- Het zorgcontinuüm
- Gemeenschappelijk of aangepast curriculum
- Leersteun van een leersteuncentrum
- Leersteun is gegarandeerd
- Meer weten over het leersteunmodel?
- Waar kan je terecht met vragen?
Het zorgcontinuüm
Elke school bouwt een beleid rond leerlingbegeleiding uit voor al haar leerlingen.
Je school doorloopt 3 fases om samen met jou en het CLB zo goed mogelijk voor de leerlingen te zorgen: brede basiszorg, verhoogde zorg en uitbreiding van zorg (meer informatie: beleid specifieke onderwijsbehoeften).
Een school voor gewoon onderwijs kan voor de begeleiding van een leerling met specifieke onderwijsbehoeften extra ondersteuning krijgen van een leersteuncentrum als:
- De brede basiszorg en verhoogde zorg niet volstaan.
- Er uitbreiding van zorg nodig is.
- Een leerling een individueel aangepast curriculum volgt.
Gemeenschappelijk of aangepast curriculum
Er zijn 2 mogelijkheden. Je kind volgt:
- Het gemeenschappelijk curriculum of GC (gewone leerprogramma)
- Een individueel aangepast curriculum of IAC (individueel aangepast leerprogramma)
Je kind volgt het gemeenschappelijk curriculum (GC)
Je kind moet dan voldoen aan de toelatings- en overgangsvoorwaarden van het gewoon onderwijs. Het beschikt over een GC-verslag met omschrijving van de specifieke behoeften en de nodige begeleiding. Leerlingen met een GC-verslag volgen altijd les in het gewoon onderwijs.
Je kind volgt een individueel aangepast curriculum (IAC)
In dat geval zijn de specifieke onderwijsbehoeften van je kind en de afspraken over de nodige begeleiding opgenomen in een IAC-verslag. Met dat verslag kan je kind in het gewoon onderwijs een individueel aangepast curriculum volgen of kan het naar een school voor buitengewoon onderwijs.
In het secundair onderwijs is er ook de mogelijkheid van een OV4-verslag, waarmee een leerling het gemeenschappelijk curriculum kan volgen in het gewoon onderwijs met intensieve ondersteuning of les kan volgen in het buitengewoon secundair onderwijs opleidingsvorm 4.
Leerlingen die nog beschikken over een gemotiveerd verslag of verslag van vóór het decreet leersteun, worden beschouwd als leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag. Zij behouden dezelfde rechten.
Leersteun van een leersteuncentrum
Leersteun ondersteunt scholen voor gewoon onderwijs waar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften les volgen. Leersteun is aangepast aan wat de leerling met specifieke onderwijsbehoeften en de leerkracht(en) nodig hebben om les te kunnen volgen of geven.
De ondersteuning richt zich dus op de leerling met specifieke onderwijsbehoeften, de leerkracht en het schoolteam van de scholen voor gewoon basis- en secundair onderwijs.
Volgende doelstellingen staan centraal:
- Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die beschikken over een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag de kans geven om:
- Zich maximaal te ontwikkelen.
- Hun leerwinst te versterken.
- Hun zelfstandigheid vergroten.
- Volwaardig les te volgen het gewoon basis- en secundair onderwijs.
- De competenties van leerkrachten en schoolteams versterken om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te begeleiden.
- Ontwikkelen van een inclusieve klaspraktijk en schoolcultuur.
Elke school voor gewoon onderwijs kiest een leersteuncentrum waar ze mee samenwerkt.
De school voor gewoon onderwijs bepaalt samen met jou, het CLB en het leersteuncentrum de leersteun op maat, op basis van de noden van je kind.
De leersteun moet altijd voelbaar zijn in de klas en kan verschillende vormen aannemen:
- Voor je kind zelf.
- Voor de leerkracht(en).
- Voor het schoolteam.
Leersteun is gegarandeerd
De school voor gewoon onderwijs bepaalt in samenwerking met jou en het CLB welke ondersteuning je kind nodig heeft. De school formuleert op basis daarvan haar ondersteuningsvragen.
Dat kan voor elke leerling met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag.
De school kan vanaf het begin, maar ook in de loop van het schooljaar ondersteuningsvragen stellen.
Elke ondersteuningsvraag moet worden beantwoord.
Meer weten over het leersteunmodel?
Wil je meer weten over de organisatie van leersteun en de leersteuncentra?
Vind de informatie voor schooldirecties en -administraties: Leersteunmodel voor leerlingen met specifieke behoeften.
Waar kan je terecht met vragen?
Heeft je kind een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag?
Dan kan je met vragen over de leersteun terecht bij de school van je kind, bij het CLB of bij het leersteuncentrum.
Heeft je kind (nog) geen GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag, maar heb je als ouder een vraag naar ondersteuning?
Dan kan je terecht bij de school van je kind en bij je CLB. Samen met jou onderzoeken de school en het CLB of een handelingsgericht diagnostisch traject wenselijk is om te kijken wat nodig is voor jouw kind. Meer info over handelingsgericht werken.
Extra informatie
Verwante pagina's
De Arteveldehogeschool ontwierp een leidraad 'Klaar voor redelijke aanpassingen' en onderzocht de mogelijkheden van Universal Design for Learning. Vind de leidraad en meer informatie:
Arteveldehogeschool - Universeel ontwerp in de klas en op school