Op 21 april vond online de studiedag 'Waarom lezen wij? over het belang van aandacht voor leesvaardigheid op school op basis van evidence-informed materiaal plaats.
Wil je de leesvaardigheden van jouw leerlingen versterken?
Verspreiding van de opgebouwde expertise van de scholen en ondersteunende organisaties (prioritaire nascholingsprojecten rond begrijpend lezen en de Lezen op School projecten) staat centraal.
Goede praktijken, materialen die ontwikkeld werden door scholen die deelnamen aan de prioritaire en LoS projecten gedurende de schooljaren 2020-2021 en 2021-2022 worden gedeeld. Ook komt aan bod hoe je de digitale tool ‘leesscan’ kan inzetten om het leesonderwijs van jouw leerlingen te versterken, maar ook praktische tips vanuit leesprojecten ondersteunt door Cultuurkuur staan op het programma.
Inspireren en ondersteunen van acties om het lezen van jouw leerlingen te optimaliseren is wat wij vooropstellen tijdens deze studiedag.
Dit theoretisch filmpje biedt 5 handvaten om aan de slag te gaan rond begrijpend lezen.
Dit praktisch filmpje toont een voorbeeld waar concreet aan de slag is gegaan met de 5 handvaten rond begrijpend lezen.
Op het programma:
- Verspreiding van de opgebouwde expertise van de scholen en ondersteunende organisaties: prioritaire nascholingsprojecten rond begrijpend lezen en de Lezen op School projecten
- Goede praktijken, materialen die ontwikkeld werden door scholen die deelnamen aan de prioritaire en LoS projecten gedurende de schooljaren 2020-2021 en 2021-2022
- Hoe zet je de digitale tool ‘leesscan’ in om het leesonderwijs van jouw leerlingen te versterken?
- Praktische tips vanuit leesprojecten ondersteund door Cultuurkuur
- Inspirerende en ondersteunenend acties om het lezen van jouw leerlingen te optimaliseren
Bekijk de opname van het plenaire gedeelte
Bekijk de presentaties van het plenaire gedeelte
- Leesoffensief (pdf, 34p.) (1.01 MB) door An De Moor
- Leesscan (pdf, 21p.) (2,04 MB) door Jona Hebbrecht en Fien De Smedt
- Cultuurkuur ondersteunt leesprojecten (pdf, 19p.) (2,68 MB) door Raf Schevenels
Bekijk de presentaties van de sessies
- Lezen is Top! Project GO! Boekboxen (LoS project) (pdf, 34 p.) (1,9 MB) door Tinneke Verpoest, Middenschool Geraardsbergen en Kathleen Leemans, Pedagogische Begeleidingsdienst GO!
- Listig Leren Lezen. Implementatie van de LIST-principes in het buitengewoon lager onderwijs (LoS project BuBaO) (pdf, 35 p.) (3,27 MB) door Vicky De Windt, pedagogisch begeleider, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, Luc Eeckhout, pedagogisch begeleider, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, Brenda De Windt, coördinator bib Evergem en partner in het project
- Lees Wijs… Lees Gemotiveerd & Diep! Didactische aanpak waar leesmotivatie en leesbegrip centraal staan (LoS project SO) (pdf, 30 p.) (1,42 MB) door Kirsty Dupont, medewerker programmatie, educatie en promotie, bibliotheek Hasselt, Youri Vande Sande, pedagogisch begeleider, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, Soetkin Werbrouck, pedagogisch begeleider, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen
- Leesbeleid vormgeven en blijven vorm geven aan de hand van data (pdf, 53 p.) (27,39 MB) door Erwin Heysse, Carine Vangeel, pedagogische begeleiders GO!, Getuigende school
- Geen glans zonder wrijven (pdf, 23 p.) (3,43 MB) door Isabelle Step, Arteveldehogeschool, project: ‘Geef me de Vijf!’
