Op 17 mei 2021 organiseerden het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) en het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers (Fedasil) een uitwisselingsmoment over vluchtelingen en onderwijs, voor opvangpartners en voor onderwijspartners.
Presentaties en opnames
- Inleiding
- Het opvangperspectief
- Getuigenis vanuit het opvangcentrum Gent
- De gevolgen van corona op de onderwijsloopbaan van nieuwkomers: Gentse ervaringen
- Psychosociaal welzijn van OKAN-leerlingen (uit asielcentra) midden in een pandemie
Inleiding
- Opname: Patrick Poelmans
Spreker
- Patrick Poelmans, Administrateur-generaal, Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI)
Het opvangperspectief
- Presentatie (1.63 MB)
- Opname: Fanny François
Spreker
- Fanny François, Directeur Directie Beleidsondersteuning, Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers - (Fedasil)
Fedasil gaat dieper in op de verschillende uitdagingen waarmee het opvangnetwerk geconfronteerd wordt. Wat is de impact op de leerlingen die in het opvangnetwerk verblijven?
Moeilijkheden en mogelijkheden in tijden van corona: getuigenis vanuit het opvangcentrum Gent
Sprekers
- Lise Van Den Heuvel, Pedagoge Medische Dienst, Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers - (Fedasil)
- Inge Vissers, Directeur Opvangcentrum Gent, Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers - (Fedasil)
De getuigenis geeft een beter zicht op de moeilijkheden, maar ook de mogelijkheden die asielcentra door de coronacrisis ervaren.
De gevolgen van corona op de onderwijsloopbaan van nieuwkomers: Gentse ervaringen
Spreker
- Steven Delarue, Projecleider, Team onderwijsontwikkeling Onderwijscentrum Gent
- Sarah Verdonck, Vervolgschoolcoach, VISO Gent
- Yanne De Belder, Vervolgschoolcoach, Richtpunt Campus Gent Abdisstraat
Wat is de impact van corona op de OKAN-werking en de schoolloopbanen van (gewezen) anderstalige nieuwkomers? De sessie gaat in op ervaringen binnen de Gentse context. Ook de initiatieven vanuit de Gentse OKAN-scholen en het flankerend onderwijsbeleid komen aan bod.
Psychosociaal welzijn van OKAN-leerlingen (uit asielcentra) midden in een pandemie
Spreker
- Peter Van Maeckelberghe, Vervolgschoolcoach voor het socio-emotionele, OKAN Oostende
Lockdowns, onderwijs in code geel, oranje of rood, het vrijetijdsaanbod dat op slot gaat en samenscholingsverboden hebben een duidelijke impact op het welbevinden van jongeren.
Wat zijn de concrete gevolgen voor de OKAN-leerlingen? Peter Vanmaeckelberghe legt uit hoe OKAN Oostende daarmee aan de slag gaat.