Onderstaande lijst bevat eindtermen voor het lager onderwijs die expliciet en impliciet verband houden met eerste hulp. Deze selectie is niet exhaustief.
Expliciet
Vakgebonden eindtermen
Lichamelijke opvoeding
1. Motorische competenties
Zelfredzaamheid in kindgerichte bewegingssituaties - Verantwoord en veilig bewegen
De leerlingen:
1.2: kunnen veiligheidsafspraken naleven;
1.3: kennen de gevaren en risico's van bewegingssituaties en kunnen deze inschatten en signaleren.
Wereldoriëntatie
1. Natuur
Algemene vaardigheden
De leerlingen:
1.1: kunnen gericht waarnemen met al hun zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.
Gezondheid
De leerlingen:
1.20: kunnen de hulp inroepen van een volwassene in een noodsituatie;
1.21: kunnen elementaire hulp toedienen bij brandwonden.
2. Techniek
Techniek als menselijke activiteit
De leerlingen:
2.16*: zijn bereid hygiënisch, nauwkeurig, veilig en zorgzaam te werken.
Leergebiedoverschrijdende eindtermen
Sociale vaardigheden
1. Sociale vaardigheden - domein relatiewijzen
1.4: kunnen hulp vragen en zich laten helpen.
Impliciet
Vakgebonden eindtermen
Lichamelijke opvoeding
1. Motorische competenties
Zelfredzaamheid in kindgerichte bewegingssituaties - Verantwoord en veilig bewegen
De leerlingen:
1.1:. kunnen motorische basisbewegingen op een voldoend flexibele en verfijnde wijze aanwenden in gevarieerde en complexe bewegingssituaties;
1.17: beheersen fundamentele bewegingsvaardigheden die nodig zijn om een eenvoudig bewegingsspel zinvol te kunnen spelen in eenvoudige sport- en spelactiviteiten.
3. Zelfconcept en het sociaal functioneren
De leerlingen:
3.1*: zijn bereid een opdracht vol te houden en af te werken.
Wereldoriëntatie
1. Natuur
Gezondheid
De leerlingen:
1.19: beseffen dat het nemen van voorzorgen de kans op ziekten en ongevallen vermindert.
3. Mens
Ik en mezelf
De leerlingen:
3.2: kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatiegebonden zijn;
3.3*: tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen, gebaseerd op kennis van het eigen kunnen.
6. Ruimte
Verkeer en mobiliteit
De leerlingen:
6.12: kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.
Leergebiedoverschrijdende eindtermen
Leren leren
De leerlingen:
3: kunnen op systematische wijze samenhangende informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken;
4: kunnen eenvoudige problemen op systematische en inzichtelijke wijze oplossen.
Sociale vaardigheden
1. Sociale vaardigheden - domein relatiewijzen
De leerlingen:
1.2: kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen;
1.3: kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders.
Nederlands
2. Spreken
De leerlingen:
2.2: kunnen iemand om ontbrekende informatie vragen;
2.8: kunnen een instructie geven zodat iemand die vertrouwd is met de situatie, ze kan uitvoeren.