Studiedag 6 maart 2023
Download de beschikbare presentaties:
- CLIL Cuisine – No-tech activerende werkvormen voor startende CLIL-leerkrachten
- CLIL en coöperatief onderwijs
- Inclusieve CLIL – een nieuwe kijk op CLIL vanuit de lens van wereldburgerschap
- A focus on the “I”: Co-constructing Integration Space for our CLIL
- CLIL & translanguaging
- Parallel Histories: Praktijkvoorbeeld historisch bewustzijn
- Global citizenship: praktijkvoorbeeld ruimtelijk bewustzijn
CLIL Cuisine – No-tech activerende werkvormen voor startende CLIL-leerkrachten
Mario Lecluyze, leraar Engels en vakcoördinator in de Sint-Paulusschool Campus College in Waregem
Doelpubliek: CLIL-beginners
Activerende werkvormen vormen een essentieel onderdeel van de CLIL-didactiek. In deze doe-sessie ondervonden de deelnemers hoe 14 eenvoudige werkvormen talige interactie over de inhoud bevorderen. De werkvormen zijn bruikbaar voor CLIL in alle talen, maar de voorbeelden zijn in het Engels.
-
Mario Lecluyze - CLIL Cuisine - No-tech activerende werkvormen voor startende CLIL-leerkrachten (pdf, 49 p.) (2.5 MB) "pdf" -
Mario Lecluyze - CLIL Cuisine - Syllabus (pdf, 7 p.) (369.71 KB) "pdf"
CLIL en coöperatief onderwijs
Piet Van de Craen (VUB) en Veronique Sanctobin (Ugent)
CLIL-onderwijs maakt gebruik van impliciete leerprocessen en de implicatie daarvan is voor velen nog weinig bekend terrein. Coöperatief onderwijs kan hierbij heel wat hulp bieden. In deze presentatie worden impliciet leren en coöperatief onderwijs toegelicht en er wordt tegelijk gezorgd voor praktijk.
Inclusieve CLIL – een nieuwe kijk op CLIL vanuit de lens van wereldburgerschap
Joana Duarte, bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, lector Meertaligheid en Geletterdheid aan de NHL Stenden Hogeschool en universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Joana bespreekt recente ontwikkelingen over inclusiviteit in het CLIL-onderwijs. Ze staat stil bij de rol van CLIL bij het bevorderen van interculturele burgerschapsvaardigheden (Porto, 2018), laat zien hoe intercultureel burgerschap CLIL kan aanvullen en toont met praktijkvoorbeelden aan hoe CLIL kan bijdragen aan inclusief onderwijs.
A focus on the “I”: Co-constructing Integration Space for our CLIL
Mary Chopey-Paquet, PhD & European Doctorate, is affiliated with Université de Namur.
Making CLIL work well in the classroom is a team effort. This session invites participants to explore together interacting issues, factors and conditions which underlie successful partnership towards co-constructing integration through collaboration and collaboration through integration. The central and practical question is “Where and how do I fit in?”
CLIL & translanguaging
Esli Struys en Thomas Caira (VUB)
Deze interactieve lezing geeft een introductie op het concept translanguaging en de mate waarin de toepassing ervan kan leiden tot succesvolle CLIL-programma die tegemoetkomen aan de specifieke context van de grootstad.
-
Esli Struys - Translanguaging - NL (PowerPoint, 27 p.) (6.81 MB) "powerpoint" -
Thomas Caira - Translanguaging - FR (PowerPoint, 26 p.) (6.82 MB) "powerpoint"
Parallel Histories:Praktijkvoorbeeld historisch bewustzijn
Stefanie Van Brussel, leraar ruimtelijk en historisch bewustzijn, Atheneum Antwerpen
Stefanie bracht een sessie met focus op burgerschapsvorming en internationale uitwisseling in het CLIL-onderwijs. Haar praktijkvoorbeeld is toepasbaar in andere vakken.
Global citizenship: praktijkvoorbeeld ruimtelijk bewustzijn
Tom Daneels, leraar ruimtelijk bewustzijn-Engels Tienerschool Einstein De Haan
Tom is winnaar (tweede prijs) van het Europees Talenlabel 2022. Hij geeft een sessie met focus op digitalisering en internationale uitwisseling in het CLIL-onderwijs. Zijn praktijkvoorbeeld is toepasbaar in andere vakken.
KlasCement: tips & tricks bij het zoeken naar, maken en delen van materiaal (met respect voor het auteursrecht)
Nina Roland (KlasCement)
Zoek je af en toe op KlasCement naar lesmateriaal, maar ken je de andere functionaliteiten van de site niet? Zou je meer eigen materiaal willen delen? Of twijfel je of je leermiddelen de moeite waard zijn om te delen? In deze workshop leer je tips & tricks om materiaal te maken en te delen en hoe je dat conform het auteursrecht doet, efficiënt leermiddelen zoeken en je zoekacties bewaren en delen via favorieten en mappen.