Ontdek de projectvoorstellen van de 6 geselecteerde scholen uit de 5de InnoVET-cyclus (schooljaar 2023-2024):
- Alles onder (µ)controle (Herentals)
- Fietsfix (Mechelen)
- Ergo XR (Waregem)
- XR verbindingstechnieken (Zottegem)
- VR bandenmonteur (Oostende)
- VR natlakken (Hamme)
- Extra informatie
Alles onder q(controle) (Herenthals)
Wat is het?
Dit project situeert zich binnen de wereld van het microprogrammeren. Onder leiding van Dwengo vzw zal een door hen ontwikkeld leerpad, gericht op het aanleren van de basisprincipes van microcontrollerprogrammeren, aangepast en gealigneerd worden met de minimumdoelen en eindtermen van zowel arbeidsmarktgerichte als doorstroomfinaliteit.
De doelstelling is te komen tot een leerlijn mechatronica bestaande uit lesmateriaal gekoppeld aan de onderwijsdoelen (inclusief instructievideo’s, een leerkrachtenhandleiding en online leerpad voor leerkrachten). De leerlijn zal zich in de 2de graad toespitsen op concrete toepassingen waarin de microcontroller dient als verwerkingseenheid en in de 3de graad op de werking en de geïntegreerde functionaliteiten van de 8-bit-controller.
Partners
- Een samenwerking tussen SO De Vesten Herentals en GO Erasmusatheneum Deinze, KTA Brugge en GITO Oudenaarde onder trekkerschap van Dwengo vzw.
- Ondersteund door de onderzoeksgroep AIRO, de cel iSTEM en de pedagogische begeleidingsdiensten.
- De arbeidsmarktpartner zijn Agoria en Intersoft Electronics NV.
Fietsfix (Mechelen)
Wat is het?
Dit project richt zich in de eerste plaats op leerlingen van het buitengewoon onderwijs finaliteit fietshersteller met als doel leerkrachten de kans te geven hun leerlingen efficiënter te kunnen ondersteunen en de zelfstandigheid van de leerlingen te verhogen. Het project zal daarnaast ook toepassing hebben in de opleiding fietsinstallaties binnen (d)bso en volwassenonderwijs.
Specifiek wil men een AR-applicatie en dashboard ontwikkelen met een bijhorende handleiding en beeldmateriaal om zo taalzwakke leerlingen en leerlingen met ASS te begeleiden in het aanleren van basisvaardigheden fietshersteller. De leerling blijft werken aan een reële fiets en zal via een AR-bril instructies krijgen om herstellingen uit te voeren (remblok vervangen, fietsband herstellen …). Dit didactisch materiaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Partners
- Het geheel wordt getrokken door GO! BA Campus De Beemden in samenwerking met andere onderwijspartners en CVO crescendo.
- Verschillende arbeidsmarktpartners zijn betrokken waaronder Shimano en Educam.
Ergo XR (Waregem)
Wat is het?
In verschillende opleidingen en sectoren is tillen en heffen van dagelijks belang. Tillen en heffen maakt tevens deel uit van nieuwe minimumdoelen van de arbeidsmarktgerichte en dubbele finaliteit, net als van de leerlijn ‘veilig leren werken op de werkvloer’ en het VCA Basisveiligheid.
Binnen deze aanvraag zal een mixed reality-applicatie ontwikkeld worden om leerlingen de juiste hef – en tiltechnieken aan te leren en dit binnen zowel de 2de en 3de graad van de zorgopleidingen, als in de opleidingen hout, mechanica en elektriciteit.
Partners
- Het project wordt getrokken door de scholen Sint Paulus Campus VTI en Howest Baso.
- Ondersteuning wordt geboden door SmartSpace UZ Gent, Howest Hitlab, Signpost en een preventieadviseur (VerV).
- Betrokken arbeidsmarktpartners zijn Volta en Woodwize.
XR verbindingstechnieken (Zottegem)
Wat is het?
Dit project past binnen de harde sector en voorziet de creatie van een virtual reality omgeving inzake verbindingen in diverse sectoren (hout, metaal en elektriciteit) voor leerlingen in de 2de en 3de graad die met verbindingstechnieken worden geconfronteerd.
Het doel van de projectindieners is om met die VR toepassing tevens een databank uit te werken met veelvoorkomende verbindingen die ook na afloop verder kan worden aangevuld. Het geheel (VR toepassing, handleiding en TTT) zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Partners
- Het samenwerkingsverband bestaat uit de trekkende school Richtpunt Zottegem, in samenwerking met RTC Oost-Vlaanderen, Richtpunt Campus Ninove en Richtpunt Campus Hamme.
- Ondersteuning wordt geboden door tal van partners zoals Howest, Woema en Voka.
- SupportSquare is aangetrokken als softwarepartner.
VR bandenmonteur (Oostende)
Wat is het?
Dit project focust zich op het aanleren van vaardigheden inzake onderhoud van (zware) bedrijfsvoertuigen binnen de opleidingen onderhoudsmecanicien, bandenmonteur en het specialisatiejaar bedrijfsvoertuigen, zowel in het reguliere onderwijs als het buitengewoon onderwijs (OV3) en het volwassenonderwijs.
In het schooljaar 2023-2024 wordt een VR-applicatie ontwikkeld rond banden, wielen en de veiligheid van zware voertuigen zodat leerlingen het toepassen van hun kennis rond vervangen en uitlijnen van banden kunnen uitbreiden van gezinsvoertuigen naar vrachtwagens en zware bedrijfsvoertuigen.
Partners
- Een samenwerking tussen scholen getrokken door VTI Oostende met RTC West-Vlaanderen en pedagogische begeleidingsdiensten.
- De arbeidsmarktpartners zijn VDAB, De Lijn en een bandenbedrijf (Q team).
- Cybernetics Walrus staat in voor de ontwikkeling van de applicatie.
VR natlakken (Hamme)
Wat is het?
Vertrekkend vanuit de problematiek dat een lakinstallatie aan heel wat milieunormen moet voldoen, bijgevolg een hoog prijskaartje heeft en op weinig scholen nog te vinden is, wil de projectindiener inzetten op digitaal lesmateriaal gericht op lakken binnen de domeinen hout, auto en metaal voor de 2de en 3de graad.
De doelstelling is om in het schooljaar 2023-2024 een VR-app met simulaties en een handleiding te bouwen waarin de focus zal liggen op het onder de knie krijgen van de technische kant van het lakken (de eerste stappen in het lakken).
Partners
- Samenwerking via een uitgebreid partnerschap tussen Richtpunt Hamme, en Richtpunt campus Zottegem, PTI Kortrijk, Edugo campus Glorieux Oostakker en Bernardustechnicum Oudenaarde.
- Er is ondersteuning vanuit RTC Oost-Vlaanderen, Vechtdal College Nederland en provincie Oost-Vlaanderen.
- Arbeidsmarktpartners zijn De Meyer, Volvo Trucks en Galle Houtbewerking.
Extra informatie
Verwante pagina’s
• InnoVET: wat, hoe en waarom?
• InnoVET-projecten van de voorgaande schooljaren
• InnoVET als lerend netwerk
• Innovatieve VET-projecten in het buitenland