Helpdesk Mijn Onderwijs
Mijn Onderwijs: algemeen
Hoe krijg ik toegang tot Mijn Onderwijs?
Wat heb ik nodig om aan te melden op Mijn Onderwijs?
Browsers waarop Mijn Onderwijs werkt:
- Edge
- Mozilla Firefox
- Chrome
- Safari
Meld je aan met 1 van de volgende digitale sleutels:
- Elektronische identiteitskaart en kaartlezer
- itsme
- Beveiligingscode via mobiele app
- Beveiligingscode via sms
Waar kan ik terecht bij problemen met aanmelden?
Lukt het niet om aan te melden met 1 van de digitale sleutels, neem dan contact op met 1700 op het gratis nummer 1700.
Voor meer info over digitale sleutels: Aanmelden bij de overheid: Mijn digitale sleutels.
Hoe blijf ik op de hoogte van nieuws op Mijn Onderwijs?
Wil je automatisch een bericht krijgen als er nieuwe documenten voor je zijn? Je kan dagelijks of wekelijks een mail krijgen met alle updates. Ga als volgt te werk:
- Meld je aan op Mijn Onderwijs.
- Ga naar Mijn profiel.
- Vul je e-mailadres in (het rare liferay-mailadres mag weg). Zet attendering op Aan. Kies de frequentie: Dagelijks of Wekelijks.
- Klik op Opslaan.
Kies je voor dagelijkse attendering? Je krijgt dan elke ochtend rond 05.30 uur een mail met alle nieuwe documenten die de voorbije dag gepubliceerd werden. Kies je voor wekelijkse attendering, dan krijg je op maandagochtend rond 05.30 uur een mail met alle updates van de voorbije week.
![Screenshot: attendering](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2022-11/Mijn-Onderwijs-Attendering_0.png?itok=n5al37DF)
Voor beheerders
Wat is het verschil tussen de rechten 'Mijn Onderwijs Gebruiker' en 'Mijn Onderwijs Portaal Beheerder'?
Hoe ken ik gebruikersrechten en thema's toe?
Als beheerder ken je gebruikersrechten en thema's voor Mijn Onderwijs toe via het Gebruikersbeheer voor Onderwijs & Vorming.
Meer info over de gebruikersrechten en thema's voor Mijn Onderwijs vind je op Toegang tot Mijn Onderwijs.
Beheer omkadering
Waar vind ik Beheer omkadering?
- Meld aan op Mijn Onderwijs.
- Klik op 'Basisonderwijs'.
- Ga naar Toepassingen - Beheer omkadering in de blauwe balk.
Hoe krijg ik toegang tot Beheer omkadering?
Om toegang te krijgen tot Beheer Omkadering, heb je 2 verschillende gebruikersrechten nodig:
- Het recht Mijn Onderwijs Portaal Beheerder
Of het recht Mijn Onderwijs Gebruiker met het thema Omkadering en toelagen (openbaar) - Het gebruikersrecht Beheer omkadering/WebEdison Instelling en Lerendenadministratie
Of Beheer omkadering/WebEdison Personeelsadministratie
Waar vind ik de handleiding voor Beheer omkadering?
Lees de handleiding voor Beheer Omkadering of bekijk de instructiefilms:
- Instructiefilm webapplicatie Beheer Omkadering (BaO)
- Instructiefilm webapplicatie Beheer Omkadering (BuBaO)
Berichten
Wat zijn de Berichten in Mijn Onderwijs?
Mijn Onderwijs voor directies en administraties is het administratieve loket van Onderwijs en Vorming voor al wie bezig is met schoolbeleid en administratieve processen.
Vanaf 27 juni voegen we er een berichtenfunctie aan toe en bouwen we contacten per e-mail af. Ook documenten die tot nu via e-mail verstuurd werden, worden voortaan via Mijn Onderwijs verstuurd. Zo kunnen we op een veilige manier (persoons)gegevens en (persoonlijke) informatie uitwisselen, en voldoen we aan de privacywetgeving.
De functionaliteit ‘berichten’ is voorlopig enkel beschikbaar voor scholen bao, so, dko, scholengemeenschapsinstellingen en schoolbesturen.
Wanneer heb je toegang tot welke berichten?
Van zodra je gebruikersrechten hebt op één of meer thema’s in Mijn Onderwijs, kun je berichten en documenten sturen naar en ontvangen van AGODI.
De berichten die je zelf verstuurt en waar AGODI op antwoordt, kun je altijd raadplegen. Ongeacht je gebruikersrechten, kun je dus altijd een bericht sturen aan elke contactpersoon binnen AGODI en over elk thema. Omgekeerd kun je altijd je eigen berichten lezen.
Berichten van je collega’s in je instelling kun je
- opvolgen (reageren, aanvullen) als je collega het bericht met je heeft gedeeld
- lezen als je ‘vertrouwelijke’ gebruikersrechten hebt op het thema waarover het bericht gaat. Welke gebruikersrechten je precies nodig hebt, vind je hieronder.
Berichten is voorlopig enkel beschikbaar voor bao, so, dko, scholengemeenschapsinstellingen en schoolbesturen. Naar de toekomst volgen ook cvo en ho, op lange termijn alle doelgroepen.
