Wat is het?
Extended Reality (XR) is een actie voor de 2de en 3de graad van het beroeps- en technisch secundair onderwijs uit de visienota 'Van kwetsbaar naar weerbaar' (7 mei 2021) in het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht.
In 2022 verscheen de InnoVET XR-oproep om digitaal innovatief lesmateriaal over XR te ontwikkelen dat vrij gedeeld kan worden met alle Vlaamse leerkrachten die hier gebruik van willen maken.
De projecten
De projecten zijn onderverdeeld in 3 groepen en startten op 1 september 2022:
- InnoVET NEW: Er is een idee voor XR-materiaal, maar nog geen concrete uitwerking. Een verkenning is aan de orde. In het eerste projectjaar wordt een proof of concept ontwikkeld, het tweede projectjaar wordt gebruikt voor de bouw.
De geselecteerde projecten met oplevering op 31 augustus 2024: - InnoVET BUILD: Het is al duidelijk welk XR-materiaal gebouwd wordt en op welke manier en door welke partners het uitgerold wordt.
De geselecteerde projecten met oplevering op 31 augustus 2023: - InnoVET UPDATE: Er is al XR-materiaal dat nog moet aangepast worden voor onderwijsdoeleinden of een duurzaam gebruik.
De geselecteerde projecten met oplevering op 31 augustus 2023:
Dataframework en leerdatadashboard voor innovatieve technologie (Keerbergen)
Wat is het?
Dit project kadert binnen een verdere verduurzaming van innovatieve projecten en speelt in op de nood om digitale leertechnologie verder te ontsluiten in het technisch en beroepsgericht onderwijs. Dit project zet in op de bouw van een dataplatform (LRS), een datadashboard en een VR-applicatie in het vakgebied elektriciteit. Het eindresultaat zal aansluiten bij bestaande Vlaamse en internationale platformen.
Partners
- Samenwerking tussen verschillende scholen van het GO!
- Trekker: Technisch Atheneum Keerbergen
- De elektrotechnische sector (Volta)
- Met ondersteuning van Thomas More Hogeschool, het Edtech consortium, Agoria, iLearn en SupportSquare
- In overleg met de pedagogische begeleidingsdiensten en software-ontwikkelaars
Voedselveiligheid en hygiëne in de grootkeuken (Gent)
Wat is het?
Dit project focust op veiligheid en hygiëneaspecten in het buitengewoon onderwijs, meer bepaald onderwijsvorm 3 (verstandelijke en/of gedrags-emotionele beperking). De bedoeling is een app te bouwen waarbij leerlingen gedifferentieerd kunnen leren omgaan met onveilige situaties in gecontroleerde omstandigheden. Op langere termijn zijn professionaliseringsinitiatieven voor leerkrachten voorzien.
De oplevering van het script wordt voorzien in mei-juni 2023 en de finale oplevering in juni 2024.
Partners
- Samenwerking tussen drie scholen: Instituut Bert Carlier (de trekker), Don Bosco Aalst en Richtpunt campus Buggenhout
- Betrokken partners: Alimento, IDEWE, maatwerkbedrijf Compaan, Horeca Forma, FAVV, Thomas More Hogeschool en Kimthousiast.
- Met ondersteuning van RTC en de provincie Oost-Vlaanderen
- De pedagogische begeleidingsdiensten worden nog betrokken.
- Een ontwikkelaar wordt nog gezocht.
EVA (Educational Virtual Assemblage) (Geraardsbergen)
Wat is het?
Dit project wil, naast de creatie van leermiddelen in de domeinen mechanica, elektriciteit en chemie/veiligheid, inzetten op het creëren van een editor om virtual trainingen te maken. Op deze manier kunnen alle leerkrachten in het technisch en beroepsgericht onderwijs de editor gebruiken. Bij de user cases is er aandacht voor gepersonaliseerd en zelfgestuurd leren.
De eindresultaten zijn een XR authoring tool en minimum drie leermiddelen die netoverschrijdend zullen verspreid worden in Vlaanderen via workshops en infomomenten.
Partners
- Samenwerking tussen GO! Atheneum Geraardsbergen (trekker), GO! Atheneum Brakel en GO! Atheneum
- Met ondersteuning van Thomas More Hogeschool, de pedagogische begeleidingsdienst, Atheria Solutions, Edtech station en Signpost
- Arbeidspartners
The Green goggles (Maldegem)
Wat is het?
