Je hebt een beroep ‘on the job’ geleerd. Of je hebt al heel wat ervaring opgedaan via je werk of in je vrije tijd. Of je hebt al een cursus gevolgd. Kan je die werkervaring, die kennis en vaardigheden laten meetellen wanneer je je wil omscholen of bijscholen?
Ja, dat kan dankzij EVC. Die afkorting staat voor ‘erkennen van verworven competenties’. Onder competenties verstaan we vaardigheden en kennis. Via EVC kan je je ervaring gebruiken om op een korte en efficiënte manier een bewijs te krijgen van wat je al kent en kunt. Of je kan met je ervaring een verkorte opleiding volgen.
EVC opent deuren
De erkenning van competenties voor een bepaald beroep gebeurt door tests af te leggen. Denk aan een praktische test voor iemand die zijn ervaring wil bewijzen als heftruckchauffeur. Of aan tests om aan te tonen dat je het beroep van bakker onder de knie hebt. Het kan ook door vrijstellingen te behalen voor een opleiding. In dat geval hoef je onderdelen van een opleiding niet meer te volgen en kan je dus een verkorte opleiding doorlopen.
Is dat waarom EVC zo belangrijk is voor wie zich wil omscholen of bijscholen? Ellen Van Baarle, procesbeheerder EVC bij AHOVOKS, knikt bevestigend.
“EVC helpt mee je eigen droom waar te maken.”
Maar ze ziet het ook ruimer: “Inderdaad, je laat je ervaring niet verloren gaan. Daardoor kan je dankzij EVC een kwalificatiebewijs behalen of een verkorte opleiding volgen. Dat alles staat in het teken van wat in feite het allerbelangrijkst is: je maakt je eigen droom waar, je vindt werk, je verandert van job, je verrijkt je persoonlijk leven. EVC is dus niet zomaar een extraatje, het kan echt van kapitaal belang zijn voor wie verder wil springen in het leven.”
“Wat we willen bereiken, is duidelijk. Meer instroom en meer succesvolle EVC-trajecten.”
EVC als deel van een groter geheel
Springen in het leven, dat brengt ons uiteraard bij Edusprong. Eén van de speerpunten daarbij is: de arbeidsmarktkansen versterken via om- en bijscholen.
Dat draait om meer dan EVC alleen. Het heeft ook te maken met het beleid rond vrijstellingen en een doorgedreven samenwerking met de Examencommissie. Het gaat om een geheel van maatregelen die elkaar kunnen versterken. In dat geheel is EVC wel een belangrijke hefboom.
Het werk dat we daarrond verrichten vertrekt van drie vragen:
- Hoe kunnen we kandidaten en centra beter begeleiden bij EVC?
- Hoe zorgen we ervoor dat er meer EVC-instrumenten ontwikkeld worden?
(zie ook: centrale actie uitbreiding van EVC-instrumenten en het artikel over EVC-instrumenten) - Hoe kunnen we competenties registreren in een ruim consulteerbare databank om ze meer zichtbaar te maken? (zie ook: centrale actie registratie van competenties)
We belichten in dit artikel het eerste aspect: de begeleiding.
EVC-begeleiding en toeleiding: voor meer instroom en meer succesvolle EVC-trajecten
Ellen: “Wat we willen bereiken, is duidelijk. Meer instroom en meer succesvolle EVC-trajecten. Een onderbouwd EVC-beleid gaat uit van de vraag: hoe kunnen we de talenten en verworven competenties van kandidaten honoreren om hen te motiveren deel te nemen aan een EVC-traject?
En: hoe zorgen we ervoor dat een juiste inschatting gemaakt wordt of iemand best een EVC-traject doorloopt of beter een opleiding volgt? ? Hoe beter we mensen kunnen begeleiden en toeleiden naar het juiste traject, hoe groter hun kansen op de arbeidsmarkt.”
“In EVC-begeleiding en -toeleiding hebben we duidelijkheid en gebruiksvriendelijkheid nodig, voor iedereen.”