Je collega initieert een bericht … | Het gebruikersrecht dat je nodig hebt om mee te lezen, is: |
Aan een contactpersoon | |
Relatiebeheerder, over:
|
|
Dossierspecialist Personeel |
|
Dossierspecialist Leerlingen | Leerlingen |
Over een thema (alle instellingen) | |
Arbeidsongevallen | Personeel |
Valorisatie voorgaande diensten/ zijinstroom/Nuttige ervaring | Personeel |
Leerlingenvervoer | Leerlingen |
Speciale onderwijsleermiddelen | Leerlingen |
Toegangs- en gebruikersrechten Mijn Onderwijs | Algemeen |
Over een extra thema (voor instellingen zonder relatiebeheerder) | |
Administratieve gegevens school | Structuur en organisatie |
Structuur en organisatie school | Structuur en organisatie |
Omkadering | Omkadering en toelagen |
Toelagen en werkingsmiddelen | Omkadering en toelagen |
Algemeen | Algemeen |
Bijvoorbeeld: Administratief medewerker X volgt personeelsdossiers op en heeft het thema ‘Personeel’. Administratief medewerker Y volgt leerlingendossiers op en heeft het thema ‘Leerlingen’.
- Administratief medewerker X verstuurt een bericht over een verlofstelsel van een personeelslid aan de dossierspecialist personeel binnen AGODI. Dat bericht en het antwoord van AGODI is niet zichtbaar voor administratief medewerker Y.
- Als medewerker X wil dat medewerker Y dat bericht ook kan opvolgen d.w.z. reageren of aanvullen (bijvoorbeeld bij ziekte), dan moet X dat bericht delen met Y. Medewerker Y heeft daarvoor geen specifieke gebruikersrechten nodig.
- Als medewerker Y alle berichten binnen een thema (enkel) moet kunnen lezen, moet medewerker Y ook gebruikersrechten hebben op dat thema, in dit geval het thema ‘Personeel.
Het is dus belangrijk dat elke medewerker over de juiste gebruikersrechten beschikt.
Opgelet: voor berichten maken we enkel gebruik van het thema waarvoor gebruikersrechten zijn toegekend en werken we niet met het onderscheid tussen het openbaar of vertrouwelijk gebruikersrecht. Dat is wel het geval bij documenten. Hou daar dus rekening mee bij het toekennen van de gebruikersrechten.
Zie Hoe krijg ik een gebruikersrecht?
Hoe krijg je gebruikersrechten?
- Gebruikersrechten worden lokaal toegekend (niet door AGODI). Dat gebeurt door de Mijn Onderwijs Portaal Beheerder van je instelling. Dat kan de directeur zijn of een medewerker die die beheerdersrechten heeft gekregen.
- De portaalbeheerder vindt info op Toegang tot Mijn Onderwijs of kan meteen doorklikken naar Gebruikersbeheer
Heeft een medewerker nog geen rechten?
- Klik bij ‘Snel recht toekennen’ op ‘Nieuw recht toekennen’. Klik vervolgens op ‘Persoon toevoegen’ en vul het rijksregisternummer in.
- In een volgend scherm kun je dan de periode, het e-mailadres/telefoonnummer ingeven van de medewerker die rechten moet krijgen.
- Duid aan ‘Mijn onderwijs Gebruiker’ en vervolgens voor welke thema’s die persoon gebruikersrechten krijgt.
Heeft een medewerker al toegang maar mogelijk nog niet de juiste rechten?
- Klik op ‘contexten beheren’.
- Klik op ‘Mijn Onderwijs Gebruiker’. Je krijgt een overzicht van alle thema’s waarvoor medewerkers wel of geen gebruikersrechten hebben in een matrix.
- Een medewerker die personeelsdossiers opvolgt, geef je best ‘personeel’-rechten. Wie individuele leerlingendossiers opvolgt, best ‘leerlingen’.
Vink meteen ook uit wie geen toegang meer hoeft te hebben tot bepaalde thema’s.
Voorlopig gebeurt de bijwerking van de rechten in Berichten enkel op dinsdag en donderdag. Dus het duurt iets langer voor de gewijzigde rechten doorstromen naar Berichten. Naar de toekomst gaat dit automatisch dagelijks gebeuren.
Hoe kan je nagaan welke gebruikersrechten je hebt?
Log in in Mijn Onderwijs. Onder ‘Mijn profiel’ zie je per instelling voor welke thema’s je gebruikersrechten hebt. Je ziet daarbij ook welke beheerder de rechten voor jou kan aanpassen (door achteraan op het blauwe vraagtekentje te klikken).
Eenmaal in Mijn Onderwijs: waar vind je jouw berichten?
Je vindt ‘Berichten’ bovenaan in de balk. Klik erop en vervolgens op: ‘stuur een bericht’, ‘stuur een document’ of bekijk je ‘overzicht van berichten’.
![Berichten - Stuur een bericht](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2024-06/Berichten_stuur_een_bericht.jpg?itok=1ckstCL8)
Wil je een bericht sturen naar AGODI?
- Klik op ‘stuur een bericht’. Berichten kunnen vragen en antwoorden bevatten (over bijvoorbeeld dossiers) maar zijn niet bedoeld om formele documenten of formulieren te versturen. Hoe dat gebeurt, lees je verder.
Kies de instelling van waaruit je een bericht wil versturen en vervolgens aan welke contactpersoon van AGODI je liefst je bericht bezorgt.
- Je dossierspecialist personeel behandelt de personeelsdossiers van je school. Hier kan je dus terecht met al je vragen over concrete personeelsdossiers en -zendingen.
- Je dossierspecialist leerlingen ken je als je verificateur. Die staat in voor de controle op de regelmatigheid van de leerlingen. Met vragen over concrete leerlingendossiers ben je er aan het juiste adres.
- In het kader van de nieuwe dienstverlening van AGODI krijgen scholen gefaseerd een relatiebeheerder toegewezen. Bij je relatiebeheerder kan je terecht met al je vragen over je school (voorheen stelde je die vragen aan je schoolbeheerteam) of over leerlingen- en personeelsthema’s. Algemene vragen kan je relatiebeheerder zelf beantwoorden, voor specialistische vragen gaat je relatiebeheerder bij collega’s te rade, maar volgt hij of zij die wel verder op. Nog niet elke school heeft bij de start een relatiebeheerder.
