie
Als werkgevers dat wensen, kan de VeVe-coördinatie een vacature publiceren op de vacaturewebsite van de Startbanenprojecten. Om hiervan gebruik te maken, duid je dit aan op het ingevulde aanvraagformulier.
VDAB-Werkwinkel
Werkgevers kunnen een vacature publiceren in de jobdatabank van de VDAB door zich online te registeren via ‘Mijn VDAB’ of door te bellen naar de servicelijn 0800 30 700.
Minderhedenforum
Het minderhedenforum verspreidt vacatures met aandacht voor gelijke kansen. Werkgevers kunnen een vacature plaatsten via de website.
OCMW
Met de ‘Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie’ kregen de OCMW’s in 2002 een belangrijke tewerkstellingsopdracht toebedeeld. In de praktijk doet het OCMW aan bemiddeling van steuntrekkende jongeren. Het kan dus de moeite lonen om contact op te nemen met het plaatselijke OCMW.
Voor de jongere
Werkgevers binnen het project staan zelf in voor de aanwerving van een geschikte kandidaat. Interesse? Neem dan rechtstreeks contact op met de werkgever.
Info voor de dossierbeheerder
Aanmaken van het dossier
Wanneer de werkgever een geschikte kandidaat-startbaner geselecteerd heeft, maakt ze een dossier op. Onderstaande documenten én de arbeidsovereenkomst bezorg je aan de coördinatie veve@vlaanderen.be.
Let op! Als de startbaner onderdaan is van een land buiten de EU, Zwitserland, Noorwegen en Ijsland vragen we eerst advies bij de Dienst Vreemdelingenzaken. De werkgever stuurt de naam en het rijksregisternummer van de potentiële kandidaat naar de VeVe-coördinatie. Pas na een gunstig advies van de Dienst Vreemdelingenzaken kan je de startbaner in dienst nemen.
Aanvraag immatriculatie (pers 11)
Aan de hand van dat document vraag je op het departement Onderwijs en Vorming een immatriculatienummer aan op basis waarvan de jongere betaald wordt.
Aanvraag van immatriculatie (PERS11) (doc) (223 kB)
Kennisgeving opdracht (pers 2)
Dat formulier vul je in bij de indiensttreding van een nieuwe startbaner of bij de verlenging van een startbaanovereenkomst. De begindatum van de opdracht hoort daarop vermeld te staan.
Kennisgeving opdracht (PERS2) (doc) (168 kB)
Bewijs van laaggeschooldheid via de Leer en Ervaringsbewijzen Databank (LED)
De startbaner zorgt voor een afdruk van zijn/haar studiegegevens door zich in de LED in te loggen via zijn/haar eID. Die afdruk bewijst dat de startbaner laaggeschoold is.
Melding van gegevens
Het formulier Melding van gegevens ikv VeVe-project (doc) (199 kB) verschaft de coördinatie aanvullende informatie over de startbaner, zoals zijn contactgegevens. Het formulier maakt het bovendien mogelijk om een aantal belangrijke statistische gegevens te verzamelen over de deelnemers aan het startbanenproject. Die gegevens behandelen we steeds vertrouwelijk.
Uittreksel uit het strafregister - model 2
Het uittreksel uit het strafregister (model 2) is minder dan 1 maand oud zijn op de dag van de indiensttreding. Een blanco strafblad is niet vereist. De startbaner beschikt wel over alle politieke en burgerlijke rechten. Een burger verliest die rechten pas als hij veroordeeld wordt tot een gevangenisstraf van meer dan 4 maanden. Het uittreksel uit het strafregister kan je verkrijgen bij de politie of het gemeente– of stadsbestuur van de plaats waar de jongere gedomicilieerd is. Het is belangrijk dat de startbaner het document tijdig aanvraagt. Soms duurt het een tijdje vooraleer de politie of het gemeente– of stadsbestuur het attest kan overhandigen.
Arbeidsovereenkomst afsluiten
Met uitzondering van het bewijs van de LED, het uittreksel uit het strafregister (model 2) en het medisch attest, vind je alle noodzakelijke formulieren voor het dossier op deze website. Het volledige dossier dient ten laatste op de 15e van de maand volgend op de indiensttreding in het bezit zijn van de coördinatie. Enkel dan kunnen we de uitbetaling van het loon in diezelfde maand garanderen.
De arbeidsovereenkomst sluiten we altijd voor 1 jaar af. Je stelt het op in 3 exemplaren en ondertekent het ten laatste op het moment van de indiensttreding.
AO ikv VeVe-project (docx, 3 p.) (906 kB)
De 3 exemplaren zijn bestemd voor:
- De jongere
- De werkgever
- De coördinatie, mail het naar veve@vlaanderen.be
2e of 3e tewerkstellingsjaar
Als je van de coördinatie de goedkeuring kreeg om een startbaner een 2e of 3e jaar in dienst te nemen, bezorg je een nieuwe arbeidsovereenkomst aan alle partijen. Aan de coördinatie bezorg je een nieuw exemplaar van de arbeidsovereenkomst en een kennisgeving van opdracht (document pers 2).
Extra info
Een nieuwe startbaner
Documenten voor de aanvraag
Documenten voor het dossier
- Arbeidsovereenkomst (docx, 3 p.) (906 kB).
- Kennisgeving opdracht (pers 2) (doc) (168 kB).
- Aanvraag immatriculatie (pers 11) (doc) (223 kB).
- Haardtoelage - aanwijzing/aanvraag van de begunstigde (docx, 2 p.) (27 kB)
- Melding van gegevens (doc) (199 kB).
Verlenging van het contract van een startbaner
Documenten voor de aanvraag
Documenten voor het dossier
Opleiding volgen
Documenten voor terugbetaling van een opleiding
- Aanvraag tot terugbetaling van je opleiding
- Stappenplan terugbetaling opleiding
- Lijst met terugbetaalde opleidingen
Varia
- Bijlage bij arbeidsovereenkomst voor behalen diploma
- Kennisgeving dienstonderbreking
- Wijziging van de persoonlijke toestand (PERS6)
- Stopzetting arbeidsovereenkomst