- Dienstverlening voor scholen
- Dienstverlening voor personeelsleden van het onderwijs
- Dienstverlening voor ouders en leerlingen
Dienstverlening voor scholen
Beheer van schooldossiers en verificatie
- We berekenen je personeelsomkadering.
- We betalen je werkingsmiddelen.
- We beheren het schooldossier en verstrekken hierover inlichtingen.
Elke school heeft een vaste contactpersoon voor het beheer van het schooldossier. Deze dossierbeheerder vormt samen met de collega's een schoolbeheerteam. De controles in de scholen gebeuren door het verificatieteam, elke school heeft daarvoor ook één contactpersoon.
Dit is wat de schoolbeheerteams, ondersteund door andere diensten van AGODI, doen:
- Erkenning, financiering of subsidiëring van instellingen
- De schoolstructuur en het onderwijsaanbod wijzigen
- Verificatie van leerlingenaantallen en regelmatigheid van de leerlingen
- Berekening van de omkadering
- Controle op de aanwending van de omkadering (buso)
- Samenstelling van scholengemeenschappen
- Afwijkingen op de organisatie van het schooljaar
- Ondersteuning van de lokale overlegplatforms
- Ondersteuning van de schooladministratie
- Onthaal van vluchtelingen en andere nieuwkomers in het onderwijs
Contactgegevens voor en informatie over specifieke taken
- Opleidingen voor schooladministraties organiseren: de AGODI-academie
- Terugbetaling aan scholen en instellingen van de kosten voor het openbaar vervoer
- Terugbetaling aan scholen en instellingen van de kosten voor de fietsvergoeding
- Behandeling van de aanvragen tot uitbetaling van de aanvullende vergoeding voor busbegeleiders van het leerlingenvervoer
ICT ondersteuning
We ondersteunen de scholen bij de elektronische verwerking van hun administratie en staan in voor deze digitale toepassingen:
Edison, Mijn Onderwijs voor directies en administraties, Instellingendatabank, DISCIMUS, toelagen, omkadering, verificatie, leerplicht, DIGIS, DaVinci, Studietoelagen
Dienstverlening voor onderwijspersoneel
Beheer van personeelsdossiers en administratieve loopbaan
- We berekenen je salaris en betalen het uit.
- We volgen je administratieve loopbaan op.
- We verstrekken inlichtingen over je persoonlijk dossier als je schoolsecretariaat je niet verder kan helpen.
Elke school heeft een vaste contactpersoon voor het beheer van alle personeelsdossiers. Als scholen behoren tot een scholengemeenschap, hebben ze allemaal dezelfde dossier- en relatiebeheerder. De dossier- en relatiebeheerder vormt samen met de collega's een werkstation, dat bevoegd is voor de personeelsdossiers van een bepaalde regio.
Dit zijn de taken die de werkstations uitvoeren:
- De correcte en tijdige uitbetaling van de salarissen voor de personeelsleden van het gewoon en buitengewoon secundair onderwijs
- Het beheer van de bijhorende financiële en administratieve personeelsdossiers. Dit omvat:
- Bijhouden, opvolgen en verwerken van de verschillende verlofstelsels zoals ziekteverlof, loopbaanonderbreking, verschillende stelsels van verlof of afwezigheid voor verminderde prestaties, verlof om tijdelijk een andere opdracht uit te oefenen in het onderwijs ...
- Bijhouden, controleren en verwerken van de verschillende terbeschikkingstellingen in het onderwijs (wegens ziekte, wegens ontstentenis van betrekking, voorafgaand aan het rustpensioen, ...)
- Het verstrekken van inlichtingen en het aanleveren van gegevens voor interne en externe klanten
Contactgegevens voor en informatie over specifieke taken
- Nederlandse leerkrachten in het Vlaams onderwijs informeren
- Arbeidsongevallen, ongevallen buiten dienstverband en beroepsziekten van de personeelsleden van het onderwijs, en ook specifieke diensten voor Nederlandse personeelsleden
- Behandelen van rechtszaken
- Secretariaat van de Commissie zorgvuldig bestuur
- Secretariaat van de kamers van het College van beroep
- Secretariaat van de Kamers van beroep
- Secretariaat van de Commissie inzake leerlingenrechten
- Het secretariaat en voorzitterschap van de Vlaamse reaffectatiecommissie: ondersteunt de commissie, bereidt reaffectaties en wedertewerkstellingen voor en zorgt voor hun uitvoering.
- Onderzoeken van en beslissen over de valorisatie van diensten (het werkstation bezorgt het formulier aan de bevoegde dienst)
- Leerkrachtendatabank, in samenwerking met VDAB
- Speciale onderwijsleermiddelen aanvragen die een kind met een handicap nodig heeft om onderwijs in een gewone school te volgen
- Informatie behandelen in verband met persoonsgegevens (adres, rekeningnummer)
- Verstrekken van duplicaten (fiscale documenten, salarisbrieven)
ICT ondersteuning
We ondersteunen de scholen bij de elektronische verwerking van hun administratie en staan in voor deze digitale toepassingen:
Mijn Onderwijs voor personeel, elektronisch personeelsdossier, salarissysteem, VEPD, CAPELO, DMFA, DIMONA
Dienstverlening voor ouders en leerlingen
Ouders en leerlingen kunnen bij AGODI terecht met vragen over hun rechten en plichten, en voor een aantal diensten:
- Vragen over rechten en plichten van ouders en leerlingen:
- Klacht neerleggen bij de Commissie inzake leerlingenrechten
AGODI kan je ook verder helpen met:
- Een verslag van een schooldoorlichting opvragen
- Huisonderwijs
- Leerplicht en leerplichtcontrole
- Een vervangend attest van een gehomologeerd studiebewijs opvragen
- Onthaal van nieuwkomers in het onderwijs
- Startbanenprojecten Scholen voor Jongeren - Jongeren voor scholen
- Startbanenproject verkeersveiligheid
werkstation, schoolbeheerteam, verificateur
alle diensten