Het nieuwe omkaderingssysteem voor basisonderwijs ging op 1 september 2012 van kracht.
De omkadering bestaat uit:
- Lestijden volgens bepaalde schalen
- Aanvullende lestijden om de leerling/leerkracht-ratio laag te houden
- SES-lestijden, toegekend op basis van de socio-economische leerlingenkenmerken
- Opleidingsniveau van de moeder
- Thuistaal
- Schooltoeslag
Het Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming voert jaarlijks een monitoring uit van deze SES-indicatoren.
Enkele opvallende evoluties tussen schooljaar 2012-2013 t.e.m. 2023-2024:
- De daling van het aantal leerlingen in het basisonderwijs stopt, behalve in de landelijke gemeentes.
- De indicator:
- ‘Thuistaal’ nam toe.
- ‘Schooltoeslag’ bleef stabiel, na een grote stijging in 2021.
- ‘Opleidingsniveau van de moeder’ bleef stabiel.
- De verhouding van leerlingenkenmerken, vooral de indicatoren thuistaal en schooltoeslag, verschilt naargelang het soort gemeente (landelijk, stedelijk, Brussel, rand van Brussel, taalgemeentes)
- De SES-bandbreedte, de verhouding tussen SES-indicatoren en de totale basisomkadering, is relatief het hoogst in Brussel en het laagst in niet-stedelijke gebieden.
- Tussen de verschillende schooljaren is er een licht dalende leerling/leerkracht-ratio waar te nemen.
- In Brussel is de daling het laagst en bijna constant.
- In Brussel is de daling het laagst en bijna constant.
Monitor omkaderingssysteem voor basisonderwijs 2023-2024