Elke school is verplicht een beleid op leerlingenbegeleiding te voeren en werkt volgens de fases van het zorgcontinuüm. Zo kunnen alle leerlingen zich optimaal ontwikkelen met een maximale leerwinst. Dit geldt ook voor cognitief sterk functionerende leerlingen.
De school stelt zich steeds de vraag: ‘Wat heeft deze leerling op dit moment in deze context nodig?’.
Bij de maatregelen die de school neemt, staan steeds de onderwijsbehoeften van de leerling centraal, een diagnose (bv. IQ-test) is ondergeschikt. Daarom spreekt deze webpagina over cognitief sterk functionerende leerlingen, en niet over hoogbegaafde leerlingen. Ook het CLB spreekt in haar handelingsgerichte diagnostische protocollen over cognitief sterk functioneren.
Vanaf 1 september 2022 gelden er nieuwe maatregelen voor cognitief sterk functionerende leerlingen.
Basisonderwijs
Start lager onderwijs: geen minimumleeftijd meer
Er geldt niet langer een minimumleeftijd om te mogen starten in het lager onderwijs.
De klassenraad kan beslissen dat een cognitief sterk functionerende leerling versneld kan starten in het lager onderwijs.
De klassenraad gaat in overleg met ouders. De ouders nemen de uiteindelijke beslissing of de leerling vervroegd instapt in het lager onderwijs of niet.
Getuigschrift basisonderwijs
Er geldt niet langer een minimumleeftijd voor het uitreiken van een getuigschrift basisonderwijs.
Dit zorgt ervoor dat cognitief sterk functionerende leerlingen sneller kunnen doorstromen naar het secundair onderwijs.
Om te kunnen starten in het eerste leerjaar A van het secundair onderwijs, blijft een getuigschrift basisonderwijs vereist.
Wanneer de klassenraad van oordeel is dat de leerling de onderwijsdoelen uit het leerplan in voldoende mate heeft behaald, kan ze het getuigschrift uitreiken. De klassenraad beslist hierover autonoom.
Het uitreiken van het getuigschrift is mogelijk tijdens heel het schooljaar. Deze maatregel is mogelijk voor alle leerlingen, dus ook voor cognitief sterk functionerende leerlingen.
Secundair onderwijs
Vrijstelling van vakken
De klassenraad kan een cognitief sterk functionerende leerling een vrijstelling geven voor de vakken waarvoor ze van oordeel is dat de doelen al bereikt zijn. Dit kan alleen als de ouders akkoord gaan.
Een vrijstelling krijgen is geen leerlingenrecht. De klassenraad bepaalt zelf hoe ze nagaat of de doelen voldoende bereikt zijn.
De vrijstelling kan niet als gevolg hebben dat de leerling minder uren les volgt. De vrijgekomen uren worden ingevuld door een evenwaardig individueel lesprogramma dat door de klassenraad wordt vastgelegd.
De klassenraad kan alleen een individueel leertraject voorzien voor je kind als het schoolbestuur hierover eerst beslist. Als dat het geval is, neemt de school dit op in het schoolreglement.
Tip: raadpleeg het schoolreglement om na te gaan of de school van je kind gebruik maakt van individuele leertrajecten.
Versnellen: 1 of meerdere leerjaren overslaan
Een klassenraad kan beslissen om een cognitief sterk functionerende leerlingen te laten versnellen in het secundair onderwijs. Dit betekent 1 of meer leerjaren overslaan.
Concreet kan een leerling die niet over het studiebewijs van het onderliggende leerjaar beschikt toch starten in een bepaald leerjaar. Een voorbeeld: een leerling kan van het 1ste jaar naar het 3de jaar secundair onderwijs, zonder het 2de jaar te hebben gevolgd. Hier kan alleen de toelatingsklassenraad over beslissen.
Om te kunnen starten in het 1ste leerjaar A van het secundair onderwijs blijft een getuigschrift basisonderwijs vereist.
Uitreiken studiebekrachtiging
Normaal gezien reikt de klassenraad de studiebekrachtiging (zoals een attest, getuigschrift, diploma) uit eind juni.
Als alle doelen bereikt zijn vóór het einde van het schooljaar, kan de klassenraad in de 2de en de 3de graad beslissen de studiebekrachtiging eerder uit te reiken.
Deze maatregel is mogelijk voor alle leerlingen, dus ook voor cognitief sterk functionerende leerlingen.
Extra informatie
Verwante pagina's
Omzendbrieven
- Het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs (BaO/98/11)
- Toelatingsvoorwaarden leerlingen in het gewoon basisonderwijs (BaO/2001/10)
- Structuur en organisatie van het voltijds secundair onderwijs (SO 64)
- Afwezigheden en in- en uitschrijvingen in het voltijds gewoon secundair onderwijs en het deeltijds secundair onderwijs (SO/2005/04, punt 2.2.6)
Websites