Hoe teacher-leaders en meer samenwerking je onderwijs verbeteren
Elke academie kan nu gemakkelijker een eigen koers varen. Hoe helpen teacher leaders daarbij? En hoe belangrijk is samenwerken als team daarin? Expert Charlotte Struyve en leraar-coördinator Miranda Pieters gaan in gesprek.
Met elkaar, door elkaar en van elkaar leren: zo werkt het aan d'Academie
Ook leerkrachten moeten levenslang leren. De beste aanpak is samenwerking onder collega's, zegt de Gentse onderwijsspecialiste Bénédicte Vanblaere. Directeur Niko Van Stichel, van d'Academie Beeld in Sint-Niklaas, beaamt, en legt uit hoe híj het doet.
“Een directeur moet zich veilig voelen”
Directeursvereniging Codibel gelooft in reflectie op de praktijk en intervisie.
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
In alle onderwijsniveaus zijn evaluatie- en functioneringsgesprekken gevoelige materie. Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten ontwikkelde een eigen instrument.
Zie weerstand als een teken van betrokkenheid (en 14 andere veranderingstips)
Verandering roept bijna altijd weerstand op. “Maar liever dat dan onverschilligheid”, zegt expert onderwijsinnovatie Virginie März. Hoe je met die weerstand aan de slag gaat, bespreekt ze met Katrien Van Caneghem, directeur van de academie van Dendermonde.