Je kan als trajectbegeleider of als leraar met duaal leren aan de slag.
Leerlingen in duaal leren krijgen naast algemene vakken, ook beroepsgerichte vorming in de school. Daarnaast is trajectbegeleiding cruciaal om elke leerling in duaal leren en de aanloopfase een kwaliteitsvol traject te laten lopen.
- Wat is trajectbegeleiding?
- Wie doet de trajectbegeleiding?
- Professionalisering
- Geen invloed op je statuut
Wat is trajectbegeleiding?
Trajectbegeleiding valt uiteen in een aantal facetten:
- Het leerproces van de leerling coördineren en opvolgen. Dit leerproces gaat zowel om de persoonlijke ontwikkeling als om de vorming tijdens de school- en werkplekcomponent (of aanloopcomponent). In duale opleidingen is de inhoudelijke afstemming van de school- en werkplekcomponent cruciaal om de kwaliteit van het traject te garanderen.
- Aanspreekpunt zijn voor de betrokkenen in het traject (leerlingen, ouders, werkgevers en mentoren, andere leerkrachten, …)
- De administratie doen bij opstart, opvolging en afronding van het traject.
Om dit te realiseren, omvat trajectbegeleiding een divers palet aan taken, zoals:
- Ondersteunen bij de zoektocht naar een werkplek
- Informeren van betrokkenen over duaal leren en de aanloopfase
- Opmaken van de overeenkomsten
- Opvolgen van de competentieverwerving van de leerling, in samenspraak met de mentor
- Afstemmen met andere leerkrachten en de klassenraad over het traject van de leerling
- Coachen van de leerling en gerichte feedback geven
- Bemiddelen bij conflicten
- Professionalisering, onder meer door opvolgen van actuele ontwikkelingen wetgeving en arbeidsmarkt
- …
Wie doet de trajectbegeleiding?
Scholen en centra kunnen zelf beslissen wie ze betrekken bij trajectbegeleiding. Dit kan 1 persoon zijn, maar het kan evengoed verdeeld worden over een aantal personen. Hoe dan ook is teamwork cruciaal om de afstemming tussen de trajectbegeleider(s) en de rest van de klassenraad te behouden.
De praktijkleerkracht speelt een zeer belangrijke rol bij de concretisering van het opleidingstraject (in het bijzonder de afstemming tussen school- en werkplekcomponent). Daarom is het aangeraden om de praktijkleerkracht ook een belangrijke rol in trajectbegeleiding te laten opnemen. De praktijkleerkracht is immers het beste op de hoogte van de inhoud van het traject, en kan het snelst inspelen op opleidingsnoden en opportuniteiten.
Bij de beslissing over wie er betrokken wordt bij trajectbegeleiding, nemen scholen en centra best ook de competenties in rekening. Syntra West voerde een project uit, met ondersteuning van het Europees Sociaal Fonds, waarbij ze onderzochten welke competenties in trajectbegeleiding belangrijk zijn. Zij kwamen op de volgende competenties:
- Pedagogische competentie
- Coachende competentie
- Evaluerende competentie
- Beroepsgerichte competentie
- Organisatorische competentie
- Teamcompetentie
- Leercompetentie
Professionalisering
Elk van de pedagogische begeleidingsdiensten van de onderwijsverstrekkers, neemt initiatieven rond professionalisering van trajectbegeleiding. Neem voor meer informatie contact op met je pedagogische begeleidingsdienst.
Geen invloed op je statuut
Met duaal leren verandert er niets aan je statuut als leraar. Je salaris en je aanstelling of benoeming blijven dezelfde.