1. Academisch optimisme: doelmatig, vertrouwen en leergericht
2. Babo: geweld in het gezin bespreekbaar maken met jonge kinderen
3. Effectiviteit van geïntegreerde STEM-modules
5. Als onderzoekend schoolteam gedragen keuzes maken voor kwaliteitsvolle verbeteracties
6. Hybride leeromgevingen en zelfregulatie: een perfecte match?
7. Ik denk, jij meent, wij vinden? Via betekenisgeving van outputgegevens naar beslissingen
8. Kleu(te)rRijk: kleuterleerkrachten ondersteunen bij intercultureel en antiracistisch kleuteronderwijs
9. Hoe schoolontwikkelaars verbetertrajecten onderbouwen, opzetten en verankeren met het schoolteam
10. Lezers maak je samen
11. Schooltaalvaardig. Inzetten op taal binnen niet-taalvakken.
12. Swift-Shift: scholen helpen bij een vlotte transitie
13. Start to data
14. Toolbox: Maak spelenderwijs werk van een krachtig beleid op leerlingenbegeleiding
15. Benieuwd naar praktijkverhalen over praktijkonderzoek op school?
1. Academisch optimisme: doelmatig, vertrouwen en leergericht
Hier steek je op wat academisch optimisme is en zie je hoe een academisch optimistische cultuur scholen en leraren kan helpen om betere prestaties na te streven én te zorgen voor meer gelijke kansen. Dankzij de gecombineerde kracht van doelmatigheidsbeleving, vertrouwen en gerichtheid op leren.
Spreker
Ruud Lelieur - Universiteit Antwerpen - Onderwijsassistent en doctoraatsstudent opleidings- en onderwijswetenschappen - 12 jaar ervaring als lerares.
Doelgroepen
Leraren, schoolleiders, pedagogische begeleiding, beleidsverantwoordelijken ... Iedereen met een hart voor onderwijs.
2. Babo: geweld in het gezin bespreekbaar maken met jonge kinderen
Je maakt kennis met de Babo-box, een methodiek om met jonge kinderen (3-8 jaar) in gesprek te gaan over hun gezin. Kinderen weerbaarder en geweld in het gezin bespreekbaar maken, is het doel. Via tekeningen, doe-opdrachten, verhalen en een handpop vertellen jonge kinderen over de afspraken en gewoonten in hun gezin, over mooie en moeilijke momenten in het gezin en hun emoties.
Spreker
Anneleen Roelandts - Expertisecentrum Resilient People UCLL - Orthopedagoge en onderzoeker - Leidt professionals op in het praten en werken met jonge kinderen en hun gezin rond intrafamiliaal geweld.
Doelgroepen
Klasleerkrachten, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren van kleuters en leerlingen uit het 1ste en 2de leerjaar lager onderwijs.
3. Effectiviteit van geïntegreerde STEM-modules
In dit vooraf opgenomen filmpje krijg je de resultaten van het effectiviteitsonderzoek naar geïntegreerde STEM-modules. Vanuit enkele opmerkelijke vaststellingen verneem je de aandachtspunten voor een meer inclusieve STEM-didactiek.
Spreker
Seppe Hermans - Universiteit Antwerpen - onderwijswetenschapper - binnen het iSTEM-project staat Seppe mee in voor het effectiviteitsonderzoek.
Doelgroepen
Leerkrachten, onderzoekers en beleidsmakers.
5. Als onderzoekend schoolteam gedragen keuzes maken voor kwaliteitsvolle verbeteracties
Kwaliteitszorg is een taak van het hele team. In de planfase verzamel je input om prioriteiten te stellen. Hoe neem je het team mee? Hoe groeit deze planfase uit tot een gezamenlijk verhaal? In dit filmpje zie je hoe je het werken met drivers kan gebruiken om richting en draagvlak te zoeken voor een verbetertraject.
Sprekers
- Mieke Bogaerts - BanaBa Schoolontwikkeling Odisee - Opleider - Stichting LeerKracht Nederland - Expert-coach
- Ria De Sadeleer - BanaBa Schoolontwikkeling in Odisee - Coördinator
Beiden raakten geïnspireerd door participatieve onderzoeksmethodieken en patronen uit Sociocratie 3.0.
Doelgroepen
Schoolleiders en beleidsondersteuners.
6. Hybride leeromgevingen en zelfregulatie: een perfecte match?
In de kennisclip ontdek je het onderzoeksproject Hybrid21. Daarin (her)ontwerpen leerkrachten secundair onderwijs hybride leeromgevingen vanuit zelfregulatie. Dat doen ze in Teacher Design Teams en aan de hand van onderzoeksgeïnformeerde ontwerprichtlijnen.
Sprekers
- Katrien Dewaele - Education & Development UCLL - Lerarenopleider Frans en praktijkonderzoeker
- Mieke Achtergaele - Education & Development UCLL - Lerarenopleider Engels en praktijkonderzoeker
- David Stienaers - Education & Development UCLL - Lerarenopleider en praktijkonderzoeker
Doelgroepen
Directies en leerkrachten secundair onderwijs.
