Ronde 1
1. Preventie van geweld bij jongeren: gezonde relaties, veerkracht en omgaan met conflicten
2. Lezen met begrip: ideeën voor krachtig leesonderwijs in de lagere school
4. Hoe kan je als school aan de slag met Teacher Tapp? Teacher Tapp als schoolontwikkelingsinstrument
5. Effectieve leeromgevingen in de B-stroom van het secundair onderwijs
8. Kwaliteitsvol oriënteren in de eerste graad secundair onderwijs
9. Hoe kom je tot een meer aangename middagpauze op school?
10. (Wat) kan de onderzoekende professional leren van de professionele onderzoeker? Interactieve verdiepingssessie
Ronde 2
11. Teamkracht! Een school tot krachtig team maken door het vormen van een professionele leergemeenschap
12. Digitaal lezen en betere leesvaardigheid, match of mismatch
14. TEACHmi. Een e-learning platform voor OKAN-leerlingen en leerlingen met een migratieachtergrond
15. Naar evidence-informed onderwijs: onderwijsverbetering via modelscholen
18. Een strategisch taalbeleid voor een effectieve taalpraktijk: 3 hefbomen
20. Photovoice-gesprekken met jonge tieners: van zelfsturing naar samensturing
21. Betaalbaar pnderwijs: alle kosten op een rijtje
Ronde 1
1. Preventie van geweld bij jongeren: gezonde relaties, veerkracht en omgaan met conflicten.
Geweld onder jongeren voorkomen en aanpakken. Inzetten op veerkracht. In deze sessie krijg je de nuttige inzichten, ervaringen en tips uit 3 onderzoeken voorgesteld: Youth for Love, Generatie Veerkracht en Conflicthelden. Je kan actief aan de slag met concrete tools, praktijkvoorbeelden en handleidingen op maat van onderwijsprofessionals van het secundair onderwijs.
Sprekers
- Nele Kelchtermans - UCLL Research & Expertise - Expertisecentrum Digital Solutions
- Marthe Vermeulen - UCLL Research & Expertise - Expertisecentrum Resilient People - Onderzoeker
- Stijn Custers - UCLL Expertisecentrum Resilient People - Lector en onderzoeker
Doelgroepen
Leerkrachten, pedagogisch begeleiders, coördinatoren, directies.
2. Lezen met begrip: ideeën voor krachtig leesonderwijs in de lagere school
- Presentatie Drempels voor begrijpend lezen (pdf, 1 p.) (127 kB)
- Presentatie Ideeën voor krachtig leesonderwijs (pdf, 27 p.) (1469 kB)
Hoe kan je wetenschappelijke inzichten over effectief onderwijs in begrijpend lezen vertalen naar de praktijk? Dat zie je in deze sessie op basis van concrete klas- en schoolvoorbeelden. Wat zijn de knelpunten en welke oplossingen stel je voor? Je maakt gebruik van de hulpmiddelen en materialen die ontwikkeld zijn in het project ‘Lezen met begrip’.
Sprekers
- Pieter Verstraeten - UCLL Leuven - Lerarenopleider - Taalcoach, lector communicatie, Nederlands en Engels doet Onderzoek naar begrijpend lezen in de lagere school
- Kristien Coussement - UCLL Leuven - Lerarenopleider - Lector Nederlands, communicatie en taalbeleid, studentencoach, taalbeleidsmedewerker - Onderzoek naar taalvaardigheid in het onderwijs
- Martien Geerts - UCLL Limburg - Lerarenopleider - Lector Nederlands, studentencoach, taalbeleidsmedewerker Onderzoek naar taalvaardigheid in de lagere school
Doelgroepen
Leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies lager onderwijs.
4. Hoe kan je als school aan de slag met Teacher Tapp? Teacher Tapp als schoolontwikkelingsinstrument
Je krijgt resultaten en tips uit Teacher Tapp. Samen met jou bespreken en analyseren de lesgevers enkele actuele thema’s. Wat kunnen leraren, directies en schoolteams hiermee doen op hun eigen school? De deelnemers kiezen tenslotte zelf een thema waar ze dieper op in willen gaan.
