De coronapandemie heeft Vlaanderen hard getroffen. Met het relanceplan 'Vlaamse Veerkracht' investeert de Vlaamse Regering 4,3 miljard euro om het economische en maatschappelijke weefsel in Vlaanderen te herstellen en te versterken.
Digisprong
Vlaanderen grijpt de coronacrisis aan voor een duurzame digitale versnelling in het onderwijs.
Digisprong voorziet in een ICT-infrastructuurimpuls waarbij elke leerling een digitaal toestel ter beschikking krijgt. Er wordt ook geïnvesteerd in de nodige omkadering, onder meer met:
- Een sterker statuut voor de ICT-coördinator
- Een uitgebreid vormingsaanbod en
- Een kennis- en adviescentrum ten dienste van de scholen.
Digisprong bevat ook:
- Verschillende acties om te voorzien in kwaliteitsvol digitaal lesmateriaal
- Extra aandacht voor cybersecurity en voor de aanpak van cyberpesten
Edusprong
Binnen het relanceplan ‘Vlaamse veerkracht’ wil Edusprong het volwassenenonderwijs een boost geven.
Edusprong wil elke Vlaming stimuleren om levenslang te leren. Met een sterke regionale verankering en vinger aan de pols via de regioscan wil Edusprong het opleidingsaanbod vernieuwen en afstemmen op de noden van de arbeidsmarkt en de cursisten. Daarnaast zal Edusprong ook inzetten op digitale skills en trachten de ongekwalificeerde uitstroom te verminderen.
4 speerpunten:
• Via volwassenenonderwijs elke Vlaming stimuleren om levenslang te blijven leren
• Arbeidsmarktkansen versterken via om- en bijscholen
• Digitale competenties versterken
• Gericht inzetten op kwalificatie
Een hele reeks concrete acties geven vorm aan deze 4 speerpunten, zoals onder andere een communicatiecampagne, de cursistenadministratie optimaliseren, een opleidingskompas ontwikkelen en vele andere.
De Edusprong-middelen gaan op verschillende manieren het volwassenenonderwijs versterken. Via projectoproepen is er 30 miljoen euro voorzien voor de centra voor volwassenenonderwijs en de centra voor basiseducatie. Zij ontwikkelen projecten in het kader van de Edusprong-speerpunten, afgestemd op de noden en prioriteiten van hun eigen centrum. Daarnaast kregen de centra middelen toegekend om specifieke acties uit te voeren, zoals bijvoorbeeld de regioscan. Tenslotte zijn er verschillende centrale Edusprong-acties. Een klankbordgroep Edusprong met vertegenwoordigers van de koepels en de centra zal deze centrale Edusprong-acties verder opvolgen. Zo vormt de input van de centra waardevolle feedback bij de verdere uitwerking en uitrol van deze acties.
Voorsprongfonds
De pandemie bracht veel nieuwe uitdagingen met zich mee voor hogescholen en universiteiten, maar heeft ook gekende problemen scherper gesteld.
Het Voorprongfonds wil hogescholen en universiteiten ondersteunen om:
- De opgedane ervaringen te delen
- Acties uit te werken en breed te implementeren, van het volledige landschap tot de individuele curricula.
Binnen het Voorsprongfonds zijn er 3 speerpunten:
- Een Vlaams opleidingsportfolio uitbouwen dat toekomstbestendig en wendbaar is
- Levenslang leren binnen het hoger onderwijs verder uitbouwen
- Versterkt inzetten op digitale onderwijsvormen
Van kwetsbaar naar weerbaar
De visienota "Van kwetsbaar naar weerbaar – beter leren, beter voelen. Plan voor een kwalitatief versterkt onderwijs" zorgt er samen met de acties in de Digisprong, de Edusprong én het Voorsprongfonds voor dat ook de kwetsbare leerlingen de sprong voorwaarts maken.
"Van kwetsbaar naar weerbaar" maakt het volledige Vlaamse onderwijs in 2 schooljaren (2021-2022 en 2022-2023) toekomstbestendig voor alle leerlingen, met specifieke aandacht voor de meest kwetsbaren.
Het plan dringt leerachterstand terug die door de coronacrisis bij de meest kwetsbare leerlingen nog opliep. Het zet in op de mentale gezondheid en het welbevinden van alle lerenden, want de voorbije periode bracht de nodige angst en onzekerheid met zich mee omdat voor velen hun veilige haven wegviel.
Deze sprong voorwaarts is enkel mogelijk als de leraren, lerarenopleiders en schoolleiders ook ondersteund en versterkt worden. Sterke leraren en schoolleiders maken het verschil voor weerbare leerlingen.
Het plan concretiseert de doelstellingen in 3 speerpunten:
Speerpunt 1 - Aanpak van de leerachterstand door:
- De organisatie van zomerscholen voor ongeveer 11.000 leerlingen
- ICT-versterking in
- Het buitengewoon onderwijs opleidingsvorm 1 (OV1) en opleidingsvorm 2 (OV2)
- Het deeltijds beroepssecundair onderwijs (DBSO) en de Leertijd
Speerpunt 2 - Verbeteren van het mentaal welbevinden van alle leerlingen via:
- Extra investering in de CLB’s
- Digitaal platform voor een vlotte toegang tot het CLB
- Digitale tool voor scholen om te peilen naar het welbevinden van scholieren
- Hogeschool PXL ontwikkelde Appwel, een app die het welbevinden van leerlingen meet en opvolgt. Ontdek digitale tool Appwel
- Verbeteren van het studentenwelzijn, samen met de Vlaamse Vereniging voor Studenten en het Steunpunt Inclusief Hoger onderwijs (SIHO)