Het leersteunmodel
Leersteun is er voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs, met een GC-, IAC- of OV4-verslag en hun leraren.
Naar een decreet leersteun voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Het decreet leersteun werd op 3 mei 2023 goedgekeurd in het Vlaams Parlement en op 5 mei bekrachtigd door de Vlaamse regering. In het decreet leersteun is o.a. het leersteunmodel uitgewerkt, een nieuw model voor ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs. Het decreet leersteun en het leersteunmodel zijn in werking sinds 1 september 2023.
Iedereen Telt Mee verzamelt leermiddelen om te werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en wil zo bijdragen aan de zorg voor alle leerlingen, in het gewoon en buitengewoon onderwijs.
Ondersteuningsaanbod VAPH voor kinderen met een beperking op school
Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) biedt ondersteuning aan voor leerlingen met een (vermoeden van een) handicap. Vind een overzicht van de ondersteuning.
Tijdelijk onderwijs aan huis organiseren
Als school moet je tijdelijk onderwijs aan huis aanbieden aan leerlingen die door een langdurige of chronische ziekte lange tijd afwezig zijn.
Ontdek de beleids- en data-analyses, consultancy ... waarmee het European Agency for Special Needs and Inclusive Education (EASNIE) onderwijs meer inclusief maken.
Cognitief sterk functionerende leerlingen
Elke school is verplicht een beleid op leerlingenbegeleiding te voeren en werkt volgens de fases van het zorgcontinuüm. Zo kunnen alle leerlingen zich optimaal ontwikkelen met een maximale leerwinst. Dit geldt ook voor cognitief sterk functionerende leerlingen.
Advies Commissie Inclusief Onderwijs
De Commissie Inclusief Onderwijs werkte een visie en een plan uit om geleidelijk een inclusief onderwijssysteem in te voeren.