7. Ik denk, jij meent, wij vinden? Via betekenisgeving van outputgegevens naar beslissingen
Resultaten op gestandaardiseerde toetsen kunnen een krachtig hulpmiddel zijn bij jouw schoolbeleid en klaspraktijk. Hoe vind je je weg in die ruwe data?
In deze kennisclip krijg je inzicht in de mechanismen van betekenisgeving: wat betekenen de cijfers die ik voor me heb voor mijn leerlingen, klas, school? Hoe gaan we hier nu mee verder? Een beter begrip van deze data helpt je om kansen en valkuilen te herkennen en geeft je zin om meer te doen met data.
Sprekers
- Evelyn Goffin - UAntwerpen en KU Leuven - Doctoreert over het gebruik van schoolfeedback
- Jan Vanhoof - UAntwerpen - Hoogleraar met focus op thema’s kwaliteitszorg en schoolbeleid
Beiden zijn verbonden aan het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP).
Doelgroepen
Schoolleiders, leerkrachten, begeleiders, beleidsmakers: iedereen die begaan is met de datageletterdheid van schoolteams.
8. Kleu(te)rRijk: kleuterleerkrachten ondersteunen bij intercultureel en antiracistisch kleuteronderwijs
Hoe ga je professioneel aan de slag met intercultureel kleuteronderwijs? Dat krijg je toegelicht via ons design-based onderzoek bij kleuterleerkrachten. Wat is het, waarom is het zo belangrijk en hoe kan je hier stappen in zetten? De gebruikte methodologie komt aan bod, net als tussentijdse inzichten.
Sprekers
- Kato Luyckx - AP Hogeschool - Lerarenopleidster en praktijkonderzoekster - Focus op inclusief, intercultureel, sociaal rechtvaardig onderwijs.
- Eva Dierickx - AP Hogeschool en Steunpunt Diversiteit en Leren UGent - Kleuterleerkracht en onderwijskundige - Focus op sociaal rechtvaardig onderwijs - Co-auteur van het boek ‘kleuter leer kracht’.
Doelgroepen
(kleuter)leerkrachten, directies, pedagogisch begeleiders, kinderbegeleiders, zorgcoördinatoren, onderwijsondersteuners, lerarenopleiders, onderwijsonderzoekers …
9. Hoe schoolontwikkelaars verbetertrajecten onderbouwen, opzetten en verankeren met het schoolteam
In deze sessie stellen 3 studenten van de BanaBa Schoolontwikkeling hun praktijkonderzoek voor. Ze beschrijven het proces waarmee ze de onderwijspraktijk willen versterken in hun school rond het thema dat op dat moment relevant is. Via onderbouwde acties stimuleren ze de participatie van hun collega’s en andere actoren.
Sprekers
De 3 sprekers studeren dit jaar af als Schoolontwikkelaar:
- Wendy Adriaensen - Moretusschool Ekeren - Leraar secundair onderwijs en beleidsondersteuner - Haar praktijkonderzoek focust op scholen multicultureel school.
- Dominique De Coninck - Sint-Martinusscholen Asse - Leraar secundair onderwijs - Zijn praktijkonderzoek gaat over scholen vergroenen en het duurzaamheidscompetenties versterken.
- Véronique Verheyden - De Letterboom in Ottenburg - Leraar lager onderwijs en beleidsondersteuner - Haar doel: op een onderbouwde wijze het KIVA-project als hefboom voor sociale vaardigheden implementeren.
Doelgroepen
Leraren, beleidsondersteuners, schoolontwikkelaars en schoolleiders van diverse onderwijsniveaus.
10. Lezers maak je samen
In deze presentatie zie je hoe de onderzoekers met 24 Vlaamse en Brusselse scholen een leesbeleidsproces hebben opgezet als essentieel onderdeel van hun bredere taal- en schoolbeleid. Daarna gaan ze dieper in op de verschillende componenten van sterk leesonderwijs en lichten ze toe hoe je als school je leesbeleid kan vertalen naar een sterke leesonderwijspraktijk.
Sprekers
- Iris Vansteelandt - AP Hogeschool Onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van Ugent en Co-hogeschool Odisee - Onderzoeker en lerarenopleider
- Jona Hebbrecht - Co-hogeschool Odisee - Onderzoeker en lerarenopleider
Ze zijn de vaste coaches in het professionaliseringstraject PRO-Lezen in samenwerking met Iedereen leest, met steun van de Vlaamse overheid.
Doelgroepen
De sessie richt zich tot alle betrokkenen bij sterk leesonderwijs: leraren, directie, bibliotheekmedewerkers, lerarenopleiders en schoolbegeleiders.
11. Schooltaalvaardig. Inzetten op taal binnen niet-taalvakken
- Website Schooltaalvaardig
Maak kennis met Schooltaalvaardig, een design-based onderzoeksproject van AP Hogeschool over taalontwikkelend lesgeven buiten de taalvakken. Binnen een blended professionaliseringstraject trainen ze leerkrachten uit het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs om de mondelinge schooltaal van hun leerlingen te versterken.