Sprekers
- Pedro De Bruyckere - Arteveldehogeschool, Universiteit Leiden - Pedagoog en onderzoeker
- Geert De Meyer - Arteveldehogeschool - Docent en onderzoeker
- Sofie Vanassche - Arteveldehogeschool - Hoofd onderzoek en ontwikkeling van het expertisenetwerk Onderwijs
- Stéphanie Vanderheeren - Arteveldehogeschool - Docent en onderzoeker
Doelgroepen
Leraren, onderzoekers, directies, zorgteams …
5. Effectieve leeromgevingen in de B-stroom van het secundair onderwijs
n dit wereldcafé krijg je inspiratie om de leeromgeving voor je leerlingen te optimaliseren. Het framework voor effectieve leeromgevingen in de b-stroom vormt de basis voor het uitwisselen van ervaringen met je medecursisten. Video’s en fiches zorgen voor diepgang en verrijking van de gesprekken.
Sprekers
- Heline Van Peteghem - VUB - Multidisciplinaire Instituut voor Lerarenopleidingen MILO - Onderzoeker
- Charlotte Arnou - KU Leuven - Centrum voor Instructiepsychologie en -technologie CIP&T - Onderzoeker
Doelgroepen
Voor iedereen (zoals leraren, begeleiders, schoolleiders) met affiniteit met de B-stroom.
8. Kwaliteitsvol oriënteren in de eerste graad secundair onderwijs
- Presentatie Kwaliteitsvol oriënteren (pdf, 39 p.) (2,49 MB)
- Presentatie Bijlage kwaliteitszorginstrument selectie doelen (pdf, 1 p.) (602 kB)
Hier gaat het om een kwaliteitszorginstrument dat scholen in staat stelt om hun oriëntering in de 1ste graad secundair onderwijs kritisch te belichten. Tijdens de sessie krijg je de kans om een of meerdere tools zelf uit te testen. Kies uit: checklist met doelen, selfscan met reflectievragen, discussie-oefening met quotes en stellingen, vragenlijsten voor leerlingen, ouders en leraren …
Sprekers
- Ine Bogaerts - UCLL - Expertisecentrum Education and Development - Praktijkonderzoeker - Lector in de Verkorte Educatieve Bachelor
- Tanja Ceux - UCLL - Expertisecentrum Education and Development - Kernonderzoeker
- Anne Decelle - UCLL - Expertisecentrum Education and Development - Praktijkonderzoeker - Lector Opleiding Bachelor Secundair Onderwijs
- Adelheid Spillier - UCLL - Expertisecentrum Education and Development - Praktijkonderzoeker - Lector Opleiding Bachelor Lager Onderwijs
Doelgroepen
Leerkrachten, directeurs, coördinatoren, beleidsmedewerkers eerste graad secundair onderwijs.
9. Hoe kom je tot een meer aangename middagpauze op school?
In veel scholen is de middagpauze een moeilijk gegeven. In deze interactieve sessie denk je mee na hoe de maaltijd en middagspeeltijd aangenamer kan verlopen, zowel voor de kinderen als voor de begeleiders. Je krijgt de resultaten van het onderzoek en de verhalen van 2 basisscholen.
Sprekers
- Dr. Leen Dom - Karel de Grote Hogeschool - Expertisecentrum Pedagogisch Ondersteunen in Kinderopvang en School - Onderzoeker
- Linde Van Reusel - Karel de Grote Hogeschool - Expertisecentrum Groeikracht in Onderwijs - Onderzoeker
- Kylie Pinceel - Basisschool De Speelvogel Deurne - Directeur
- Jonathan Demey - Basisschool DOKATA Gent - Directeur
Doelgroepen
Directeurs, beleidsondersteuners, zorgcoördinatoren uit basisscholen.
10. (Wat) kan de onderzoekende professional leren van de professionele onderzoeker? Interactieve verdiepingssessie
Deze sessie bouwt inhoudelijk verder op de startsessie op de eerste dag van dit congres, met name ‘(Wat) kan de onderzoekende professional leren van de professionele onderzoeker?’ Je gaat in gesprek met professionele onderzoekers, ook zij die recent nog als onderzoekende professional voor de klas stonden. Vanuit hoe onderzoekers kijken naar de onderwijspraktijk en hoe zij deze bestuderen en analyseren, gaan we in gesprek over suggesties omtrent hoe je als schoolleider en leraar in de eigen praktijk blijk kan geven van een zogenaamde onderzoekende houding. We bediscussiëren op welke manier principes achter goede onderzoekspraktijken tot beter onderwijs kunnen leiden, en stimuleren deelnemers tot reflectie over de mate waarin zijzelf en hun school als onderzoekende professionals te werk gaan.
