(Wat) kan de onderzoekende professional leren van de professionele onderzoeker?
- Presentatie Onderzoekende professional (pdf, 27 p.) (532 kB)
- Opname Onderzoekende professional - deel 1
- Opname Onderzoekende professional - deel 2
De idee van de leraar als onderzoeker is alomtegenwoordig. Daar zijn goede redenen voor. Tegelijkertijd lijken we soms het paard achter de wagen te spannen, met onrealistische verwachtingen voor leraren en schoolleiders maar ook beperkte impact van acties op het leren van leerlingen als gevolg. In deze lezing belichten de sprekers wat de onderzoekende professional kan leren van de professionele onderzoeker. Het vertrekpunt is dat een onderzoekende houding aan de dag leggen, niet betekent dat je je als professioneel onderzoeker hoeft te gedragen in je praktijk en beleid. Het betekent wel dat je je in je denken en handelen laat inspireren door principes en praktijken die typerend zijn voor goede onderzoekspraktijken. De sprekers vertalen in deze sessie de aanpak van professionele onderzoekers naar realistische én doeltreffende praktijken voor de onderzoekende professional.
Sprekers
Randi Buvens, Glen Molenberghs en Jan Vanhoof zijn werkzaam in onderzoeksgroep Edubron van de Universiteit Antwerpen.
Evidence-informed werken aan schoolontwikkeling
Als je de kwaliteit van het onderwijs echt wil verbeteren, is het van belang dat je daarbij gebruik maakt van bestaande kennis en expertise. Anje laat zien hoe je een systematische aanpak hiervoor kunt hanteren, die niet alleen leidt tot beter onderwijs, maar die ook haalbaar is. Deze aanpak leidt niet alleen tot betere keuzes voor onderwijsverbetering en betere implementatie, maar maakt het beroep van leraar ook aantrekkelijker, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan.
Spreker
Anje Ros is lector bij Fontys en academic director van Fontys Leiderschapsopleidingen. Ze doet onderzoek naar het thema evidence-informed onderwijs en leiderschap. Ze heeft vele wetenschappelijke en praktijkpublicaties geschreven, tools ontwikkeld en een tiental boeken geschreven voor leraren en schoolleiders. Ook heeft ze een tiental promovendi begeleid op verschillende thema's.