Waarom professionaliseren?
Als onderwijsprofessional spelen jij en je collega's een belangrijke rol in het bereiken van onderwijsdoelen door je leerlingen en in het leerproces dat daartoe leidt. Net als de maatschappij is ook het onderwijs voortdurend in beweging.
De uitdagingen (maatschappelijke veranderingen, groeiende diversiteit, technologische vernieuwingen …) waarmee je als onderwijsprofessional moet omgaan, zijn talrijk.
Niet alleen een kwaliteitsvolle lerarenopleiding is daarom ook een samenhangend proces van aanvangsbegeleiding en van continue professionalisering nodig om de kwaliteit van je lesgeven te ondersteunen, de vereiste competenties te verwerven en de school (centrum,...) als organisatie te optimaliseren.
Je speelt als onderwijsprofessional een belangrijke rol in je eigen professionalisering. Professionalisering hoort bij je opdracht. Je kan zelf initiatief nemen, voorstellen doen, informele kennis uitwisselen, je praktijk open stellen en bespreekbaar maken. Professionalisering is geen doel op zich, maar beoogt een verandering van je denken over en handelen in je (klas)praktijk in functie van het leren van je leerlingen.
Diverse vormen en methodieken
Professionalisering omvat alle mogelijke vormen en methodieken (formeel en informeel, extern en intern, aanbodgestuurd en vraaggestuurd) waarmee je je competenties kan verbreden en verdiepen in functie van het realiseren van de onderwijsdoelen. De vormen worden vaak opgedeeld in bepaalde categorieën om het overzichtelijk te maken. We geven enkele voorbeelden mee:
- Externe professionalisering: begeleiding, ondersteuning, nascholing, deelname aan lerende netwerken met andere scholen en andere professionaliseringsvormen door externe organisaties
- Interne professionalisering: observatiebezoeken (collegiale visitaties), informele gesprekken met collega-leraren, teamteaching, deelname aan lerende netwerken, voeren van onderzoek, lezen van professionele literatuur …
- Aanbodgestuurde vormen: je gaat in op een bestaand aanbod, zoals een georganiseerde nascholing.
- Vraaggestuurde vormen: je contacteert een organisatie naar keuze, die een professionaliseringsactiviteit op maat van jouw behoeften of de behoeften van je school voorziet.
In de praktijk zijn de verschillende vormen niet altijd duidelijk van elkaar te scheiden. De vorm speelt niet zozeer een rol, wel is het van belang dat de professionalisering beantwoordt aan een aantal effectieve kenmerken. Gebruik daarvoor de kijkwijzer van KlasCement.
Via Vind een professionaliseringsactiviteit zoek je gericht naar een professionaliseringsinitiatief.
Het is interessant om aan de hand van je eigen leernoden vraaggestuurd beroep te doen op een professionaliseringsorganisatie. Raadpleeg een lijst van professionaliseringsorganisaties bij KlasCement.
Extra informatie
Verwante pagina’s
Websites
- KlasCement - Kijkwijzer
- Onderwijsinspectie - Het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK)
- Onderwijsinspectie – OK-magazine
Regelgeving
- Kwaliteitsdecreet (8 mei 2009)
- Decreet rechtspositie personeelsleden gemeenschapsonderwijs (27 maart 1991)
- Decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs (27 maart 1991)