Sprekers
Glen Molenberghs, Jan Vanhoof en Dries Verhelst - Onderzoeksgroep Edubron van de Universiteit Antwerpen.
De betrokkenen bij deze sessie maken binnen Edubron deel uit van het zogenaamde speerpunt ‘Beleid en kwaliteitszorg in het onderwijs’. Vertrekpunt van dit speerpunt is de strategische vraag welke onderwijsprofessionals en (beleids)systemen nu en in de toekomst nodig zijn om kwaliteitsvol onderwijs te garanderen. De gezamenlijke onderzoeksactiviteiten van de betrokkenen laten zich het best samenvatten door volgende trefwoorden: onderwijskwaliteit, informatiegebruik, kwaliteitszorg, professioneel leren, schoolbeleid en onderwijseffectiviteit.
Doelgroepen
Leraren, schoolleiders, pedagogisch begeleiders en lerarenopleiders.
Ronde 2
11. Teamkracht! Een school tot krachtig team maken door het vormen van een professionele leergemeenschap
Collectief leren op niveau van leraren, daar denk je mee over na in deze sessie. Na een inhoudelijke situering ga je aan de slag met de tools die ontwikkeld zijn binnen het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Jouw input is welkom.
Sprekers
Bart De Lathouwer - Arteveldehogeschool - Projectmedewerker PWO Teamkracht - Teamleider banaba schoolontwikkeling - Projectleider CEO2, een professionaliseringstraject voor schoolleiders, gesubsidieerd door de Vlaamse regering
Doelgroepen
Onderwijsorganisaties.
12. Digitaal lezen en betere leesvaardigheid, match of mismatch
Digitaal lezen is belangrijk voor het onderwijs van de 21ste eeuw. Vanuit concrete opdrachten gekoppeld aan recent wetenschappelijk onderzoek zie je welke invloed digitaal lezen heeft op leesvaardigheid. Het boek ‘De beste lezers zitten in mijn klas!’ vormt hierbij onze leidraad.
Sprekers
- Karen Dehaen - Pedagogische begeleidingsdienst OVSG - Coördinator BaO regioteam Centraal - Redacteur en co-auteur van het boek ‘De beste lezers zitten in mijn klas’
- Goedroen van Lunenburg - Pedagogische begeleidingsdienst OVSG - Pedagogisch Adviseur regio Oost - Co-auteur van het boek ‘De beste lezers zitten in mijn klas’
Doelgroepen
Directeurs, leraren, zorgcoördinatoren en ondersteuners lager onderwijs en 1ste graad secundair onderwijs.
14. TEACHmi. Een e-learning platform voor OKAN-leerlingen en leerlingen met een migratieachtergrond
Vertrekken van de sterktes die leerlingen uit hun cultuur meebrengen en kijken hoe je die in onderwijs kan inzetten, dat is het uitgangspunt. Hiervoor werkten 5 partnerlanden samen materiaal uit voor deze doelgroep. Vanuit een voorbeeldles ga je aan het werk, volgens de principes van strength-based learning.
Sprekers
- Melanie Van Oort-Hall - UCLL - Internationaal programma PIEC - Internationale ervaring in design, politieke wetenschappen en religieuze studies
- Karel Moons - UCLL - Onderzoeker - Schoolteams begeleiden - Multiculturele scholen en werken met sterktes
Doelgroepen
Leerkrachten 3de graad basisonderwijs en secundair onderwijs die graag werken met multiculturele groepen en met leerlingen uit de OKAN-klas.
15. Naar evidence-informed onderwijs: onderwijsverbetering via modelscholen
Het onderzoek rond modelscholen krijg je hier gepresenteerd. Lerarenteams in modelscholen maken gebruik van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar effectieve didactiek om (nog) beter onderwijs te brengen. Je ontdekt de eerste bevindingen en het traject van één van onze modelscholen. Met ruimte voor vragen.
Sprekers
- Milou de Smet - Thomas More Hogeschool - ExCEL Expertisecentrum voor Effectief Leren - Onderzoeker
- Michiel Wils - Thomas More Hogeschool - ExCEL Expertisecentrum voor Effectief Leren - trainer
- Peter Verlee - Sint-Agnesinstituut Hoboken - Directeur secundair onderwijs - Studeert Opleidings- en Onderwijswetenschappen
Doelgroepen
Leerkrachten en directeurs van lager en secundair onderwijs, onderwijsonderzoekers.