- Of stel een thematische vraag, die onmiddellijk terechtkomt bij een gespecialiseerd team. Er zijn een aantal thema’s voorzien voor alle scholen. Voor scholen zonder relatiebeheerder is er de bijkomende mogelijkheid om vragen over de structuur en organisatie van de school of over omkadering en toelagen te stellen (schoolbeheerteam).
- Voeg een aantal kenmerken toe aan je bericht, bijvoorbeeld het thema waarover je vraag gaat (en/of bijvoorbeeld het stamboeknummer van het personeelslid of het rijksregisternummer van de leerling). Vul het onderwerp in en typ je bericht.
- Op het volgende scherm duid je aan met wie van jouw school je eventueel jouw bericht wil delen.
- Een collega met wie je het bericht deelt, kan actief deelnemen aan de opvolging van het bericht.
- Een collega met wie je het bericht niet deelt, maar die wel rechten heeft op het thema, kan het bericht enkel lezen.
- Je kan per uitzondering een bijlage toevoegen aan je bericht, zoals een screenshot. Formele documenten laad je op via ‘stuur een document’/’document versturen’. (zie verder)
- Klik op ‘afronden’ en je bericht is verstuurd.
Waar vind je het overzicht van gestuurde en ontvangen berichten?
- Je vindt onder het ‘overzicht van berichten’:
- ’Mijn berichten’: de berichten die je zelf stuurt of die aan jou werden gestuurd.
- ’Berichten gedeeld met mij’: de berichten die je collega met je deelt en waarop je kan reageren.
- ‘Berichten van mijn instellingen’: alle berichten van je instelling over het thema waar jij gebruikersrechten voor hebt en waarvoor jij niet zelf de afzender of bestemmeling bent.
Je kan zoeken in je berichten of filters gebruiken om bijvoorbeeld enkel open berichten (die nog niet afgehandeld zijn) of van een bepaald thema te zien.
![Berichten - Mijn berichten](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2024-06/Berichten_mijn_berichten.jpg?itok=8RJlDZ4u)
Attenderingen voor je berichten
Zo weet je of er een nieuw bericht is. Je kan een attendering ontvangen via e-mail over:
![Voorkeuren attendering berichtencentrum](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2024-06/Berichten_voorkeuren_attendering.jpg?itok=yNrEpz8m)
- De aanmaak van een bericht: je krijgt een bevestiging voor het nieuwe bericht dat je hebt aangemaakt
- Een nieuw bericht: je krijgt een melding dat er een nieuw bericht is dat aan jou is gericht of dat met jou is gedeeld
- Deelnemen aan bericht: je krijgt een melding dat een collega een bericht heeft gedeeld met jou.
- Aanpassing thema op bericht door AGODI: om in overeenstemming te zijn met de inhoud kan het zijn dat een AGODI-medewerker het thema van je bericht aanpast. Dat heeft tot gevolg dat het bericht zichtbaar is voor iedereen binnen je school die gebruikersrechten heeft voor dat thema. Als dat gebeurt, krijg je een melding daarvan.
- Afsluiting bericht: je krijgt een melding als AGODI jouw bericht of een bericht dat met jou gedeeld is als afgesloten beschouwt.
Opgelet:
- In ‘Mijn profiel’ bij berichten (niet ‘Mijn profiel’ op de startpagina van Mijn Onderwijs) staan de voorkeuren standaard uitgevinkt.
- Wil je die voorkeuren aanpassen, dan moet je een geldig mailadres hebben. Heb je je mailadres al ingevuld in ‘Mijn profiel’ op de startpagina van Mijn Onderwijs? Dan is dat mailadres overgenomen en is dat geldig. Had je in ‘Mijn profiel’ in Mijn Onderwijs nog geen mailadres ingevuld, dan vind je hier een automatisch gegenereerd mailadres dat je kunt aanpassen. Verifieer nadien je (nieuwe) mailadres.
- Vink aan voor welk type bericht je een attendering wil krijgen. Vanuit de e-mail kun je doorklikken naar het bericht.
- Attenderingen voor documenten beheer je in ‘Mijn profiel’ op de startpagina van Mijn Onderwijs (zie ook verder).
Hoe bezorg je documenten aan AGODI die je tot nu toe per mail bezorgde?
De functionaliteit ‘documenten’ in Mijn Onderwijs wordt al gebruikt om heel wat documenten over scholen- en leerlingenmaterie op te laden. Voor de personeelsdocumenten die tot nu toe via e-mail werden verstuurd, hanteren we voortaan dezelfde werkwijze. Daarvoor zijn er twee opties:
- via ‘stuur een document’
![Berichten: stuur een document](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2024-06/Berichten_stuur_een_document.jpg?itok=veyQUH0w)
- door te klikken bij ‘Documenten’ in de balk bovenaan te klikken op ‘document versturen’.
![Mijn Onderwijs - Documenten - Documenten versturen](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2024-06/MODA_documenten_documenten_versturen.jpg?itok=rfOyEk8H)
Via beide opties kom je in hetzelfde scherm terecht. Duid eerst je instelling aan en welk type van document(en) je wenst te versturen. Een aantal documenten ken je vermoedelijk al. Nieuw zijn de personeelsdocumenten: bij deze documenttypes staat vooraan ‘PERS’. Het schooljaar waarvoor je documenten bezorgt, staat standaard ingesteld op het huidige schooljaar. Je kan dat nog aanpassen. Per documenttype kan je tot vijf documenten per keer versturen.
Opgelet: voor het versturen van personeelsdocumenten neem je in de titel van het document ook het stamboeknummer op.