Dit project gaat over warmte en koeling, meer bepaald over zonnepanelen en warmtepompen. Met dit project wil men leerlingen uit de 2de en 3de graad koeling en warmte op een virtuele werf een leer- en oefentraject laten doorlopen met aandacht voor aspecten van energiezuinigheid.
Het eindresultaat, minimum drie virtual reality leermodules, wordt gratis gedeeld via een leerplatform opgezet door Constructiv en KlasCement. Er is ook bijscholing voor leerkrachten gepland.
Partners
- Samenwerking tussen Constructiv en het GO! atheneum Courtmanslaan Maldegem (trekker)
- Met een klankbordgroep voor de kwaliteitscontrole bestaande uit opleidingsinstellingen, bouwbedrijven, onderwijsexperten en de pedagogische begeleidingsdiensten
- De elektrotechnische sector (Volta)
- Met ondersteuning van Thomas More Hogeschool, het Edtech consortium, Agoria, iLearn en SupportSquare
Edumac XR (Veurne)
Wat is het?
Met dit project wil de indiener een VR-training ontwikkelen toegepast op leerlingen in de 2de graad houtbewerking met als doel competenties aan te leren en in te oefenen die nodig zijn om te kunnen werken met complexe en gevaarlijke houtbewerkingsmachines, in het bijzonder met de paneelzaagmachine.
Er zal een volwaardige, gebruiksklare VR-training met verschillende opdrachten uitgebouwd worden, die uitgebreid kan worden naar andere complexe houtbewerkingsmachines zoals bijvoorbeeld de pennenbank, te gebruiken in het secundair en het volwassenenonderwijs.
Partners
- Samenwerking tussen het VTI Veurne (trekker) en HITlab met de scholen: VTI Roeselare, VTI Menen, VTI Poperinge, ’t Saam Diksmuide, VTI Tielt Molenland, Richtpunt Zottegem, BuSO Sint-Janshof Mechelen
- In wisselwerking met:
- De sectoren Volta, Woodwize Agoria en Voka
- Lokale bedrijven
- XR-kenners en -developers zoals Hangar K, XR Valley, Signpost, Rhinox, Delaware en SupportSquare
- Met ondersteuning van de Hogeschool West-Vlaanderen, Thomas More Hogeschool, het Edtech consortium en RTC West-Vlaanderen en VDAB CVO Creo
VR Systeembekisting (Deinze)
Wat is het?
Dit project kadert binnen de bouwsector en gaat meer specifiek over bekisting (knelpuntberoep). Met dit project leren leerlingen uit de tweede en derde graad bouwopleidingen, maar ook uit het deeltijds en buitengewoon onderwijs bekistingstechnieken virtueel aan vooraleer er fysiek mee aan de slag te gaan.
Het eindresultaat van het project zijn VR-modules rond bekisting, waar telkens een oefening aan bod komt met een variërende moeilijkheidsgraad.
Partners
- Samenwerking tussen drie partnerscholen: VTI Deinze (de trekker), VTS3 Sint-Niklaas en Bernardustechnicum Oudenaarde samen met RTC Oost-Vlaanderen
- In overleg met Constructiv, VDAB en bedrijven zoals Hunnebeck, Peri en Doka
- Met ondersteuning van de pedagogische begeleidingsdienst en de provincie Oost-Vlaanderen
VR Bouwknopen (Gent)
Wat is het?
Dit project wil de kennis en het gebruik van bouwknopen aanleren aan leerlingen van de tweede en derde graad beroepsgericht en technisch onderwijs binnen het studiegebied Hout en Bouw. De basis van het project is het platform Interactieve bouwknopen van Odisee van waaruit een virtual reality-applicatie gebouwd wordt. Op deze manier kunnen leerlingen bouwknopen virtueel stap per stap opbouwen én manipuleren.
Het eindproduct is een digitaal innovatief softwarepakket met een aantal modules rond bouwknopen waarvan de moeilijkheidsgraad varieert.
Partners
- Samenwerking tussen drie netoverschrijdende scholen: Don Bosco Sint-Denijs-Westrem (trekker), GO! Atheneum Herzele en Richtpunt Zottegem
- Trekker: de onderzoekgroep DUBiT en RTC Oost-Vlaanderen
- Met ondersteuning van Constructiv, de pedagogische begeleidingsdienst, provincie Oost-Vlaanderen en bedrijf De Clippel
Learning Bridge 2.0 (Leopoldsburg)
Wat is het?
