Missie
Als betrouwbare partner tussen beleid, scholen en andere actoren, bijdragen tot kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen
Taken AGODI
Volgens het oprichtingsbesluit van het agentschap heeft AGODI volgende taken:
- het verzorgen van de financiële dienstverlening voor scholen
- het ondersteunen en informeren van scholen
- de regelgeving toetsen op uitvoerbaarheid, evalueren en adviezen over nieuwe regelgeving verstrekken
- nagaan of de middelen correct worden gebruikt
- het leveren van een bijdrage aan het gelijke kansenbeleid en de democratisering van het onderwijs via het wegnemen van financiële drempels
Visie
Aandacht voor onze klanten
- Een klantgericht relatiebeheer waarbij menselijk contact centraal staat, blijft ons doel.
- We spelen proactief en flexibel in op maatschappelijke noden en ontwikkelingen. Wij zetten daarbij sterker in op een multidisciplinaire aanpak op maat en hebben steeds oog voor nieuwe doelgroepen.
- We zetten verder in op opleiding en communicatie op maat naar scholen, schoolsecretariaten en softwareleveranciers.
Goedgezinde medewerkers
- We zorgen voor een organisatiecultuur waarin vertrouwen, respect, samenwerking en integriteit centraal staan. Medewerkers krijgen zo veel mogelijk ruimte om autonoom te werken. We zorgen voor inspraak van alle personeelsleden.
- We willen medewerkers die een afspiegeling zijn van de maatschappij en streven daarom naar een zo groot mogelijke diversiteit.
- We voeren een leeftijdsbewust personeelsbeleid.
- We zorgen voor een eenvormige en transparante interne communicatie. Ook informele contacten en netwerkontwikkeling zijn belangrijk en moedigen we aan.
- We zetten in op een doorgedreven competentiebeleid en dagen onze personeelsleden voortdurend uit om ten volle hun talenten in te zetten.
- Om flexibel en snel te kunnen inspelen op de verwachtingen van onze klanten zorgen we voor een maximale kennis-en informatiedeling binnen het agentschap. Dat doen we door expertise te documenteren en maximaal ter beschikking te stellen aan de personeelsleden.
- We hebben al heel wat stappen gezet in het plaats- en tijdsonafhankelijk werken. We gaan verder op die weg.
- We streven naar een balans tussen werk en privé-leven.
Ondersteuning van de minister en het beleid
- Wij ondersteunen de minister en het beleid op verschillende manieren:
- Het uitvoeren/implementeren van nieuwe beslissingen.
- Deelnemen aan werk- en beleidswerkgroepen. Door onze veelvuldige contacten met de scholen behouden wij de voeling met het veld en vertolken we dat naar het beleid.
- In de uitvoerbaarheidstoetsen hebben we niet alleen aandacht voor het standpunt van de uitvoerende administratie maar zeker ook voor de uitvoerbaarheid voor scholen, ouders en leerlingen.
- We werken constructief en proactief samen met de andere entiteiten binnen het beleidsdomein. We gaan partnerschappen met andere Vlaamse, federale en Europese overheden, lokale besturen en andere organisaties aan om onze dienstverlening en werking te verbeteren naar scholen, onderwijspersoneel, ouders en leerlingen toe.
Digitaal en efficiënt
- We verbeteren onze processen en systemen voortdurend, waarbij we maximaal rekening houden met duurzame ontwikkelingen.
- We trekken voluit de kaart van radicaal digitaal. We communiceren maximaal digitaal met onze klanten in twee richtingen. Daarnaast digitaliseren we de interne en externe processen en zorgen voor een verdere afschaffing van de papierstromen. Zo dragen we bij tot een efficiëntere en verbeterde dienstverlening en blijven we voldoen aan nieuwe klantenverwachtingen.
Informatie
- We ontwikkelen een moderne en open visie rond informatievergaring, - verwerking en -beheer, met het oog op maximale informatie- en kennisdeling.
- We zorgen voor een continue verbetering van de transparantie van de data en bieden die zo veel mogelijk proactief en op maat aan. Daarbij besteden we de nodige aandacht aan privacy en informatieveiligheid.
- We vermijden dat scholen informatie dubbel moeten opsturen en werken zo actief mee aan de vermindering van de planlast