Na meer dan een jaar lang analyseren, verkennen, overleggen, ontwerpen en uittesten werd het Opleidingskompas gelanceerd. Minister van Onderwijs Ben Weyts gaf officieel het startschot met een persconferentie. Daar werd niet alleen het Opleidingskompas voorgesteld, maar ook de communicatiecampagne waarin echte cursisten schitteren als ambassadeurs. Ambassadeurs uit verschillende opleidingen met zeer uiteenlopende profielen. Want ongeacht je interesse, opleidingsniveau of persoonlijke situatie: Er is altijd een reden om bij te leren.
Het Opleidingskompas en deze communicatiecampagne zijn slechts twee straffe projecten die deel uitmaken van het ambitieuze Edusprongprogramma om het volwassenenonderwijs in Vlaanderen aantrekkelijker én toegankelijker te maken. Dus even terug naar het Opleidingskompas.
De naam geeft al een beetje weg waarover het gaat, maar er valt toch nog heel wat over te vertellen. Jeroen Boel, Programmamanager Edusprong, heeft het traject van begin tot nu opgevolgd en geeft graag wat meer uitleg.
Waarom een Opleidingskompas?
Het aanbod aan opleidingen in het volwassenenonderwijs is enorm, maar het was tot voor kort dan ook een grote uitdaging om er je weg in te vinden. Je moest je laten leiden door zoekmachines en een veelvoud aan websites van centra voor volwassenenonderwijs of basiseducatie uitpluizen om een helder zicht te krijgen op welke opleiding je waar zou kunnen volgen. Een soms ontmoedigende zoektocht die cursisten deed afhaken.
“Door het zeer uitgebreide maar versnipperde aanbod zagen mogelijke cursisten door de bomen het bos niet meer.”
Door alle opleidingen te centraliseren in het Opleidingskompas maken we deze zoektocht een heel stuk gemakkelijker en hopen we zo cursisten sneller over de streep te trekken om zich in te schrijven.
Hoe giet je het volwassenenonderwijs in een kompas?
Omdat volwassenen zich in zeer uiteenlopende situaties kunnen bevinden, wilden we een tool ontwikkelen waarin je veel parameters kan ingeven zodat je een opleiding kan vinden die past bij jouw leven.
Denk maar aan de verschillen in voorkennis, interesses of gewenste diploma’s enerzijds, maar zeker ook qua persoonlijke situatie anderzijds. Iemand die voltijds werkt en kinderen heeft bijvoorbeeld, zal op een andere manier en op een ander moment les willen volgen dan iemand die geen kinderen heeft en deeltijds werkt.
Het volwassenenonderwijs biedt een oplossing voor al deze situaties. Om die oplossingen ook te kunnen terugvinden in de tool, kan je zoeken op trefwoord, bladeren door thema’s of het aanbod op een bepaalde locatie bekijken. Ook voor wie nog geen idee heeft welke opleiding bij hem of haar past hebben we een oplossing. Via een aantal begeleidende vragen loodst het Opleidingskompas je naar de opleiding die een antwoord kan bieden op je leervraag.
Wie gaf mee richting aan het kompas?
Naast een toegewezen team bij AHOVOKS en de externe partner die het Opleidingskompas ontwikkelde (DXC-Cegeka), werd er ook steeds afgetoetst bij de centra en de eindgebruiker.
De mensen uit de centra staan elke dag met hun voeten in het (onderwijs)veld. Hen betrekken was dan ook noodzakelijk. In de vorm van workshops en infosessies legden we ons oor te luisteren, om een adequate tool te kunnen ontwikkelen.
Daarnaast hebben we op drie momenten in het proces ook de eindgebruikers bevraagd om mee vorm te geven aan zowel het design als de begeleidende vragen. Want het zijn zij die uiteindelijk hun weg moeten vinden in het aanbod aan de hand van onze tool.
Maar ook in de toekomst spelen de centra een cruciale rol. Het up-to-date houden van hun aanbod in de tool zorgt ervoor dat cursisten de juiste opleiding kunnen vinden. Een zoekmachine kan alleen goed werken als er voldoende correcte informatie inzit. En dat kunnen wij niet alleen.
Hoe gaat het nu verder?
De lancering mag zeker niet gezien worden als een eindpunt in dit traject. We hebben zeer snel geschakeld om op korte termijn een eerste goedwerkende versie klaar te stomen. Dat is ons gelukt en daar zijn we best trots op. Maar we gaan nog verder om het Opleidingskompas te verbeteren.
Door het monitoren en analyseren van de gebruikersgegevens kunnen we straks nog beter in kaart brengen wat mensen zoeken en waar het eventueel misgaat.
"Ook in de toekomst spelen de centra een cruciale rol. Het up-to-date houden van hun aanbod in de tool zorgt ervoor dat cursisten de juiste opleiding kunnen vinden."
De mogelijkheid om ook de cursussen van andere erkende instellingen te integreren, wordt onderzocht. Denk maar aan de cursussen die aangeboden door hogescholen, universiteiten, kunstacademies, Syntra of VDAB. Het doel is dat het Opleidingskompas dé referentie wordt voor alle opleidingen voor (jong)volwassenen.
Verwante pagina's
- Edusprong: een boost voor volwassenenonderwijs
- Ontwikkeling van het Opleidingskompas
- Registratie van het cursusaanbod in DAVINCI
Een vraag over Edusprong of Opleidingskompas
Neem contact via edusprong@vlaanderen.be of opleidingskompas@vlaanderen.be
Op de hoogte blijven
Schrijf je in voor de Edusprong Nieuwsbrief.