![Mijn Onderwijs - Documenten - Documenten versturen - bijlage toevoegen](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2024-06/MODA_documenten_versturen_bijlages.jpg?itok=RyIgzaZh)
De documenten worden verstuurd naar AGODI van zodra er geklikt wordt op de knop ‘Stuur document(en) door’.
Een overzicht van je verstuurde documenten kan je terugvinden onder ‘Documenten’, ‘Verstuurd door instelling’.
Waar vind je documenten die AGODI aan jou bezorgt?
Ook die vind je onder het keuzemenu ‘Documenten’, onder ‘Verstuurd door overheid’.
![Mijn Onderwijs - Documenten - Verstuurd door overheid](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2024-06/MODA_documenten_verstuurd_door_overheid.jpg?itok=OlmhiDRO)
Opgelet: wens je ook een attendering voor documenten te ontvangen, ga dan naar de startpagina van Mijn Onderwijs en klik daar op ‘Mijn Profiel’. Bij ‘Persoonlijke instellingen’ kun je de attendering aanzetten en de frequentie aangeven.
![Mijn Onderwijs - Mijn profiel - Persoonlijke instellingen - mailadres, attendering en frequentie instellen en Opslaan.](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2024-06/MODA_persoonlijke_instellingen.jpg?itok=eL7fFR0M)
Mogelijke vragen
- Wat als je pas morgen nieuwe gebruikersrechten krijgt, wat kan je dan zien?
De eerdere berichten binnen het thema waarop je gebruikersrechten krijgt, worden ook zichtbaar voor jou.
- Wat gebeurt er als jouw gebruikersrechten worden verminderd?
De berichten die je eerder zelf hebt verstuurd of waar jij de bestemmeling was, blijven zichtbaar voor jou. De berichten die je op basis van je eerdere rechten enkel kon (mee)lezen, zijn niet langer zichtbaar.
Tot slot, een aantal vuistregels
- Maak er een gewoonte van om Mijn Onderwijs elke werkdag te openen. Zo blijf je op de hoogte.
- Zet attenderingen voor berichten en documenten naar jouw voorkeur aan of uit.
- Weet dat collega’s met dezelfde rechten als jij in je school jouw berichten ook kunnen lezen. Je kan de inhoud van je bericht dus niet afschermen voor je collega’s.
- Wil je ook dat ze kunnen reageren, deel het bericht dan actief met hen.
- Stuur formele documenten via ‘stuur een document’ of via ‘Document versturen’ (onder ‘Documenten’ in de menubalk).
- Stuur formele documenten via ‘stuur een document’ of via ‘Document versturen’ (onder ‘Documenten’ in de menubalk).
Hulp nodig?
- Bekijk de demo over hoe de berichten in Mijn Onderwijs werken (aanmelden, berichten versturen/raadplegen, documenten versturen).
- Ervaar je technische problemen bij het aanmelden of toekennen van rechten in Mijn Onderwijs? Contacteer dan 1700 (telefonisch, via mail of chat).
- Ervaar je problemen met berichten in Mijn Onderwijs? Dan kun je terecht bij de Helpdesk van Mijn Onderwijs
Dataloep
Wat is Dataloep?
Dataloep is een webtoepassing om zelf aan de slag te gaan met statistieken van jouw school of schoolbestuur. Sinds januari 2024 is Dataloep enkel beschikbaar voor basis en secundair onderwijs.
Inzoomen op bepaalde cijfers, vergelijken met andere instellingen of evoluties bekijken: het kan allemaal.
De vele mogelijkheden om cijfers te presenteren en te vergelijken maken van Dataloep een handig hulpmiddel voor het beleid van jouw onderwijsinstelling:
• Kies zelf in welke vorm je de cijfers wil zien: grafiek, tabel of landkaart
• Zoom in op de cijfers van een vestigingsplaats, leerjaar of graad, onderwijsvorm, opleiding, regio …
• Vergelijk jouw school met andere scholen van je bestuur, je gemeente, je provincie, het hele Vlaamse onderwijs
Voor VWO, HO en CLB geen Dataloep meer in Mijn Onderwijs voor directies en administraties.
De Dataloep toepassingen zijn vernieuwd sinds januari 2024. De gegevens die je hier voorheen terugvond, kan je nu raadplegen in de publieke toepassingen ‘Inschrijvingen’ en ‘Leerlingenkenmerken’ (zie: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/onderwijsstatistieken/dataloep-aan-de-slag-met-cijfers-over-onderwijs). In deze toepassingen is het mogelijk om cijfers tot op het niveau van de school, het schoolbestuur, de scholengemeenschap of het begeleidend clb te raadplegen.
Meer informatie over Dataloep.
Waar vind ik Dataloep?
Dataloep vind je na het aanmelden op Mijn Onderwijs direct in de blauwe balk op de startpagina. Sinds januari 2024 is Dataloep enkel beschikbaar voor basis en secundair onderwijs.
Voor VWO, HO en CLB geen Dataloep meer in Mijn Onderwijs voor directies en administraties.
De Dataloep toepassingen zijn vernieuwd sinds januari 2024. De gegevens die je hier voorheen terugvond, kan je nu raadplegen in de publieke toepassingen ‘Inschrijvingen’ en ‘Leerlingenkenmerken’ (zie: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/onderwijsstatistieken/dataloep-aan-de-slag-met-cijfers-over-onderwijs). In deze toepassingen is het mogelijk om cijfers tot op het niveau van de school, het schoolbestuur, de scholengemeenschap of het begeleidend clb te raadplegen.
Hoe krijg ik toegang tot Dataloep?
Je krijgt toegang tot Dataloep als je het recht Mijn Onderwijs Portaal Beheerder hebt of Mijn Onderwijs Gebruiker hebt met het thema Statistieken en Dataloep (openbaar). Sinds januari 2024 is Dataloep enkel beschikbaar voor basis en secundair onderwijs.