Dit project gaat over het aanbod EHBO in zorgopleidingen. Dit is ook voor nijverheidsvakken interessant. Vanuit levensechte maar gecontroleerde situaties zoals bijvoorbeeld amputatie, schaafwonde, brandwonde, ernstige bloeding, breuken, val van hoogte en een auto-ongeval wil men leerlingen levensreddende technieken aanleren.
Er zal gewerkt worden met 360°-filmpjes voor de theorie, gevolgd door een 3D interactieve VR-ruimte. Er is ook een online rapporterings- en opvolgingstool voor de leerkrachten voorzien.
Partners
- Samenwerking tussen de indienende school (Campus FXL) en Scholengroep Xpert (GO!)
- Met ondersteuning van het departement Volksgezondheid, de gemeente Leopoldsburg en software-ontwikkelaar OneBonsai
- Betrokken arbeidsmarktpartners: Vitas, brandweer, ziekenhuis en een woonzorgcentrum
De doorkijkcompressor (Tongeren)
Wat is het?
Dit project richt zich op het virtueel werken met een schroefcompressor waar leerkrachten en leerlingen in de opleidingen van de 3de graad industriële onderhoudstechnieken, mechanische vormgevingstechnieken, elektromechanica en computergestuurde werktuigmachines mee te maken hebben. Met de tool kan men verschillende onderdelen leren kennen maar ook onderhoudsopdrachten uitvoeren. De leerling kan met een individueel leerpad aan de slag terwijl de leerkracht op de hoogte wordt gehouden via tussentijdse evaluaties.
Het eindresultaat, een Virtual Reality-applicatie met lessenreeks, wordt breed verspreid.
Partners
- Samenwerking tussen verschillende Viio Tonderen (de trekker) en Atlas Copco
- Met ondersteuning van de pedagogische ondersteuningsdiensten, Howest, PXL, UCLL, RTC Limburg en internationale partners
- Uitvoering door onder meer SupportSquare
The Welding Machine (Hamme)
Wat is het?
Dit project richt zich op het virtueel lassen waar leerkrachten en leerlingen in de 2de en 3de graad lassen mee te maken hebben.
Er wordt een VR-applicatie opgeleverd en een bijhorende train-the-trainer in de vorm van een digitale handleiding of e-learning module, met zowel technische, inhoudelijke als didactische tips.
Partners
- Trekker: Richtpunt Hamme (de indienende school)
- Betrokken arbeidsmarktpartners: onder meer Demeyer en MTech
- Thomas More Hogeschool
- Met ondersteuning van Soulmade, RTC’s en de pedagogische begeleidingsdiensten
EV’nAR 2.0 (Mechelen)
Wat is het?
Dit project situeert zich binnen de autosector en bouwt verder op het InnoVET-project Online leren en evalueren in de autotechnisch onderwijs. Deze hololens toepassing geeft leerkrachten een tool om les te geven over (de onderdelen van) een elektrisch voertuig en het veilig leren vrijschakelen van de hoge spanning en wordt de kennis hierover getest.
Dit project past de bestaande toepassing aan op twee vlakken:
- De software toegankelijk maken voor tablets en smartphonesfeedback
- Het uitbreiden van de content
Partners
- Samenwerking tussen Diagnose Care en TSM Mechelen (de trekker)
- In consortium met GTI Beveren en de oorspronkelijke software-ontwikkelaar RMDY en Electude
- Met ondersteuning van Audi Vorst en de RTC
VRiool (Deinze)
Wat is het?
Dit project bouwt voort op het InnoVET-project VR in the pipeline dat een VR-applicatie rond riolering met een tutorial, materiaalkennis en bouwtechnieken ontwikkelde.
Doel is om de VR-applicatie uit te breiden met het onderdeel 'de hellingsgraad'.
Partners
- Samenwerking tussen VTI Deinze (de trekker) en Tectura Merelbeke, Richtpunt Eeklo, Scheppersinstituut Wetteren en RTC Oost-Vlaanderen
- Met ondersteuning van Constructiv, VLARIO en Dyka
- Overleg met de pedagogische begeleidingsdiensten en software-ontwikkelaars