18. Een strategisch taalbeleid voor een effectieve taalpraktijk: 3 hefbomen
Hier ga je het gesprek aan over een nieuw model voor taalbeleid. De belangrijke resultaten uit het SONO-onderzoek naar taalbeleid (Vanbuel e.a., 2020) is het vertrekpunt. Je krijgt een model voorgesteld dat bestaat uit 3 hefbomen voor een strategisch taalbeleid. Benieuwd naar je reactie: hoe effectief en haalbaar is elke hefboom? Wat zijn mogelijke drempels? Je ontdekt ook de leerbox die op basis van het model ontwikkeld is en hoe je deze praktisch toepast.
Sprekers
- Pandora Versteden - KU Leuven - Centrum voor Taal en Onderwijs CTO - Beleidsploeg - Vormgeven en opzetten van valorisatietrajecte - Inhoudelijke coördinatie van het handboek ‘Volop Taal. Didactiek Nederlands voor de lagere school’
- Mariet Schiepers - KU Leuven - Centrum voor Taal en Onderwijs CTO - Beleidsploeg - Vormgeven en opzetten van valorisatietrajecten - Inhoudelijke coördinatie van het handboek ‘Volop Taal. Didactiek Nederlands voor de lagere school’
- Sarah Slabbaert - KU Leuven - Centrum voor Taal en Onderwijs CTO - Begeleidt scholen bij het opzetten en implementeren van een taalbeleid en maken de transfer van onderzoek rond effectieve taalpraktijken naar de concrete toepassing hiervan op de klasvloer.
- Lisa Verhelst - KU Leuven - Centrum voor Taal en Onderwijs CTO - Begeleidt scholen bij het opzetten en implementeren van een taalbeleid en maken de transfer van onderzoek rond effectieve taalpraktijken naar de concrete toepassing hiervan op de klasvloer.
Doelgroepen
Alle professionals die betrokken zijn bij het basis- of secundair onderwijs.
20. Photovoice-gesprekken met jonge tieners: van zelfsturing naar samensturing
Maak kennis met photovoice. Vanuit enkele sprekende foto’s en verhalen van jonge tieners over hun zelfsturing, zie je hoe je hierover verkennend en verbindend met hen kan communiceren. Zelfsturing aanpakken op klasniveau als een proces van samensturing. Welkom om mee na te denken: hoe kan je samensturend meer zelfsturingskansen bieden in de klas? Dit doe je aan de hand van concrete voorbeelden uit het lopende onderzoeksproject.
Sprekers
- Tinne Van Camp - UCLL - Lerarenopleiding Secundair Onderwijs - Docent - Expertisecentrum Education & Development - Onderzoeker
- Ilse Aerden - UCLL - Docent lerarenopleiding Banaba ‘Zorg en Remediërend Leren’ - Expertisecentrum Education & Development - Onderzoeker
Doelgroepen
Zowel leerkrachten, zorgleerkrachten, leerlingbegeleiders, opvoeders … die werken met jonge tieners, als lerarenopleiders, pedagogisch begeleiders, onderzoekers met interesse voor het thema zelfsturing.
21. Betaalbaar onderwijs: alle kosten op een rijtje
Benieuwd hoe je schoolkosten in je (secundaire) school in kaart brengt? In deze sessie vertelt leerkracht Tine Simoens hoe ze aan de slag ging in haar school en welke kansen en uitdagingen haar eigen studiekostenonderzoek met zich meebracht. Daarnaast reflecteert Colette Victor van vzw Krijt over het in kaart brengen van studiekosten en geven ze praktische tips waarmee je in je eigen school aan de slag kan. Tenslotte krijg je dankzij een praktische oefening meer inzicht in de hoeveelheid van kosten die je in kaart moet brengen om een totaal beeld te krijgen van schoolkosten.
Sprekers
- Colette Victor - coördinator vzw Krijt – een organisatie die zich inzet voor kansrijk en betaalbaar onderwijs.
- Tine Simoens - leerkracht aardrijkskunde en wetenschappen in de secundaire school Heilige Familie in Ieper. Ze is lid van het Qlus-team, dat de kwaliteit van het onderwijs op school mee bewaakt.
Doelgroepen
Leerkrachten, directies, begeleiders en beleidsmedewerkers geïnteresseerd in studiekostenbeleid op school.