Je gaat pas toegang hebben tot de toepassing na de eerst volgende bijwerking. Voor Dataloep gebeurt dit elke nacht om 04u. Dus als je een gebruiker vandaag rechten geeft, gaat deze pas vanaf morgenvroeg toegang hebben tot Dataloep.
Voor VWO, HO en CLB geen Dataloep meer in Mijn Onderwijs voor directies en administraties.
De Dataloep toepassingen zijn vernieuwd sinds januari 2024. De gegevens die je hier voorheen terugvond, kan je nu raadplegen in de publieke toepassingen ‘Inschrijvingen’ en ‘Leerlingenkenmerken’ (zie: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/onderwijsstatistieken/dataloep-aan-de-slag-met-cijfers-over-onderwijs). In deze toepassingen is het mogelijk om cijfers tot op het niveau van de school, het schoolbestuur, de scholengemeenschap of het begeleidend clb te raadplegen.
Wat is het verschil tussen Dataloep en Datawijzer?
Het klopt dat Dataloep en Datawijzer verwant zijn. Ze baseren zich allebei op de beleidsdatabank van Onderwijs en Vorming. Ze gebruiken dezelfde indicatoren. Datawijzer haalt meer indicatoren aan in 1 overzicht. In Dataloep kan je verder in de diepte gaan over 1 specifieke indicator. Bijvoorbeeld: in Datawijzer zal je een overzicht vinden van hoeveel leerlingen er zijn met problematische afwezigheden, in “Dataloep met thema Afwezigheden” zal je meer in de diepte kunnen bekijken of er een samenhang is met de leerlingenkenmerken, met zittenblijven, met leeftijd, …
Voor een directeur van een school is het dus zeer zinvol om te vertrekken van Datawijzer om een algemeen overzicht te krijgen van de beschikbare data. Als die daarna over een thema verder wil gaan uitdiepen, zal Dataloep van pas komen.
Daarnaast nog opmerking dat Dataloep meer tegemoet kan komen ook aan de nood van coördinerend directeurs, van schoolbesturen, … om data over verschillende scholen samen te bekijken. Daarop is Datawijzer minder gefocust. Datawijzer heeft expliciet de bedoeling om een doorlichting van 1 specifieke school te ondersteunen.
Datawijzer
Wat is Datawijzer?
De onderwijsinspectie heeft een lange traditie in het ontsluiten van data voor het onderwijsveld. Vroeger verwerkten we deze data in statische rapporten: de schoolportretten. Dit schooljaar (2022-2023) lanceren we een nieuwe vorm van datarapport: de DataWijzer.
De DataWijzer is een online en interactief instrument dat data, gerelateerd aan het referentiekader voor onderwijskwaliteit (het OK), in samenhang visualiseert. De DataWijzer biedt elke school een eigen online dashboard dat zowel actuele en beschikbare data ontsluit als de eigen data positioneert ten opzichte van dynamische referentiegroepen.
Waar vind ik Datawijzer?
Meld je aan op Mijn Onderwijs. Op de startpagina vind je de tegels 'Naar Datawijzer BAO' en 'Naar Datawijzer SO'.
Hoe krijg ik toegang tot Datawijzer?
Je krijgt toegang tot Datawijzer als je het recht Mijn Onderwijs Portaal Beheerder hebt of het recht Mijn Onderwijs Gebruiker met het thema Doorlichting (openbaar).
Je krijgt niet onmiddellijk toegang tot Datawijzer. Het bijwerken van de toegangsrechten in Datawijzer gebeurt dagelijks om 04.00 u. Je hebt pas toegang na de eerstvolgende bijwerking.
Documenten
Wat is het verschil tussen een openbaar en een vertrouwelijk document?
Een document met het label vertrouwelijk bevat persoonsgegevens van een individuele leerling, cursist of student of van een personeelslid. Je kan vertrouwelijke documenten alleen raadplegen als je ook de vertrouwelijke variant van een thema hebt.
Bijvoorbeeld: een beslissing over een dossier speciale onderwijsleermiddelen bevat persoonsgegevens van een specifieke leerling, cursist of student, en is dus een vertrouwelijk document.
Openbare documenten bevatten geen individuele persoonsgegevens.
Bijvoorbeeld: een databundel leerlingenaantallen is een openbaar document.
Hoe kan ik een specifiek document opzoeken?
Ga naar de documentenbibliotheek via Documenten – Verstuurd door overheid. Op deze pagina zie je alle documenten van jouw instelling(en) waarvoor je over het bijhorende thema beschikt.
Zoeken op een trefwoord
Typ je trefwoord (minimaal 3 karakters) in de zoekbalk en klik op 'Zoeken'. De tekstfilter zoekt alleen in de naam van het document. Wil je iets exact opzoeken? Gebruik dan dubbele quotes rond de woorden.
Bijvoorbeeld: met trefwoord "202201 MB" zoek je de salarisoverzichten maandbetaling van januari 2022.
![Screenshot: document zoeken via trefwoord](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2022-11/Document-via-trefwoord.png?itok=ptsYOaok)
Zoeken met filters
Je kan ook gebruik maken van de filters aan de linkerzijde om gericht te zoeken naar bepaalde documenten. Je kan zoekresultaten filteren op instelling, onderwijsniveau, thema of schooljaar. Vink één of meer filters aan om je zoekopdracht te verfijnen.
![Screenshot: document zoeken via filters](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2022-11/Document-via-filters.png?itok=4vb6K2pI)
Hoe stel ik een vraag over een document?
Heb je opmerkingen of vragen over een document op Mijn Onderwijs? Contacteer dan niet het Team Mijn Onderwijs, wel de contactpersoon van dat document. De contactgegevens vind je bovenaan het document.