Sprekers
- Dennis Van der Kuylen - AP hogeschool Antwerpen, departement onderwijs en training - Anker taal- & onderzoeksmedewerker project Schooltaalvaardig
- Inge Landuyt - AP hogeschool Antwerpen, departement onderwijs en training - Lector & onderzoeksmedewerker project Schooltaalvaardig
- Nathalie De Graef - AP hogeschool Antwerpen, departement onderwijs en training - Onderzoeksmedewerker project Schooltaalvaardig
- Jan Ardies - Projectverantw. schooltaalvaardig & onderzoekscoördinator - AP hogeschool Antwerpen, departement onderwijs en training.
Doelgroepen
Leraren, zorgleraren, pedagogisch begeleiders en schooldirecties uit het basisonderwijs en het secundair onderwijs.
12. Swift-Shift: scholen helpen bij een vlotte transitie
In deze sessie krijg je de aanleiding en de doelstellingengepresenteerd van dit praktijkonderzoek. De methodiek die gehanteerd is in de testscholen komt aan bod. En je ziet hoe ze enkele (lopende) onderzoeken binnen de lerarenopleiding Howest, postgraduaten en modules ondersteunen met hun inzichten.
Sprekers
- Dimitri Govaert - STEM Hogeschool West-Vlaanderen Howest - Lector biologie en natuurwetenschappen - Projectleider PWO Swift-Shift
- Nik Lippens - Tweedekansonderwijs cvo Cervo-GO! - Docent - Projectmedewerker PWO Swift-Shift - Projectleider 'Leertraject EDO voor lerarenopleiders' Howest & Departement omgeving
Doelgroepen
Leerkrachten, directieleden en beleidsondersteunend personeel van basisscholen en secundaire scholen.
13. Start to data
Hier verken je de evidence informed toolkit. Je krijgt uitgelegd op welke manier schoolleiders en andere gebruikers het juiste gereedschap kunnen inzetten om optimaal gebruik te maken van data.
Sprekers
- Griet Van Acker
- Wendy Vermeulen
De toolkit stelden 6 studenten Opleidings-en Onderwijswetenschappen samen, op vraag van Universiteit Antwerpen en het Departement Onderwijs en Vorming.
Doelgroepen
Directeurs, lerarenopleiders en pedagogische begeleiders van basis- en secundair onderwijs.
14. Toolbox: Maak spelenderwijs werk van een krachtig beleid op leerlingenbegeleiding
Je ziet een filmpje waarin je de toolbox ‘Geïntegreerde leerlingenbegeleiding’ voorgesteld krijgt. Het doel van de toolbox en hoe deze eruitziet.
Sprekers
- Prof. dr. Elke Struyf - Onderzoeksgroep EduBROn Faculteit Sociale Wetenschappen en de Antwerp School of Education Universiteit Antwerpen Gewoon hoogleraar onderwijswetenschappen - Onderzoek naar de ontwikkeling van expertise van leraren, de relatie met kenmerken uit de (klas- of school-) omgeving en uitkomsten bij leerlingen.
- Prof. dr. Karine Verschueren - Onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, KU Leuven - Gewoon hoogleraar schoolpsychologie - Onderzoek naar de psychosociale en academische ontwikkeling van kinderen en jongeren en de rol van leerkracht-leerling- en peerrelaties.
- Dr. Aster Van Mieghem - Onderzoeksgroep EduBROn departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Antwerpen - Onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context KU Leuven -Onderzoeker - Proefschrift over de hefbomen voor leraren bij het implementeren van meer inclusief onderwijs.
Doelgroepen
Alle schoolteamleden uit het basis- en secundair onderwijs.
15. Benieuwd naar praktijkverhalen over praktijkonderzoek op school?
Hier krijg je de getuigenis van 4 schoolteamleden in 4 scholen. Ze vertellen over een recent praktijkonderzoek op hun school en delen hun beste tip. Je krijgt het verhaal van een kleuterschool, 2 lagere scholen en een school voor buitengewoon onderwijs. Laat je inspireren.
Sprekers
De sprekers in de 4 korte filmpjes zijn:
- Hilde Van Damme - pedagogisch directeur van kleuterschool Sint-Martinus in Lievegem. Na een doorlichting gaat ze eerst met een kernteam aan de slag.
- Pascal De Dycker - zorgcoördinator van de Priester Poppeschool in Elversele en verdiept zich jaarlijks in de resultaten van de IDP-proeven.
- Titania Magerman onderzocht als leerkracht de werkgerelateerde energiebronnen en werkeisen op de Sint-Jozef basisschool in Wetteren.
- Celine Devaere - orthopedagoog in De Strandloper, in een school voor buitengewoon onderwijs in Oostduinkerke. Ze kreeg van haar directie tijd en ruimte om samen met het kernteam een nieuwe visie op evalueren uit te werken.
Co-begeleider achter de schermen: Marijke De Smet. Zij is docent-onderzoeker aan de Arteveldehogeschool. Pascal De Dycker en Titania Magerman zijn 2 van haar studenten in de bachelor-na-bachelor opleiding Schoolontwikkeling.
Doelgroepen
Leerkrachten, pedagogisch begeleiders, directies, zorgcoördinatoren.