Teaching and Learning International Survey (TALIS)
Wat is TALIS?
Teaching and Learning International Survey (TALIS) is een internationaal vergelijkend onderzoek over leraren en hun schoolleiders op initiatief van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).
Aan de hand van vragenlijsten worden leraren en schoolleiders bevraagd over tal van aspecten van hun werk en hun werkomgeving. Zo verzamelt TALIS gegevens over:
- Erkennen, evalueren, feedback geven aan en belonen van leerkrachten
- Schoolleiderschap
- Lespraktijken, attitudes en opvattingen over lesgeven
- Professionele ontwikkeling
- ...
Internationale resultaten staan op de website van de OESO.
Informatie over de Vlaamse rapporten vind je verder op deze pagina en via de zoekfunctie.
TALIS 2018
Vlaanderen nam ook in 2018 deel aan het TALIS-onderzoek. Leraren en schoolleiders van zowel de eerste graad secundair onderwijs (internationaal de kern van TALIS) als van het lager onderwijs (inernationaal een optionele groep) vulden een uitgebreide vragenlijst in.
Een onderzoeksteam van de Vrije Universiteit Brussel stond in voor de implementatie van TALIS 2018 in Vlaanderen. Gelijktijdig met de internationale rapporten van de OESO verscheen een eerste volume van het Vlaams rapport op 19 juni 2019, en een tweede volume van het Vlaams rapport op 23 maart 2020.
- Vlaams rapport - Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2018
- Vlaams rapport - Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2018 - Volume II (pdf, 230 p.) (2,25 Mb)
- Presentatie Vlaams rapport TALIS 2018 - Volume II (pdf, 47 p.) (965 kb)
TALIS 2013
Vlaanderen nam deel aan TALIS 2013 voor de 1ste graad secundair onderwijs als kernpopulatie en verzamelde bovendien gegevens voor het lager onderwijs (als optie).
Een team van de onderzoeksgroep Edubron van de Universiteit Antwerpen voerde TALIS 2013 uit in Vlaanderen en zorgde voor een rapport met de eerste analyses.
- pdf bestandRapport 'Denken, handelen en prof. ontw. van Vlaamse leraren en schoolleiders – Eerste resultaten van TALIS 2013' (pdf, 125 p.) (4.06 MB)
- pdf bestandPersbericht van het Departement Onderwijs en Vorming over de Vlaamse resultaten (pdf, 3 p.) (296 kB)
Vervolganalyses TALIS
De TALIS-resultaten werden meer diepgaand geanalyseerd met een focus op professionalisering van leraren en schoolleiders, de jobtevredenheid van leraren en de maatschappelijke waardering die leraren voelen.
Naast een uitgebreid rapportpdf bestandProf. ontw. en samenwerking van leraren & schoolleiders in Vlaanderen (Vanhoof, Van Petegem, & Vanhoof, 2015) (pdf, 42 p.) (712 kB) werden ook 4 kortere publicaties gemaakt:
- pdf bestandLeraren doorheen de loopbaan: deelname aan, intensiteit van en behoefte aan professionalisering (pdf, 14p.) (422 kB)
- pdf bestandJobtevredenheid van Vlaamse leraren en de samenhang met leraar- en schoolkenmerken (pdf, 14 p.) (233 kB)
- pdf bestandMaatschappelijke waardering door de ogen van de leraar en de samenhang met leraar- en schoolkenmerken (pdf, 16 p.) (349 kB)
- pdf bestandSchoolleiders doorheen de loopbaan_deelname aan en intensiteit van professionalisering (pdf, 14 p.) (234 kB)
TALIS 2008
Een eerste set van Vlaamse resultaten staat in de brochure 'Onze leerkrachten vandaag: lesgeven in de eerste graad secundair onderwijs - Eerste resultaten van de Teaching And Learning International Survey (TALIS)'.
Scholen die deelnamen aan TALIS, ontvingen hun individuele schoolfeedbackrapport.
Persconferentie
Op 16 juni 2009 vond een persconferentie plaats waarop het TALIS-project werd voorgesteld:
- doc bestandPerstekst (doc, 5 p.) (63 kB)
- doc bestandSpeech (doc, 9 p.) (52 kB) van toenmalig minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke
- ppt bestandPresentatie (ppt, 24 dia's) (1.66 MB) van de Universiteit Antwerpen
Studienamiddag
Op woensdag 30 september 2009 organiseerde het Departement Onderwijs en Vorming een studievoormiddag over TALIS.
- pdf bestandToelichting bij de internationale TALIS-resultaten (pdf, 27 p.) (1.89 MB) door Michael Davidson (OESO).
- Professor Peter Van Petegem en professor David Gijbels van het Vlaamse onderzoeksteam van de Universiteit Antwerpen gaven eenpdf bestandtoelichting bij de Vlaamse TALIS-resultaten (pdf, 25 p.) (994 kB).
- Mevrouw Alexia Deneire (Universiteit Antwerpen) gaf, aan de hand van eenpdf bestandfictief rapport (pdf, 16 p.) (873 kB), eenpdf bestandtoelichting bij de schoolfeedbackrapporten (pdf, 20 p.) (986 kB).
- Reflecties op de schoolfeedbackrapporten van:
- Dhr. Ludo De Caluwé van het H. Pius X-instituut (Antwerpen)
- pdf bestandDhr. Jimmy De Wandel, pedagogisch begeleider van het GO! (pdf , 17 p.) (335 kB)