Je kan ook snel een vraag of een opmerking versturen via Mijn Onderwijs. Op voorwaarde dat je e-mailadres geregistreerd is in Mijn Onderwijs (zie Hoe blijf ik op de hoogte van nieuws op Mijn Onderwijs?). Je vraag of opmerking wordt dan automatisch naar de contactpersoon verstuurd.
- Klik op de 'Stel een vraag'-knop naast het document.
- Typ je vraag of opmerking.
- Klik op 'Versturen'.
![Screenshot: contactpersoon document](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2022-11/Contactpersoon.png?itok=B4Awxh5i)
Hoe deel ik een document met een collega?
Wil je eenmalig een document delen met een collega? Dat kan via Mijn Onderwijs. Je kan alleen openbare documenten delen, nooit vertrouwelijke.
1) Klik op het document dat je wil delen, om het te openen. Klik dan op de 'Delen'-knop.
![](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2022-11/Document-delen.png?itok=82av9IQ5)
2) Instelling zoeken
Zoek medewerkers via het instellingsnummer (met of zonder voorloopnullen) of de naam van de instelling.
![Screenshot: instelling zoeken](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2022-11/Instelling-zoeken.png?itok=TGgc2WtQ)
3) Instelling selecteren
Klik op de gewenste instelling. Je kan maar 1 instelling tegelijk selecteren.
![Screenshot: instelling selecteren](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2022-11/Instelling-selecteren.png?itok=NsXb6Ime)
4) Bestemmeling selecteren
Klik op de gewenste bestemmeling. Je kan maar 1 bestemmeling tegelijk selecteren. Klik dan op 'Delen'.
![Screenshot: bestemmeling selecteren](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2022-11/Bestemmeling-selecteren.png?itok=T715Bau9)
De gekozen bestemmeling krijgt een kopie van jouw document. Die kopie verschijnt dan in de bibliotheken Documenten – verstuurd door overheid en Documenten – Met mij gedeeld. Gedeelde documenten herken je aan de volgende kenmerken:
- Het 'gedeeld'-icoon
- Er staat 'Kopie' voor de titel van het document
- Dag en tijdstip van delen staan achter de titel
![Screenshot: hoe herken je een gedeeld document](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2022-11/Gedeeld-document.png?itok=N2R7nGa0)
Waarom worden documenten ouder dan 3 jaar verwijderd?
Documenten worden 3 jaar aangeboden via Mijn Onderwijs. Documenten die ouder zijn dan drie jaar worden automatisch verwijderd.
Elke onderwijsinstelling is zelf verantwoordelijk voor het informatiebeheer en het bewaren van documenten met een verplichte bewaartermijn. Wil je documenten langer dan 3 jaar bijhouden? Dan download en archiveer je de gekozen documenten zelf. Doe dit tijdig voor de aanbiedtermijn van 3 jaar verstrijkt.
Hoe documenten archiveren/downloaden?
Het gemakkelijkste is om in de filter per schooljaar te werken, max van 200 per pagina (puntje 1) te tonen en ze zo op te slaan, dan zijn ze ook mooi per schooljaar gearchiveerd.
U kunt dus telkens het schooljaar selecteren en dan puntje 2 en dan puntje 3 doen om het zipbestand ergens op te slaan.
![1. Zet aantal getoonde documenten op 200. 2. Klik op Alles selecteren. 3. Klik op de knop Downloaden.](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2023-10/archiveren_documenten.png?itok=em5Ewkrr)
De oudste schooljaren kan je eventueel er meerdere jaren in één keer kunnen doen, omdat er toen nog niet zoveel documenten beschikbaar waren. Die kun je allemaal in één keer opslaan zolang je onder de 200 documenten blijft.
Als je rechten hebt voor meerdere instellingen, ga je per instelling per schooljaar moeten opslaan omdat je dan meestal boven de 200 documenten zit.
Document versturen
Waar vind ik Document versturen?
- Meld aan in Mijn Onderwijs.
- Ga naar Documenten - Document versturen via de blauwe balk.
Welke documenten kan ik versturen?
In 'Documenten versturen' zie je alleen de formuliertypes uit jouw thema's.
Wil je graag een overzicht van alle formuliertypes? Ga dan naar Documenten – Overzicht formuliertypes via de blauwe balk. Op die pagina zie je alle mogelijke formulieren die je kan insturen en het bijhorend thema.
Hoe gebruik ik Document versturen?
Zo verstuur je een document:
- Kies de instelling waarvoor je een document wil versturen.
- Kies het formuliertype. Via de link onder de dropdown kan je meer informatie over het geselecteerde formulier raadplegen.
- Kies het schooljaar waarover het formulier gaat.
- Voeg 1 of meerdere documenten toe als bijlage. De maximale bestandsgrootte voor zo'n document is 10 MB.
- Klik op ‘Stuur document(en) door’.
Daarna volgt melding ‘Uw document(en) zijn succesvol verstuurd.’
Je vindt het verzonden document daarna terug in Documenten – Verstuurd door instelling in de blauwe balk.
Waar vind ik verstuurde documenten?
Je vindt de verstuurde documenten van je instelling terug onder de tab Documenten – Verstuurd door instelling. Je zie daar niet alleen de documenten die je zelf ingestuurd hebt, maar ook documenten die je collega's verstuurden. Je ziet alleen verstuurde documenten waarvoor je het bijhorend thema hebt.
E-formulieren
Waar vind ik e-formulieren?
- Meld aan op Mijn Onderwijs.
- Ga naar E-formulieren in de blauwe balk.
- Je kan hier enkel kiezen uit de formulieren waarvoor jij de juiste thema’s hebt.
Hoe krijg ik toegang tot e-formulieren?
