- Verplicht overleg en advies over de schoolloopbaan van leerlingen in het basisonderwijs of over revalidatie tijdens de lestijden/lesuren geschrapt
- Versterking leerlingenbegeleiding met extra structureel werkingsbudget
- Structureel werkingsbudget voor netoverstijgende digitaliseringsprojecten
Verplicht overleg en advies over de schoolloopbaan van leerlingen in het basisonderwijs of over revalidatie tijdens de lestijden/lesuren geschrapt
De school is het eerste aanspreekpunt en verantwoordelijke voor de leerlingbegeleiding. In het basisonderwijs is het verplicht overleg van de school met het CLB bij zittenblijven, het verplicht advies van het CLB bij verlengd verblijf in het kleuteronderwijs, bij vervroegde instap in het lager onderwijs en bij verlengd verblijf in het lager onderwijs voor 14-jarigen geschrapt. Dit betekent ook dat er geen gegevensoverdracht (vanuit het multidisciplinair dossier van de leerling) aan de bevoegde diensten van de Vlaamse overheid meer is. Ook een aantal verplichte adviezen die het CLB geeft in het kader van revalidatie tijdens de lestijden/lesuren in het basis- en secundair onderwijs zijn geschrapt. Meer specifiek gaat het over het advies CLB voor afwezigheden in kader van revalidatie tijdens de lestijden/ lesuren na ziekte of ongeval voor leerplichtigen in het gewoon en buitengewoon onderwijs gedurende maximaal 150 minuten per week en het advies CLB voor afwezigheden in het kader van revalidatie tijdens de lestijden/lesuren voor leerplichtigen in het buitengewoon onderwijs gedurende maximaal 250 minuten per week. Leerlingen, ouders en scholen kunnen steeds terecht bij het CLB met vragen over de schoolloopbaan en het leren en studeren.
Omzendbrieven:
- Zittenblijven in het basisonderwijs
- Toelatingsvoorwaarden leerlingen in het gewoon basisonderwijs
- Toelatingsvoorwaarden in het buitengewoon basisonderwijs en verslag voor toegang tot een individueel aangepast curriculum in het gewoon basisonderwijs of voor toegang tot het buitengewoon basisonderwijs
- Afwezigheden van leerlingen in het basisonderwijs
- Afwezigheden en in- en uitschrijvingen in het buitengewoon secundair onderwijs
- Afwezigheden en in- en uitschrijvingen in het voltijds gewoon secundair onderwijs en het deeltijds secundair onderwijs
Versterking leerlingenbegeleiding met extra structureel werkingsbudget
Een extra werkingsbudget van 7.562.000 euro geeft de CLB’s de mogelijkheid om meer in scholen aanwezig te zijn, het psychosociaal functioneren van leerlingen te verhogen en bestaande preventieve projecten te laten doorlopen. CLB’s werken mee aan initiatieven om vroegtijdig schoolverlaten of ongekwalificeerde uitstroom te voorkomen. Daarnaast werken ze onderling samen, delen ze expertise en knowhow rond thema’s zoals kansarmoede, radicalisering, bemiddeling, …
Structureel werkingsbudget voor netoverstijgende digitaliseringsprojecten
Om leerlingen nog beter te begeleiden, krijgen de ondersteuningscellen van de CLB’s een extra structureel werkingsbudget van 1.000.000 euro om netoverschrijdend innovatieve digitaliseringsprojecten uit te werken:
- ontwikkelen, onderhouden en implementeren van een online aanbod
- ontwikkelen, onderhouden en implementeren van een digitaal multidisciplinair dossier van elke leerling en de bijhorende gegevensuitwisseling
- ontwikkelen, onderhouden en implementeren van een toegankelijk digitaal platform voor leerlingen, ouders, scholen, leersteuncentra en netwerkpartners
Tegen 31 december ‘23 werken de ondersteuningscellen hun visie met korte- en langetermijndoelstellingen uit. De bespreking met de diensten van de Vlaamse Regering gebeurt voor 31 januari ‘24. Voor het einde van het schooljaar geven de ondersteuningscellen een gemeenschappelijke rapportage over het realiseren van doelen en het inzetten van middelen over het afgelopen schooljaar en blikken ze vooruit naar volgend schooljaar.