- Sterk leesonderwijs maak je samen: leesbeleid in de praktijk (pdf, 50 p.) (5,25 MB) door Iris Vansteelandt en Jona Hebbrecht, lerarenopleiders en onderzoekers, AP en Odisee hogeschool, project PRO Lezen, een samenwerking tussen AP, Odisee en Iedereen Leest
- Moeder waarom lezen wij (voor)? (pdf, 31 p.) (5,69 MB) door Jaantje Verbruggen, lerarenopleider Odisee hogeschool
- ‘Boeken troef!’ in elke school. De troeven van Samen Lezen in het lager onderwijs (pdf, 32 p.) (3,75 MB) door Ine Callebaut en Saskia Timmermans, lerarenopleiders Odisee hogeschool
- ‘Boeken troef!’ in elke school. De troeven van Samen Lezen in het secundair onderwijs (pdf, 30 p.) (2,39 MB) door Silvie Vanoosthuyze, lerarenopleider Odisee hogeschool, Marianne Gees, leerkracht Handelsschool Aalst, één van de ’Boeken troef!’-scholen
- Hoera, ze lezen! Over vakoverstijgende leesprojecten in het secundair onderwijs (pdf, 13 p.) (913,25 kB) door Barbara Bracke, taalcoach, Visitatie Mariakerke, Pandora Versteden, coördinator vormings- en valorisatieprojecten, Centrum voor Taal en Onderwijs, KU Leuven
- Van vloeiend lezen naar leesbegrip. Tutorinterventies voor leerlingen met leesmoeilijkheden van de eerste graad secundair onderwijs (pdf, 40 p.) (4,33 MB) door Heleen Rijckaert, praktijkonderzoeker Universiteit Antwerpen
- Lezen doe je samen! Over hoe basisscholen en bibliotheken samen leesmotivatie stimuleren (LoS project BaO) (pdf, 63 p.) (8,89 MB) door Daan Debuysere, Justine Pillaert en Lien Vanopstal, lerarenopleiders voor de lerarenopleiding van VIVES hogeschool, studiegebied Onderwijs
- Effectief luister- en leesonderwijs is een project van het hele team. Hoe werken aan een leesbeleid voor de hele basisschool? (pdf, 41 p.) (3,84 MB) door Siel Vienne en Sue Goossens, wetenschappelijk medewerkers aan het Centrum voor Taal en Onderwijs, KU Leuven
- FLITS-proevertjes (pdf, 28 p.) (6,73 MB) door Marijke De Smet en Saar Callens, docenten Arteveldehogeschool, project ‘Geef me de Vijf!
- Verhoogde zorg bij kinderen met leesproblemen in de klas: van detectie naar een effectieve aanpak begrijpend lezen (pdf, 13 p.) (5,62 MB) door Christel Van Vreckem en Nadie Van Hout, docenten Arteveldehogeschool, project ‘Geef me de Vijf!’
- Een motiverende leesomgeving als cruciale bouwsteen voor sterk leesonderwijs (pdf, 28 p.) (3,93 MB) door Sarah Van Tilburg, coördinator vorming ‘Iedereen leest’, Iris Vansteelandt of Jona Hebbrecht vanuit Project PRO Lezen, een samenwerking tussen AP, Odisee en Iedereen Leest
- Taaldenkgesprekken vanuit rijke teksten: interactief werken met boeken (pdf, 64 p.) (3,67 MB) door Marlies Algoet, lector en onderzoeker, AP en Odisee hogeschool, project PRO Lezen, een samenwerking tussen AP, Odisee en Iedereen Leest
- Titel: LISTige DENKers in de klas! (pdf, 38 p.) (4,18 MB) door Sarah Beyens en Els Van Damme, pedagogisch medewerkers, OVSG binnen de prioritaire nascholing: Leerkracht Leeskracht
- SAMEN L.O.S. – van boekplezier naar leesplezier (pdf, 9 p.) (1017,07 kB) door Nadine Heidbrink en Inge Umans, Wilde Raven vzw
- Liever lezen, muzisch lezen! (pdf, 17 p.) (868,84 kB) door Karen Reekmans, Marie Claesen en Michelle Dewulf, lerarenopleiders-onderzoekers aan de hogeschool PXL
Inspiratielijst graphic novels (pdf, 2p.) (178,75 kB)