Je krijgt toegang tot E-formulieren als je het recht Mijn Onderwijs Portaal Beheerder hebt of het recht Mijn Onderwijs Gebruiker met een bepaald thema (zie hieronder).
Volgende e-formulieren zijn beschikbaar:
- Aangifte arbeidsongeval
- Thema Personeel (vertrouwelijk) voor alle instellingen, behalve hoger onderwijs
- Thema Arbeidsongevallen (vertrouwelijk) voor hoger onderwijs
- Aanvraag onderwijsbevoegdheid en aanvraag programmatie voor DKO
- Thema Structuur en organisatie (openbaar)
- Aanvraag programmatie en melding vrije programmatie voor secundair onderwijs
- Thema Structuur en organisatie (openbaar)
- Bestaanszekerheidsvergoeding busbegeleiders
- Geen specifiek thema nodig. Als de gebruiker geen andere thema’s nodig heeft, kunt u het thema Algemeen openbaar selecteren. Dit geeft toegang tot algemene documenten zoals handleidingen, leeswijzers, ...
- Melding actuele informatie over het hulpmiddel
- Thema Leerlingen (vertrouwelijk) voor basis en secundair
- Thema Cursisten (vertrouwelijk) voor VWO
- Thema Studentengegevens Speciale Onderwijsmiddelen (vertrouwelijk) voor HO
- Schuldvordering vervoerskosten
- Geen specifiek thema nodig. Als de gebruiker geen andere thema’s nodig heeft, kunt u het thema Algemeen openbaar selecteren. Dit geeft toegang tot algemene documenten zoals handleidingen, leeswijzers, ...
- Terugvordering juridische kosten
- Geen specifiek thema nodig. Als de gebruiker geen andere thema’s nodig heeft, kunt u het thema Algemeen openbaar selecteren. Dit geeft toegang tot algemene documenten zoals handleidingen, leeswijzers, ...
- Tijdelijk onderwijs aan huis
- Thema Omkadering en toelagen (vertrouwelijk)
Waar vind ik het formulier maatwerk?
Als je toegang hebt tot 1 van de 13 centra voor basiseducatie op Mijn Onderwijs, heb je automatisch toegang tot het e-formulier 'Aanvraag maatwerk’.
- Meld aan op Mijn Onderwijs.
- Klik op 'Volwassenenonderwijs'.
- Ga naar E-formulieren – Aanvraag Maatwerk in de blauwe balk.
Waar vind ik meer uitleg over het e-formulier Aangifte Arbeidsongeval?
KOALA
Waar vind ik KOALA?
Er bestaat een digitale KOALA en een papieren KOALA.
Digitale KOALA
Digitale KOALA Onderwijs en Vorming
De gratis digitale KOALA-screening van Onderwijs en Vorming vind je als app in de Apple App store of op https://digitalekoala.be.
KOALA digitaal softwareleveranciers
Koala digitaal is beschikbaar bij schoolsoftwareleverancier Licquid. Zij zijn ook de firma van het pakket Diplon. Dit is een betalende versie. Contactpersoon: Valerie.Gys@licquid.com Alg nr: +32 3 236 64 03
Meer info digitale KOALA:
- Meld aan op Mijn Onderwijs.
- Klik op 'Basisonderwijs'.
- Ga naar Toetsen voor scholen - KOALA in de blauwe balk.
- Kies Digitale versie
Papieren KOALA
- Meld aan op Mijn Onderwijs.
- Klik op 'Basisonderwijs'.
- Ga naar Toetsen voor scholen - KOALA in de blauwe balk.
- Kies Papieren versie
Hoe krijg ik toegang tot KOALA?
Er bestaat een digitale KOALA en een papieren KOALA.
Digitale KOALA
Digitale KOALA Onderwijs en Vorming
Op 3 oktober 2023 hebben alle instellingen die kleuteronderwijs aanbieden een registratiecode gekregen voor KOALA via Mijn Onderwijs.
Je gaat het document met de registratiecode enkel kunnen zien als je het recht Mijn Onderwijs Portaal Beheerder hebt of het recht Mijn Onderwijs Gebruiker met het thema Leerlingen (openbaar) en/of Leerlingen (vertrouwelijk).
Met deze code zullen ze kunnen aanmelden op het (gratis) platform “Digitale KOALA” https://digitalekoala.be(dit is een externe link) van Departement O&V (waarvoor directies registreren met de registratiecode gekregen in Mijn Onderwijs) om de KOALA-toets digitaal af te nemen (i.p.v op papier).KOALA digitaal softwareleveranciers
Je krijgt toegang tot Koala digitaal(dit is een externe link) als je het recht KOALA Digitaal Gebruiker hebt. Dit is een betalende versie. Contactpersoon: Valerie.Gys@licquid.com Alg nr: +32 3 236 64 03
Papieren KOALA
Je krijgt toegang tot KOALA als je het recht Mijn Onderwijs Portaal Beheerder hebt of het recht Mijn Onderwijs Gebruiker met het thema Leerlingen (openbaar) en/of Leerlingen (vertrouwelijk).
Waar vind ik de OKI-waarde?
De OKI-waarde vind je terug op Mijn Onderwijs voor directies en administraties onder Basisonderwijs – Toetsen voor scholen – KOALA – Algemeen – lijst met OKI-waarde per vestigingsplaats.
Vragen over digitale KOALA
Voor alle vragen en extra ondersteuning rond de digitale KOALA kan je terecht op de helpdeskpagina.
Vragen over papieren KOALA
Het Centrum voor Taal en Onderwijs van KU Leuven die de KOALA taalscreening hebben ontwikkeld hebben een FAQ papieren KOALA beschikbaar.
Lerarenplatform
Waar vind ik Lerarenplatform?
- Meld aan op Mijn Onderwijs.
- Klik op 'Basisonderwijs'.