“Wat we alvast nodig hebben: methodieken en tools hebben die duidelijk zijn voor alle betrokkenen. En dan bedoel ik zowel voor de kandidaten en begeleiders in de testcentra als voor de toeleiders. Want het zijn de toeleiders die moeten weten dat EVC bestaat en inzien dat het kandidaten vooruithelpt. Methodieken en tools moeten ook gebruiksvriendelijk zijn zodat de kandidaten en begeleiders er vlot mee aan de slag kunnen. De best werkende tools en methodieken werden uitgezocht en eenvormig uitgewerkt.”
Hoe kunnen we EVC-testcentra en EVC-kandidaten beter ondersteunen? Het antwoord valt natuurlijk niet uit de lucht. Daarom werd in twee stappen gewerkt.
1. Welke begeleiding bestaat er?
Welke praktijken lopen er goed? En wat kan beter? Er werd gekeken naar wat er nu gebeurt. IDEA Consult kreeg de opdracht een stand van zaken op te maken over de tools en methodieken die nu al gebruikt worden voor EVC-begeleiding. Dat onderzoek werd uitgevoerd in 2022.
2. Hoe gaan we het in de toekomst doen?
Opnieuw werd beroep gedaan op IDEA Consult, dit keer in samenwerking met AP Hogeschool om nieuwe methodieken en tools voor EVC-begeleiding te ontwikkelen. Tegelijk werken ze samen informatie uit voor de organisaties die kandidaten kunnen toeleiden naar EVC. In deze tweede stap wordt gewerkt in co-creatie en in workshops, waarbij de mensen uit het veld betrokken worden.
Via co-creatie worden nieuwe methodieken en tools ontwikkeld. Daarmee willen we competenties beter kunnen identificeren en bepalen of de kandidaat klaar is voor het EVC-traject. Voor de toeleiders gaat het erom hen te informeren en beter in te schatten of EVC een geschikt traject is voor de kandidaat om een kwalificatie te behalen.
Daarbij werden de initiële ideeën steeds verder ontwikkeld naar concepten tot we uiteindelijk tot prototypes kwamen. Er werd input verzameld uit een literatuurstudie , verkennende interviews, feedback van de stuurgroep en interactieve workshops.
De co-creatie met het werkveld had een grote meerwaarde. De workshops en interviews kregen iets extra waardevols, omdat gewerkt kon worden met deelnemers uit uiteenlopende EVC-trajecten en met verschillende organisaties die kandidaten kunnen toeleiden.
Op weg naar de juiste begeleiding
Eind mei en begin juni 2023 werden prototypes uitgetest in workshops. In fysieke workshops werd samen met begeleiders en kandidaten aan de slag gegaan met de ontwikkelde prototypes, gemaakt door het onderzoeksteam van AP Hogeschool. Er ontstond interactie, uitwisseling van ideeën, er kwamen veel interessante vragen en waardevolle suggesties. Voor de toeleiders werd met een digitale workshop gewerkt. Ook hier kwam nuttige feedback met voldoende aandachtspunten en tips om de prototypes verder uit te werken.
Dankzij al die inbreng en feedback kunnen de prototypes verder ontwikkeld worden tot volwaardige producten. Het contact met de mensen waarvoor we het doen, leerde ons alvast dat we goed bezig zijn en dat we altijd moeten streven naar eenvoudige producten die duidelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
Verwante pagina's
- Artikel: Zonder EVC-instrumenten geen EVC-trajecten. Dus gaan we er volop mee aan de slag
- Edusprong: een boost voor volwassenenonderwijs
- Uitbreiding EVC-instrumenten
- Begeleiding EVC-kandidaten
- Erkennen van verworven competenties - Vlaanderen.be
Een vraag over Edusprong
Neem contact via .edusprong@vlaanderen.be
Op de hoogte blijven
Schrijf je in voor de Edusprong Nieuwsbrief.