- Ga naar Toepassingen - Lerarenplatform in de blauwe balk.
Hoe krijg ik toegang tot Lerarenplatform?
Je krijgt toegang tot Lerarenplatform als je het recht Mijn Onderwijs Portaal Beheerder hebt of het recht Mijn Onderwijs Gebruiker met het thema Personeel (vertrouwelijk).
Je gaat pas toegang hebben tot de toepassing na de eerst volgende bijwerking. Voor het nieuwe Lerarenplatform gebeurt dit voorlopig enkel maandagmorgen.
Waar vind ik de handleiding voor Lerarenplatform?
Bekijk de Instructiefilm Monitor Lerarenplatform.
Waarom moet ik een gebruikersnaam en wachtwoord invullen als ik naar Lerarenplatform ga?
Je krijgt niet onmiddellijk toegang tot Lerarenplatform. De toegangsrechten voor het nieuwe Lerarenplatform bijwerken gebeurt voorlopig enkel maandagmorgen.Je hebt pas toegang na de eerstvolgende bijwerking.
Wanneer je toegangen in Lerarenplatform nog niet geactiveerd zijn, krijg je dit scherm met gebruikersnaam en wachtwoord te zien.
Waarom krijg ik een volledig wit scherm als ik naar Lerarenplatform ga?
Blijft de pagina volledig wit (zonder vraag om gebruikersnaam of wachtwoord) na het opstarten van Lerarenplatform? Dan kan je 1 van onderstaande oplossingen proberen:
Snelle oplossing
Klik F5 of Vernieuwen. Zo zal je browser de pagina opnieuw laden en kan je wel verdergaan naar Lerarenplatform.
Andere oplossing: browsegegevens of geschiedenis in browser verwijderen
1. Druk de knoppen Control + Shift + Del(ete) tegelijkertijd in.
2. Wis de cookies en tijdelijke bestanden/cache/buffer als volgt:
- Edge: Vink de optie 'Cookies en opgeslagen websitegegevens' en 'Gegevens en bestanden in de cache' aan en klik dan onderaan op 'Wissen'.
- Chrome: Vink de optie 'Gecachte afbeeldingen en bestanden' en 'Cookies en andere sitegegevens' aan, selecteer als periode 'Alles' en klik dan onderaan op 'Gegevens wissen'.
- Firefox: Vink de optie 'Cookies' en 'Buffer' aan, selecteer als periode 'Alles' en klik dan onderaan op 'Nu wissen'.
- Safari op Mac:
- Klik linksboven op 'Safari'.
- Klik in het uitklapmenu op 'Voorkeuren'.
- Klik in het pop-up menu op 'Privacy' en klik daar op 'Verwijder alle websitegegevens'.
- Klik op 'Verwijder nu'.
3. Herstart je browser.'
Hoe kan ik een grafiek opslaan?
De rechtermuisknop is uitgeschakeld in Lerarenplatform.
De grafieken (niet de tabellen) worden gepresenteerd als afbeeldingen. Je kan zo'n grafiek wel kopiëren of opslaan als volgt:
- Verplaats je muis naar de grafiek.
- Druk de knoppen Control + Shift + rechtermuisknop tegelijkertijd in.
- Je komt in het rechtermuismenu van de browser zelf terecht. Kopieer de grafiek naar het klembord.
Afhankelijk van de browser moet je soms plakken als afbeelding (in Word of Powerpoint). Enig nadeel: de titel van de grafiek gaat niet mee omdat die geen deel uitmaakt van de afbeelding.
Noodnummers
Waar vind ik Noodnummers?
- Meld je aan op Mijn Onderwijs.
- Klik op de op de afbeelding van jouw soort onderwijs (basisonderwijs, secundair onderwijs, …) of maak die keuze rechtsboven via Mijn sites.
- Beheer - Noodnummers wordt dan zichtbaar in de blauwe balk.
Schoolloket Toelagen
Waar vind ik Schoolloket Toelagen?
Meld je aan op Mijn Onderwijs. Je vindt Schoolloket Toelagen meteen op de startpagina.
![Screenshot Schoolloket Toelagen](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2022-12/Schoolloket-toelagen.jpg?itok=UgN2XiL9)
Als je doorklikt, kom je op een pagina met meer informatie over Schoolloket Toelagen en de de effectieve link onder Naar het loket.
![Screenshot: link naar Schoolloket toelagen](/sites/default/files/styles/original_ratio_zero/public/2022-12/Schoolloket-toelagen-link.jpg?itok=YgVy52Wq)
Hoe krijg ik toegang tot Schoolloket Toelagen?
Je krijgt toegang tot Schoolloket Toelagen als je het recht Mijn Onderwijs Portaal Beheerder hebt of het recht Mijn Onderwijs Gebruiker met het thema omkadering en toelagen. Zowel openbaar als vertrouwelijk geven toegang tot Schoolloket Toelagen.
Waar vind ik meer uitleg over Schoolloket Toelagen?
Verwante pagina's
- Gebruikersbeheer Onderwijs en Vorming
- Toegang tot Mijn Onderwijs
- Mijn Onderwijs: wat en voor wie?
- Overzicht van documenten op Mijn Onderwijs
- Databundel school op Mijn Onderwijs
- Dienstbrieven via Mijn Onderwijs
- Documenten van de onderwijsinspectie op Mijn Onderwijs
- Dataloep op Mijn Onderwijs
- Leerlingengegevens uit Discimus op Mijn Onderwijs
- DataWijzer in Mijn Onderwijs
- Toetsen in Mijn Onderwijs: SALTO en KOALA
- Lerarenplatform basisonderwijs
- Formulier maatwerk voor centra voor basiseducatie
- Webapplicatie Beheer omkadering op Mijn Onderwijs